بارندگی استان یزد نسبت به سال قبل ۵۰درصد کاهش یافت

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد گفت: متوسط بارندگی حدود 6 ماهه امسال استان 22 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین سال قبل در همین دوره 50 درصد و نسبت به میانگین درازمدت 70 درصد کاهش داشته است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدمهدی جوادیان زاده روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد گفت: در چند سال اخیر، روند کاهش بارش ها هر سال تداوم داشته و همین امر موجب ضعیف شدن ذخایر و منابع آب استان شده است.

وی افزود: یکی از شواهد ضعیف شدن منابع آب استان که عمدتا به دلیل کاهش بارندگی ها و برداشت های بی رویه بوده افت ۴۸ سانتیمتری سفره های زیرزمینی در مناطق مختلف استان است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف آب تصریح کرد: صرفه جویی آب در یزد به نسبت میانگین کشوری مطلوب است ولی نسبت به خود استان و سابقه یزدی ها در مدیرت مصرف در گذشته مناسب نیست.
جوادیان زاده با تشریح وضعیت مدیریت مصرف آب از گذشته تا امروز در یزد، گفت: در قدیم ، مصرف آب کشاورزی استان از چشمه ها و قنات ها بود که بر اساس تغییرات طبیعی، سازگاری وجود داشت، با حفر چاه های عمیق و با برقی شدن چاه ها، برداشت از سفره های زیرزمینی تشدید شد که در برخی مناطق فرونشست زمین را باعث شده است.
وی در خصوص اتفاقات چند روز اخیر و قطع آب انتقالی به یزد نیز گفت: به دلیل خشکسالی در حوزه زاینده رود و کاهش بارندگی، ذخایر آبی این منطقه به شدت کاهش یافته و میزان آب پشت سد ۱۱ درصد شده که بخشی از آن نیز غیرقابل برداشت است.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد افزود: برای مدیریت مصرف آب در این بخش در شورای مدیریت آب زاینده رود در وزارت نیرو تصمیماتی گرفته شد که بر مبنای آن ۱۰ درصد تخصیص آب شرب و ۲۰ درصد تخصیص آب صنعت کاهش یافت .
جوادیان زاده خاطرنشان کرد: بر این اساس فعلا آب به بخش کشاورزی داده نمی شود و به جای آن خسارت خشکسالی پرداخت خواهد شد که این موضوع موجب نارضایتی کشاورزان شده و صدماتی به سیستم برق خطوط انتقال آب وارد و موجب قطع آب انتقالی شد.
وی یادآور شد: ۹۵ درصد آب انتقالی به استان یزد در بخش شرب مردم استفاده می شود که این میزان تنها ۶۰ درصد آب شرب استان را تأمین می کند و به هیچ وجه از این آب در بخش کشاورزی استفاده نمی شود.
وی گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت آب چاه ها و منابع زیرزمین، ترکیب آن با آب انتقالی برای استفاده در شرب مردم ضروری است و اصلاح رفتار مصرف آب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
براساس آمار، در میانگین بلندمدت بارش ایران، استان یزد با ۸۲ میلیمتر بارندگی کم بارش ترین استان کشور است.
هم اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی استان یزد یک هزار و ۷۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار ۸۳۳ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان ۸۲۷ میلیون مترمکعب است ولی کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که به همین دلیل هرسال افت بیش از ۵۰ سانتی متری سطح آب‌های زیرزمینی استان یزد را باعث می‌شود.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..