یک مسوول:

مهاجرپذیری و اتباع خارجی، عوامل عمده بیکاری در یزد است

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: مهاجرپذیری و تعداد بالای اتباع بیگانه ساکن در استان به نسبت جمعیت، دلیل عمده بالا بودن نرخ بیکاری در این خطه است .

به گزارش یزدی نیوزفریبا آیت اللهی با اشاره به اینکه یزد از این نظر رتبه سوم کشوری را داراست افزود: نرخ بیکاری استان یزد در سال ۹۵ حدود ۱۲.۸ درصد یعنی چهار دهم درصد بالاتر از میانگین کشور بود.

وی اظهار داشت: این رقم در پاییز امسال ۱۳.۹ درصد بود که ۲درصد از میانگین کشوری بیشتر شد و یزد جزو پنج استان آخر کشور در اشتغال و یا بالاترین نرخ بیکاری قرار گرفت.
مدیر کارآفرینی و اشتغال یزد با بیان اینکه این استان به دلیل داشتن ظرفیت های بالای صنعتی ، خدماتی و درمانی ، سومین استان مهاجرپذیر کشور محسوب می شود، اضافه کرد: خالص مهاجرت در استان یزد ۳۸ هزار و ۷۸۴نفر بوده و به نسبت جمعیت بعد از تهران و البرز قرار دارد.
آیت اللهی خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ بیش از ۵۳ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان یزد یعنی ۴.۷ درصد کل ساکنان استان را اتباع بیگانه تشکیل داده و از این لحاظ به نسبت جمعیت، بعد از استان های قم و سمنان قرار دارد.
 
** ۶۰ درصد بیکاران دانش آموخته یزد، زن هستند 
وی تعداد بیکاران استان را ۴۴ هزار و ۸۱۳ نفر اعلام کرد و گفت: ۲۰هزار و ۵۴۱ نفر از این افراد را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهد که ۴۵ درصد مجموع بیکاران را شامل می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: از مجموع بیکاران دانش آموخته ، ۶۰ درصد به زنان دانش آموخته بیکار تعلق دارد که جویای کار هستند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد درباره برنامه اشتغالزایی در این استان هم گفت: در سال ۹۶ برای اجرایی کردن طرح های اشتغال فراگیر ، پایدار روستایی و مشاغل خانگی اقدامات زیادی انجام شده است.
آیت اللهی افزود: در بخش اشتغال فراگیر، اعتبار استان ۲۷۶ میلیارد تومان بوده که ۱۶۷ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و تاکنون در این خصوص ۷۰طرح با اشتغالزایی ۸۴۱ نفر با ۵۶۶۱۷۰میلیارد ریال مصوب شده است.
 
** معرفی ۲۰ درصد طرح های مصوب اشتغال استان 
وی اضافه کرد: طرحهای مصوب بر اساس رسته های ابلاغی و در بخش های مختلف اقتصادی بوده در واقع از کل سهمیه ابلاغی ۲۷۶میلیارد تومان ، ۲۰درصد آن در یک ماه در سه جلسه کارگروه اشتغال استان به بانک های عامل معرفی شده است.
به گفته وی در بخش اشتغال روستایی هم اعتبار استان ۲۳۷ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بوده که بعد از اختصاص ۳۰ درصد متمرکز به مناطق زلزله زده و اختصاص ۵۰ درصد مجموع اعتبارات و در مرحله اول ۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص داده شد.
 
** پرداخت تسهیلات پنج طرح روستایی اشتغالزایی در استان
مدیر کارآفرینی و اشتغال یزد ادامه داد: در ۶ جلسه کمیته فنی استان ، ۱۲۳طرح با اشتغالزایی ۴۴۹ نفر به مبلغ ۱۸۱ هزار و ۳۰۰میلیون ریال به بانک های عامل معرفی شده اند.
آیت اللهی با بیان اینکه ۲۲درصد سهمیه ابلاغی استان یزد در کارگروه اشتغال محقق شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون پنج طرح روستایی نیز به مبلغ چهار هزار و ۸۷۵میلیون ریال پرداخت شده است.
هم اکنون از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان یزد ۱۵ درصد در مناطق روستایی و ۸۵ درصد در ۲۱ شهر زندگی می کنند .
متوسط نرخ بیکاری استان سال گذشته ۱۲.۸ درصد بود که چهار دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری بود و متوسط نرخ بیکاری دانش آموختگان یزد ۱۸.۱ درصد یعنی چهار دهم درصد کمتر از میانگین کشوری در سال ۱۳۹۵بوده است.
امسال نیز بر اساس اعلام مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری کشور در پایان آذر ماه فصل پاییز ۱۱.۹ درصد بود در حالی که این عدد در یزد ۱۳.۹درصد اعلام شد و این استان در میان پنج استان با بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد.
درباره تعداد اتباع خارجی ساکن در ایران، پیشتر معاون اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفته بود که هم اکنون یک میلیون و ۳۵۰ هزار تبعه افغان در ایران حضور دارند و ۵۰۰ هزار دانش آموز افغان شامل پناهنده و غیرپناهنده در مدرسه های مقاطع مختلف در ایران مشغول به تحصیل هستند.
در این میان در استان یزد آمارهای غیررسمی از سکونت ۱۰۰ هزار اتباع بیگانه در شهرستانهای ۱۰گانه استان حکایت دارد که ۲۰ درصد آنها در مهمان شهرها ساکن هستند.
بیشتر اتباع ساکن ساکن استان یزد اتباع افغانی هستند که عمدتا در صنایع ساختمان سازی، تیرچه بلوک، موزاییک سازی، کشاورزی، دامداری و حناسایی فعالیت دارند.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..