عشایر استان یزد افزون بر چهار هزار تن فرآورده دامی و لبنی تولید کردند

رئیس اداره امور عشایری یزد گفت: با وجود 2دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان در سال 1396 چهار هزار و 380 تن فرآورده دامی و لبنی به ارزش 450 میلیارد و 600میلیون ریال تولید کردند.

به گزارش یزدی نیوزحسن زارع، در ابرکوه اظهار کرد: عشایر علاوه بر تولید فراورده هنای دامی نقش بسزایی در بخش صنایع دستی به خصوص تولید فرش دستباف دارند.

وی مشارکت عشایری استان در تولید صنایع دستی و تبدیلی را ۲۰درصد و گوشت قرمز را ۲۵ درصد ذکر کرد.
وی یادآور شد: امسال برای تامین بخشی از علوفه مورد نیاز دام عشایر چهار هزار تن جو با قیمت یارانه ای در اختیار یکهزار و ۳۰۰ خانوار قرار گرفت.
زارع بیان کرد: در سه ماه گذشته ۲۳ میلیارد ریال سرمایه در گردش با سود ۱۰ درصد به ۱۵۰خانوار از طریق بانک های عامل پرداخت شد.
وی ادامه داد: همچنین در ۶ماهه دوم امسال نیز ۱۰۰ میلیارد ریال وام برای طرح های اشتغال پایدار برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، فرآورده های لبنی، حوزه گردشگری و کشت گیاهان دارویی به عشایر مصوب شد .
رئیس اداره امور عشایری استان تاکید کرد: در این مدت هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با باز پرداخت پنج ساله برای جبران ناشی از زیان های خشکسالی به آنها پرداخت شده است . 
وی با بیان اینکه بخش عمده درآمد عشایر استان از طریق پرورش دام سبک به دست می آید، افزود: امسال سه میلیارد ریال صرف خدمات رسانی و زیرساخت ها نظیر آبرسانی ، حفر چاه مالداری و مرمت راه های عشایری شد.
وی تامین آب مورد نیاز دام را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: امسال بخشی از آب شرب دام عشایر از طریق یکهزار و ۵۰۰ دستگاه تانکر ۱۰هزار لیتری توزیع شده است .
جمعیت عشایر استان یزد که در شهرستان های ابرکوه و خاتم زندگی می کنند، ۶ هزار و ۳۰۰ نفر شامل یکهزار و ۳۰۰ خانوارند.
عشایر این استان از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی اند که به پرورش ۱۴۰هزار راس دام سبک و ۴۰۰ نفر شتر مشغول هستند.
عشایر ابرکوه با ۴۲۰ خانوار و ۲هزار نفر جمعیت در مناطق هارونی ، اسفندآباد و فراغه زندگی می کنند.
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..