مهریز؛ شهر تاریخ و طبیعت

مهریز از شهرهای تاریخی استان یزد است که علاوه بر قدمت تاریخی بسیار ارزشمند، از طبیعت بکر و بسیار زیبایی نیز برخوردار است و طی سالهای گذشته در ایام نوروز، بعد از مرکز استان، بیشترین تعداد گردشگران نوروزی را به خود جذب کرده است

به گزارش یزدی نیوز شهرستان مهریز یکی از نقاط جذاب استان یزد است که علاوه بر جاذبه های تاریخی طبیعتی بسیار دیدنی دارد که می تواند خستگی سفر را از تن مسافران بیرون کند.

 
شهرستان مهریز یکی از شهرستان های تاریخی و باستانی و از جمله شهرهای بسیار قدیمی استان یزد به شمار می رود.
 
 این شهرستان در جنوب استان یزد و در ۳۰ کیلومتری شهر یزد و در کنار جاده استراتژیک تهران ـ بندر عباس (یزد ـ کرمان) قرار دارد.
 
متون تاریخی و نسخ خطی، بنای شهر مهریز را به «مهرنگار» دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند.
 
این منطقه با قابلیت های تفریحی و گردشگری بسیار، همیشه به ویژه در ایام نوروز، پذیرای خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.
 
در سفر به مهریز، خرید صنایع دستی این شهرستان به عنوان سوغات را فراموش نکنید. فرش های اصیل، گیوه بافی، سبدبافی و چاقوسازی  از جمله صنایع دستی مهریز به شمار می رود.
 
مسجد جامع مهرپادین
 
مهریز دارای مساجد دیدنی بسیاری است که از معروف ترین آنها مسجد جامع مهرپادین است.
 
این مسجد از بناهای صده هشت هجری قمری بوده و دارای گنبد، ایوان، شبستان و منار است. منار آن بر سر در مسجد ساخته شده و با کتیبه ای از کاشی معرق تزیین شده است.
 
بر اساس متن کتیبه، این مسجد در اوایل سده هشت هجری قمری توسط "محفوظ بن محمد" ساخته شده است.
 
این مسجد با بیش از ۹۰۰ سال قدمت، یکی از با ارزش ترین آثار بجای مانده در این شهرستان است و دارای گنبد، ایوان، شبستان، منار و نیز فضاهای تابستانه و زمستانه به ترتیب با هزار و هزار و ۸۰۰ متر مربع مساحت است.
 
مسجد جامع باغ بهار
 
قدیمی ترین مسجد بغدادآباد، یکی از محله های مهریز، مسجد جامع باغبهار، موسوم به مسجد ملا مسعود است که در سال ۹۸۹ هجری می زیسته است.
 
این مسجد توسط مرحوم ملامسعود که از تجار نامی یزد بوده، ساخته شده و در کنار حسینیه بزرگی به همین نام قرار گرفته است. این مسجد قریب به ۳۴۰ سال سابقه قدمت دارد.
 
رباط زین الدین
 
رباط زین الدین در ۶۰ کیلومتری جاده یزد ـ کرمان و حدود ۵۰۰ متر خارج از جاده قرار گرفته است.
 
فاصله این بنا تا شهر مهریز حدود ۳۰ کیلومتر است و تاریخ احداث آن به دوره صفویه (۱۰۰۷ تا ۱۰۳۰ هجری قمری) بر می گردد.
 
رباط کرمانشاه
 
رباط کرمانشاه که کرمانشاهان هم خوانده می شود، آبادی کوچکی در مسیر راه یزد به کرمان و به فاصله شش فرسخ از رباط زین الدین  قرار دارد.
 
رباط شمس
 
این رباط در جاده یزد ـ کرمان واقع شده است و در عصر صفویه بنا شده و دارای ساختمانی آجری و نقشه ای مربع شکل است و پنج برج دیده بانی دارد.
 
کاروانسرای شاه عباسی
 
این کاروانسرا در فاصله ۳۵ کیلومتری جاده یزدـ کرمان در روستای علی آباد و در حاشیه شهر مهریز قرار دارد.
 
پلان این کاروانسرا از نوع پلان چهار ایوانی است که از آجر ساخته شده و بانی آن شاهزاده معارف دوست، محمد ولی میرزا پسر فتحعلی شاه بوده است.
 
قلعه مهرپادین
 
قلعه مهرپادین یکی از آثار باستانی شهرستان مهریز است که مابین جاده یزد ـ کرمان و خیابان انقلاب در قسمت ورودی زمین های کشاورزی آن منطقه قرارگرفته است.
 
قلعه سریزد(افشاریه)
 
قلعه سریزد یکی از زیباترین و سالم ترین قلعه های جلگه ای است که در نوع خود بی نظیر است.
 
این قلعه از خارج شامل دیواری به ارتفاع دو متر گرداگرد است که قبلاً دارای ارتفاع بیشتری بوده است.
 
نقوش تخته سنگ ارنان
 
تخته سنگ ارنان و نقش های آن یکی از دستاوردهای هنری است که در این شهرستان از دوران های کهن به یادگار مانده است.
 
این تخته سنگ در نگاه اولیه دو صحنه مجزای شکار را مجسم می کند. در سمت راست و قسمت بالای سنگ، تصویر بزرگی از هجوم حیوان درنده و انسانی روبروی آن حیوان که احتمالاً مورد حمله واقع شده، دیده می شود.
 
باتوجه به بررسی های باستان شناسی به عمل آمده در منطقه ارنان، تاریخچه و قدمت این آثار که مربوط به قدیمی ترین نقوش آن است که احتمالاً به عصر آهن یعنی ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد و قدمت جدیدترین آنها که با خطوط اسلامی توأم است مربوط به سال ۷۱۳ هجری قمری است.
 
سرو کهنسال مهریز
 
در محدوده شهرستان مهریز سرو تناوری به قدمت تقریبی متجاوز از هزار سال و دارای ارتفاعی حدود ۱۵ متر وجود دارد.
 
این درخت کهنسال از شگفتی های کشور و از دیدنیهای شهرستان مهریز است.
 
رودخانه فصلی منشاد
 
این رودخانه از محل سرچشمه تا انتهای روستای گل افشان، پذیرای انبوه مسافرین است. طرح پلکانی رودخانه دره منشاد، منظره ای دیدنی را در محدوده فاصله کم دوکوه طرفین رودخانه بوجود آمده است.
 
کوه ریگ
 
این کوه یکی ازاماکن دیدنی و جذاب و یکی از نقاط تفریحی و ورزشی شهرستان مهریز به حساب می آید.
 
از نظر علمی، تپه ریگ در اثر وزش بادهای محلی و جمع شدن مقدار زیادی ریگ در کنار یک کوه سنگی بوجود آمده است.
 
دامگاهان
 
دامگاهان دره ای است که در ۱۲ کیلومتری شهرستان مهریز و در فاصله پنج کیلومتری زمین های لابید قرار دارد.
 
کوه هایی که این دره را احاطه کرده اند بسیار صعب العبور است. این دره دارای چشمه ساری است که از اول فروردین تا اواخر تیر ماه آب روان و خنک آن به سوی مهریز جاری می شود.
 
باغ پهلوانپور
 
باغ تاریخی پهلوانپور در محله مزویر آباد مهریز قرار دارد. این باغ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبث آثار ملی رسیده است و تاریخ احداث آن به اواخر دوره قاجار می رسد.
 
چشمه غربالبیز
 
چشمه غربالبیز از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است. آب چشمه غربالبیز از حفره های متعدد در دامنه کوه بیرون می آید.
 
از جمله ویژگی های آب این چشمه این است که آب آن تغییر رنگ نمی دهد همچنین با توجه به اینکه از شکاف کوه خارج می شود، دارای ماهی است.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..