معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اعلام کرد:

بخشی ازمعوقات معاونت فرهنگی ارشاد به استان‌ها بزودی پرداخت می‌شود

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست با مدیران کل ارشاد استان‌ها اعلام کرد:به زودی بخشی از معوقات معاونت امور فرهنگی به استان‌ها پرداخت خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوزبه نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین روز از سومین نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر، علی غیاثی ندوشن، مدیرکل اداره امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و مشاوران ستادی معاونت فرهنگی و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها روز یکشنبه (۱۳ اسفندماه) در یزد برگزار شد.

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به پُرثمر بودن برگزاری این نشست‌ها گفت: پیشنهادهایی که در این جلسات از سوی مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه می‌شوند، آرمان‌گرایانه نیستند بلکه با توجه به حضور آنها در استان حاصل سال‌ها تجربه هستند و قابلیت اجرایی بالایی دارند.

وی افزود: به شکر خدا و با پی‌گیری‌هایی که در چند روز اخیر انجام شده است به زودی بخشی از معوقات معاونت امور فرهنگی به استان‌ها پرداخت خواهد شد تا از این نظر نیز بتوانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکززدایی را راهبرد مهم وزارتخانه اعلام کرد و گفت: تمرکززدایی و تفویض امور به استان‌ها سیاستی است که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه و پیگیری است. رونق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها، رونق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

جوادی ادامه داد: در برخی از استان‌ها ادارات کل فرهنگ و ارشاد دارای نیروهای خوبی هستند اما متاسفانه زیرساخت‌های و اختیارات لازم برای پیشبرد امور را ندارند.

وی با تاکید بر هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نیازمند تعامل و هم‌افزایی هستند تا بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره برند. از این رو تفاهم‌نامه‌هایی میان این بخش‌ها در حال انعقاد است تا بتوانند به صورت بهتر از منابع استفاده کنند. البته در استان‌ها نیز نیازمند تعامل بیشتر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران شهری هستیم تا این شکاف‌ها هم پوشانی شوند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بخش‌هایی از این تفاهم‌نامه‌ها نیازمند اعتبار هستند و جا دارد که از همین جا اعلام کنم که معاونت امور فرهنگی از طرح‌هایی که توجیه مناسبی داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

جوادی با تاکید بر مشارکت استان‌ها در طرح‌هایی که از سوی ستاد اجرا می‌شوند، گفت: بخش‌های ستادی معاونت امور فرهنگی برنامه‌هایی را در طول سال اجرا می‌کنند که نیازمند مشارکت بیشتر استان‌ها در این طرح‌هاست. برای نمونه جایزه فیروزه یکی از این طرح‌هاست که نیازمند معرفی آن از سوی مدیران استانی است. همچنین می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های دیگر، کالاهای فرهنگی خود را به دیگر کشورهای منطقه صادر کنیم. همچنین مدیران استانی می‌توانند برای کسب تجربیات جدید به خارج از کشور اعزام شوند تا با تجربه‌های دیگر مناطق جهان در حوزه فرهنگ آشنا شوند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای موسسات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، گفت: خانه کتاب و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ظرفیت بالایی برای برقراری ارتباط با استان‌ها دارند. در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب می‌توانیم تجربیات جدیدی داشته باشیم و نمایشگاه‌های تخصصی کتاب را برگزار کنیم همان گونه که چندی قبل در قم شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب کتاب‌های دینی بودیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ارزیابی فعالیت‌ها گفت: بسیاری از اقداماتی که از سوی معاونت امور فرهنگی انجام می‌شوند، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند. نیاز است تا این برنامه‌ها ارزیابی شوند و به نظرم باید این فعالیت‌ها و برنامه‌ها ارزیابی شوند.

محسن جوادی همچنین بر ضرورت تعامل استان‌ها به منظور استفاده از معاونت امور فرهنگی در حوزه اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت:‌ خبرگزاری کتاب ایران از این ظرفیت برخوردار است که فعالیت‌های استان‌ها در حوزه کتاب را پوشش دهد تا از این طریق استان‌ها نیز حضور پر رنگ‌تری داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با معاونان قوه قضائیه برای جلوگیری از قاچاق کتاب گفت: خوشبختانه تعاملاتی خوبی در این حوزه صورت گرفته است و در آینده نزدیک این طرح در تهران اجرا خواهد شد و می‌توانیم در استان‌ها نیز این طرح را اجرا کنیم.

جوادی ادامه داد: مطالعه را باید از خودمان شروع کنیم و با به روزرسانی اطلاعات بتوانیم به نیازهای نسل جدید پاسخ دهیم. مدیران معاونت امور فرهنگی فعالیت‌های خود را با تمام توان انجام می‌دهند اما نقص‌هایی وجود دارد و نیازمند انتقادات است. با آغوش باز از تمامی نقدها استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی در جامعه امروز گفت: فعالیت‌های فرهنگی بدون استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی امکان پیشرفت ندارند. باید تلاش شود تا در این حوزه زیرساخت‌های لازم توسعه پیدا کنند و مدیران در برنامه‌های خود به آن توجه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، در این نشست محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر به ارایه گزارشی از نتایج پژوهش‌های ملی پژوهشگاه پرداخت. محمودرضا برازش، مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) نیز گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد ارایه و رویکردهای بنیاد در دوره جدید را تشریح کرد.

در ادامه نیز هر یک از روسای کارگروه‌های چهارگانه به اعلام مصوبات کارگروه‌های خود پرداختند. در سومین نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی با استان‌ها چهار کارگروه سیاستگذاری و تعاملات استانی، کارگروه چاپ و نشر، کارگروه ادبیات، مفاخر و اقوام ایرانی و کارگروه کتاب و کتابخوانی و نمایشگاه کتاب در مجموع ۱۲۵ مصوبه را به تصویب رساندند. این مصوبات پس از قرائت در نشست مورد تبادل و ارزیابی مدیران قرار گرفت و مقرر شد پس از کارشناسی و ویرایش به تمامی استان‌ها اعلام شود.

 

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..