وزیر ارشاد از طرح کتابخوانی روستای شمسی اشکذر یزد بازدید کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه شب از طرح دوستدار کتاب روستای شمسی شهرستان اشکذر استان یزد به عنوان روستای برتر کشور در این عرصه بازدید کرد.

به گزارش یزدی نیوزسید عباس صالحی وارد یزد شد، و با حضور در این روستا در جریان طرح کتابخوانی شمسی اشکذر قرار گرفت.

وی پس از دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در مراسم افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور در کوچه مازاری ها شرکت کرد.
وی همچنین از طرح «یک داستان تازه، یک استکان چای تازه» و داستان خوانی رقیه دوست فاطمی ها مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان بازدید کرد. 
علی زینی وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد، مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانم دوست فاطمی ها صالحی را در این بازدید همراهی کردند.
روستای شمسی دهستان رستاق شهرستان اشکذر در ۲۵ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد و سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به عنوان «روستای برتر دوستدار کتاب» در کشور انتخاب شد.
این روستا خاستگاه بسیاری از شخصیت های فرهنگی و علمی از جمله مرحوم آیت الله سید جواد حیدری یزدی، آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و سید اسماعیل داوودی شمسی است.
روستای شمسی یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد، ۹۶ درصد اهالی آن باسواد هستند.
نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور، دوشنبه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کوچه تاریخی مازاری های شهر یزد بهره برداری شد. 
این گذر با ارائه طرحی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری و با هدف احیای شهرسازی فرهنگ مدار بهره برداری شد. 
خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از دیگر اهداف ایجاد گذرهای فرهنگی است. 
همزمان با افتتاح نخستین گذر یادشده تئاتر خیابانی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، کتابفروشی، نقد کتاب، طرح یک داستان تازه و یک استکان چای تازه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد. 
گذرهای فرهنگی در گذشته، علاوه بر معماری اصیل و زیبای خود، محلی برای اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری بودند و سعی شده است با احیای گذر مازاری ها، فعالیت های فرهنگی و هنری یزد رونق گیرد. 
فضای بیرون گذر فرهنگی مازاری برای تمرکز فعالیت های فرهنگی و هنری اختصاص داده شده است. 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..