مدیر زراعت جهاد کشاورزی:

افزون بر ۱۴هزار هکتار زمین ‌های یزد محصول زراعی کشت شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: کشاورزان استان در سال زراعی ( 1397-1396) در سطح 14 هزار و 430 هکتار اراضی گندم ، جو و دانه روغنی کلزا کشت کردند.

به گزارش یزدی نیوزمحمدعلی حاتمی زاده در حاشیه بازدید از مزارع گندم و کلزا ابرکوه افزود: برغم محدویت ها و بحران آبی با تلاش مضاعف کشاورزان ، پیش بینی می شود با توجه به شرایط آب و هوایی، ۴۷ هزار تن محصول برداشت شود. 

وی با اشاره به اینکه از مجموع اراضی زیرکشت در ۱۱هزار هکتار گندم به صورت مکانیزه کشت شد ، اظهار کرد: در این ارتباط ۵۶۰ تن بذر اصلاح شده گندم از ارقام سیستان ، سیروان، سیوند، پیشتاز، بهاران ، نارین و نیز سه هزار و ۸۰۰ تن کود شیمیایی فسفات ، ازت و پتاس بین کشاورزان توزیع شد. 
این مسئول با بیان اینکه شهرستان ‌های ابرکوه ، خاتم و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جو و کلزا در استان هستند ، افزود: سطح زیر کشت گندم و جو نسبت به سال های گذشته بیش از ۱۰درصد کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کمبود آب است . 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار مزارع استان هم به کاشت محصول جو اختصاص دارد . 
وی افزود: در سال زراعی جاری ۱۳۰تن بذر گواهی شده نصرت و ۸۰۰ تن کود شیمیایی فسفات ، ازت و پتاس برای کشت به موقع جو بین کشاورزان توزیع شد. 
حاتمی خاطرنشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین خودکفایی دانه های روغنی ۵۳۰ هکتار مزارع استان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت . 
وی یادآور شد: در این ارتباط ۲.۵ تن بذر اصلاح شده و ۱۵۲ تن کود شیمیایی بین کشاورزان طرف قرارداد توزیع شده است 
حاتمی یادآورشد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پائین اسیدهای چرب همانند زیتون، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد. 
ازمجموع ۱۱۸هزارهکتار اراضی حاصلخیز استان یزد که به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد، ۳۶ هزار هکتار آن مربوط به کاشت محصولات زراعی است. 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..