آیین سنتی گنبد طلا در روستای هرابرجان خاتم برگزار شد

مراسم تاریخی گنبد طلا سه شنبه همزمان با روز شهرستان خاتم و با حضور 2نفر از معاونان اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد، معاون فرماندار، بخشداران مرکزی و مروست ، تعدادی از مسئولان و جمعی از مردم در روستای هرابرجان خاتم برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزرئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت: مردم روستای هرابرجان، همه سال در هفتم فروردین برای احیای فرهنگ معنوی روستا اقدام به برگزاری جشن و سرور می کنند.

محمد یزدانی افزود: سال ۹۶در جلسه خدمات سفر شهرستان مقرر شد، برای احیا فرهنگ معنوی روستا، هر روز به نام یکی از روستا نامگذاری شود و با توجه به سابقه دیرینه هرابرجان، مردم در این روز دور هم جمع می شوند و این روز به انجام آیین روستای یادشده اختصاص دارد.
وی یادآور شد: مردم روستا در این روز در گنبد طلا جمع می شوند و به انجام بازی های محلی ، نی و آواز محلی، دید و بازدید و پخت غذاهای سنتی و آش و برگزاری مسابقات ورزشی می پردازند.
وی بیان کرد: در این مراسم طبخ آش محلی و سپس صرف آن به صورت دسته جمعی و همچنین ساز و آواز و بازی های محلی به خصوص تخم مرغ بازی انجام می شود و در پایان ساکنان برای یکدیگر سالی سرشار از موفقیت و توام با سلامتی آرزو می کنند.
وی اظهار کرد: این مراسم در کنار مزار باستانی روستا و در اطراف گنبد خشتی یکی از سادات که به گفته اهالی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، ساعتی پیش از طلوع آفتاب روز هفتم نوروز شروع می شود و هر خانواده یک دیگ آش در محل پخت می کند . 
وی خاظرنشان کرد: در این رسم سنتی، انواع مختلف آش نظیر آش ماش ،رشته ،حلیم ،گندم و آش جو پخت می شود و علاوه بر ساکنان روستا و هراربرجانی های مقیم استان های فارس، کرمان و یزد بر اساس این سنت قدیمی خود را مکلف به شرکت در آن می دانند و در این روز در این نقطه از روستا گرد هم می آیند. 
خاتم ۲۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۵۶ اثر آن ثبت ملی شده است .
مرکز این شهرستان ۴۰ هزار نفری در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..