رییس میراث فرهنگی مهریز:

باغ جهانی پهلوانپور مقصد اول گردشگران نوروزی این شهرستان است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: باغ پهلوانپور باغی زیبا با قدمتی به بلندای تاریخ، نخستین مقصد مسافران نوروزی در مهریز است

به گزارش یزدی نیوز«علی اصغر صمدیانی» گفت: باغ پهلوانپور شهرستان مهریز از جمله باغ های ایرانی است که به همراه باغ دولت آباد یزد در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

 
وی افزود: در تعطیلات نوروزی این باغ مورد توجه گردشگران زیادی مواجه شده و تا پایان تعطیلات نوروز نیز این اثر همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۹ آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان نوروزی و شهروندان است.
 
به گفته وی، باغ جهانی پهلوان پور از باغ های متعلق به اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد.
 
وی ادامه داد: این باغ زیبا و تاریخی که در نوع خود در مهریز و حتی استان یزد کم نظیر است، متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور است.
 
وی گفت: مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت و ساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستان خانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.
 
صمدیانی ارزشمندترین بخش باغ پهلوانپور که نمونه ای از باغ های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است را  عمارت کوشک یا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع ذکر کرد.
 
یادآور می شود: شهرستان مهریز شش هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز آن در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در مجاورت جاده اصلی تهران – یزد – بندرعباس قرار دارد.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..