وزیر ارشاد از سازه های خشتی یزد بازدید کرد

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه از سازه های خشتی واقع در کنار برج و باروی شهر تاریخی یزد و نیز اثرهای ساخته شده در نخستین گردهمایی مجسمه سازی خشت خام در این شهر بازدید کرد.

به گزارش یزدی نیوز وی در این بازدید بر ادامه روند ایجاد چنین نمادهایی در یزد که معماری اصیل خشتی هویت آن شناخته می شود، تاکید کرد.

مردم درگذشته برای در امان ماندن از هجوم غارتگران و دشمنان ، اقدام به احداث حصار، برج، خندق، دروازه و قلعه در اطراف شهر می کردند که برج و باروی یزد در خیابان سید گلسرخ قرار دارد.
علی زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد، علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهردار مرکز استان صالحی را در این بازدید همراهی کردند.
نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی خشت خام ۱۵ تا ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ در شهر یزد برگزار شد و از ۱۰۵ اثر ارسالی به دبیرخانه ۱۰ اثر در بخش اصلی و هفت اثر در بخش جنبی انتخاب شد. 
خشت خام، گل و کاهگل از جمله مصالح مصرفی در ساخت مجسمه ها بود.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است
و با توجه به غنای آن از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر آن شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه وارد یزد شد و پس از دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در آیین افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور در کوچه مازاری ها شرکت کرد. 
صالحی همچنین از طرح «یک داستان تازه، یک استکان چای تازه» و داستان خوانی رقیه دوست فاطمی ها مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان بازدید کرد و سپس با حضور در روستای برتر دوستدار کتاب شمسی اشکذر در جریان طرح های کتابخوانی این روستا قرار گرفت.
نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور، دوشنبه شب با حضور صالحی در کوچه تاریخی مازاری های یزد بهره برداری شد. 
خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از دیگر اهداف ایجاد گذرهای فرهنگی است. 
همزمان با افتتاح نخستین گذر یادشده تئاتر خیابانی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، کتابفروشی و نقد کتاب اجرا شد. 
گذرهای فرهنگی در گذشته، علاوه بر معماری اصیل و زیبای خود، محلی برای اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری بودند و سعی شده است با احیای گذر مازاری ها، فعالیت های فرهنگی و هنری یزد رونق گیرد. 
فضای بیرون گذر فرهنگی مازاری ها برای تمرکز فعالیت های فرهنگی و هنری اختصاص داده شد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه شهر یزد را ترک کرد.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..