عضو هیات علمی علوم پزشکی یزد مطرح کرد: امکان درمان قطعی ناباروری با استفاده از طب‌ سنتی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به درمان یک زوج نابارور یزدی با استفاده از طب سنتی، از امکان‌پذیر بودن درمان قطعی ناباروری با استفاده از طب سنتی خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز ناباروری یکی از مشکلات شایع زوج‌های جوان است به نحوی که طبق آمارها از هر چهار زوج، یک زوج با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

 
البته به لحاظ تعریف علمی، هر زوجی که به مدت یک سال و در سنین بالای ۳۵ سال به مدت ۶ ماه به طور منظم اقدام به باروری کند ولی موفق نشود، نابارور تلقی می‌شود.
 
علل ناباروری نیز به دو دسته کلی زنانه و مردانه و تقریباً به نسبت مساوی تقسیم می‌شود هر چند که در ۱۰ درصد موارد نیز علت مشخصی وجود ندارد.
 
امروزه با پیشرفت علم پزشکی میزان درمان ناباروری زوج‌ها تا حدودی قابل درمان شده است ولی در این میان طب سنتی نیز با ورود به این حوزه توانسته از طریق اقداماتی مانند دارو درمانی، زالو درمانی و دیگر روش‌های درمانی به ویژه اصلاح تغذیه برای این عارضه درمان قطعی انجام دهد.
 
«سید کاظم کاظمینی» متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، به امکان درمان قطعی برخی ناباروری‌ها با استفاده از طب سنتی اشاره و اعلام می‌کند: یک زوج نابارور پس از چهار سال ازدواج  و دو مرتبه اقدام ناموفق درمان از طریق آی.وی.اف که منجر به قطع امید آنها از درمان ناباروری شده بود، به طب سنتی روی آوردند ولی پس از گذراندن دوره دو ماهه درمان تنها با اصلاح تغذیه و دارودرمانی، هم اکنون باردار هستند.
 
وی در این خصوص تصریح می‌کند: از نظر طب ایرانی ایجاد ناباروری می‌تواند ناشی از وجود اشکالات ساختاری در دستگاه تناسلی مردم یا زن، وجود بیماری یا موارد دیگری از این دست باشد.
 
این متخصص در مورد شایع‌ترین علل ناباروری با منشاء مردان، می‌گوید: سوء مزاج اسپرم، مشکلات و ضعف مغز یا قلب، استعمال مواد مخدر، ترک نزدیکی به مدت طولانی، مشکلات آلت تناسلی و مشکلات روحی و روانی از علل ناباروری است . 
 
وی در ادامه سوء مزاح رحم، ریزش اخلاط به رحم و ریاح(نفخ) آن، ضعف قوه ماسکه رحم یا توانایی رحم در نگهداری جنین، اورام و بواسیر رحم، ورم‌های سخت در دهانه رحم و انحراف آن، مسائل روحی و روانی، عوامل خارجی و سایر موارد را نیز از علل شایع ناباروری در زنان می‌خواند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد بررسی زوج‌های نابارور و بررسی علت عارضه آنها، می‌گوید: علت ناباروری براساس شواهد و علائم بیمار و کمک گرفتن از سونوگرافی و آزمایش‌های ناباروری بررسی و برای درمان آنها اقدام می‌شود . 
 
وی اضافه می‌کند: درمان ناباروری نیز متناسب با علت ناباروری، نوع و شرایط بیمار آغاز می‌شود و دوره آن نیز بستگی به شرایط بیمار دارد به طوری که نمی‌توان برای هر فرد ناباروری، نسخه کلی پیچید . 
 
کاظمینی با اشاره روش‌های ساده درمان برخی از عارضه‌های موثر در افزایش میزان باروری، بیان می‌کند: کاهش وزن از طریق درمان افرادی که دارای اضافه وزن هستند یا افزایش وزن در افرادی که لاغری مفرط دارند، از جمله این درمان‌هاست.
 
وی درمورد تغذیه به عنوان یکی از اصول مهم و اساسی در باروری، خاطرنشان می‌کند: تغذیه در درمان هر دو جنس تاثیر زیادی دارد لذا اصلاح تغذیه بیماران یکی از روش‌های درمانی بیماران نابارور محسوب می‌شود . 
 
این متخصص طب سنتی در مورد دیگر روش‌های درمان ناباروری نیز اظهار می‌کند: در این رابطه علاوه  بر اصلاح تغذیه، روش‌هایی چون زالو درمانی و دارو درمانی استفاده می‌شود که خود دارودرمانی نیز شامل روش‌های مصرف به صورت خوراکی، مالشی مانند روغن‌ها و شیاف است که نحوه مصرف هر کدام کاملاً به نوع و علت ناباروری  بستگی دارد. 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..