مدیر کل اوقاف استان یزد:

رمز ماندگاری بسیاری از بناهای تاریخی یزد موقوفه بودن آنهاست

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به برکات مختلف سنت حسنه وقف، یکی از رموز ماندگاری بسیاری از میراث کهن و تاریخی استان را موقوفه بودن آنها دانست.

به گزارش یزدی نیوزحجت السلام و المسلمین «حسین زارعزاده»در جمع خبرنگاران از رسانه‌ها به عنوان یار و یاور وقف یاد کرد و گفت: این یاری رسانی که منجر به ترویج بیشتر این سنت حسنه در استان شده، بخشی از طریق اطلاعرسانی رویدادهای مرتبط با این حوزه و بخشی نیز یا معرفی و آشنایی جامعه با اهمیت و برکات وقف اتفاق افتاده است.

 
وی با بیان این که هنوز آنچنان که باید این سنت نیکو در بین آحاد جامعه شناخته شده نیست، تاکید کرد: ظرفیت‌هایی در حوزه وقف وجود دارد که اگر نگوییم تمام ولی بخش زیادی از مشکلات کنونی جامعه را می‌توان از طریق آن مرتفع کرد.
 
زارعزاده یکی از مسائل مهم در حوزه وقف را موضوع برون‌سپاری امور که امروز مورد تاکید زیادی از سوی مسئولان است عنوان کرد و گفت: ایجاد این باور در بین مردم که بسیاری از مشکلات جامعه به دست خودشان رفع می‌شود، از طریق وقف و فرهنگسازی رسانه‌ها ممکن است.
 
وی با اشاره به استقبال خوب مردم استان از سرمایه‌گذاری در حوزه وقف در چند سال اخیر، ابراز امیدواری کرد با به ثمر نشستن این سرمایه‌گذاری‌ها شاهد تحول خوبی در این حوزه باشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: استان یزد به لحاظ تعداد موقوفات رتبه پنجم کشور و از نظر تعدادرقبات وقفی در جایگاه دهم کشور است ولی با توجه به این که ۶۸ درصد از موقوفات استان در بخش کشاورزی است به دلیل خشکسالی‌ها درآمد مناسبی از این عواید موقوفات ندارد.
 
وی در همین رابطه از برنامه‌ریزی هایی برای ایجاد درآمد از موقوفات بلااستفاده خبر داد و گفت: سعی داریم در این زمین‌های مزروعی با ایجاد نیروگاه‌های برق خورشیدی بهره‌بردای کنیم.
 
مدیر کل اوقاف استان تعداد زیاد موقوفات در استان به نسبت جمعیت یزد را دلیل بر وجود نوعدوست‌ترین انسان‌ها در این خطه دانست و اظهار کرد: خوشبختانه سنت وقف از گذشته‌های دور در این دیار مرسوم بوده و اکنون نیز وجود دارد ولی باید بیش از گذشته آنرا ترویج و از برکات آن برای رفع مشکلات جامعه همچون گذشته‌های دور بهره‌مند شد.
 
وی با اشاره به موقوفه بودن بسیاری از آثار و میراث کهن و تاریخی استان یزد مانند مسجد جامع کبیر یزد، مجموعه امیرچخماق، باغ جهانی دولت آباد، مدرسه ضیاییه(زندان اسکندر) و بسیاری از دیگر آثار تاریخی، یکی از رموز ماندگاری این میراث کهن را وقفی بودن آنها دانست.
 
وی با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه یزد طی ایام نوروز ۹۷، گفت: امساب ۳۰ خیمه معرفت در این طرح برپا شد که هم به لحاظ کمی و هم کیفی رشد قابل توجهی داشتند به نحوی که در همان روزهای ابتدایی نوروز از فعالیت‌های خمیه معرفت امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد از سوی سازمان تقدیر شد.
 
زارعزاده از حضور ۹۰ مبلغ اعزامی از قم و ۵۰ مبلغ بومی استان در طرح آرامش بهاری امسال خبر داد و گفت: برای اولین بار امسال طرح ارزیابی مبلغان انجام و از ۱۸ مبلغ برتر تجلیل شد.
 
وی گفت: امسال در جریان طرح ارامش بهاری شاهد ثبت هفت مورد وقف جدید در استان بودیم و دو امامزاده از استان نیز در سطح بندی سازمان در زمره امامزادگان ویژه قرار گرفتند.
 
به گفته وی، در مجموع تعداد کل زائرانی که در نوروز از امامزادگان استان زیارت داشتند ۵۸۰ هزار نفر زائر بود ودر لحظه تحویل سال نو ۵۵ هزار نفر سال نو را در جوار امامزادگان استان شروع کردند.
 
این مسئول در پایان با بیان این که بیش از ۵۰ هزار نفر از خیمه‌های معرفت اوقاف در طرح آرامش بهاری بازدید کردند، گفت: در نوروز امسال ۱۰۰ هزار نفر در قالب زائرسراها، محوطه‌های حرم و پارکینگ‌های امامزادگان اسکان داده شدند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..