معاون وزیر تعاون :

کشور با بیکاری تجمیع شده رو بروست

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: کشور در سال های اخیر به دلیل افزایش تعداد جویندگان کار بویژه در میان دانش آموختگان واحدهای دانشگاهی، با چالش بیکاری تجمیع شده رو به روست.

به گزارش یزدی نیوزنصرالله بازوند روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد بر لزوم توجه ویژه مدیران به برنامه های ۹ گانه وزارتخانه برای رفع و کاهش این چالش تاکید کرد. 

وی افزود: یکی از این برنامه ها توجه ویژه به اشتغال است و با توجه به افزایش شمار جویندگان کار از گذشته تاکنون باید برنامه ریزی جامعی برای رفع این مشکل صورت گیرد. 
وی اضافه کرد: با توجه به تجمیع بیکاری اگر سالانه یک میلیون شغل هم در کشور ایجاد شود، باز هم پدیده بیکاری رفع نخواهد شد. 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده بیکاران دانش آموخته مراکز آموزش عالی و دانشگاهی هستند باید در این خصوص تدبیر جدی اتخاذ شود. 
معاون وزارت تعاون با بیان اینکه فاصله میان وزارت علوم و دانشگاه ها با بازار کار در حال افزایش است، ادامه داد: باید در ایجاد رشته های تحصیلی نیازسنجی کرد، این کار تنها در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است. 
بازوند خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود پنج میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند، اگر سالانه یک تا ۱.۵ میلیون نفر دانش آموخته شوند، این تعداد به بیکاران غیردانشگاهی و بیکاران دوره های قبل اضافه خواهند شد و سالانه سه تا چهار میلیون بیکار خواهیم داشت. 
وی با یادآوری اینکه اگر همه قوا بسیج شوند سالی یک میلیون شغل هم در کشور ایجاد شود، گفت: با توجه به اینکه حدود ۲میلیون افراد جویای کار ناشی از بیکاری تجمعی باقی مانده از قبل همراه با تعداد جدید بیکاران در کشور خواهیم داشت. 
این مسئول در ادامه به مشکلات صندوق های بازنشستگی و سایر صندوق های زیرمجموعه وزارت تعاون اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ورودی و خروجی صندوق ها در برخی موارد هشت تا ۱۰ برابر گزارش می شود به چالشی برای آینده تبدیل خواهند شد. 
معاون وزیر تعاون در ادامه در باره طرح « روستا تعاون » برای ایجاد اشتغال در روستاها هم اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح ، افزایش تعداد تعاونی ها نیست بلکه ایجاد اشتغال و ورود تعاونی های موجود به بازار کار و سرمایه مدنظر است. 
به گفته بازوند ، در گذشته تا ۲۰۰هزار شرکت تعاونی ایجاد شد، ولی امروز ۹۰ تا ۱۰۰هزار تعاونی فعالیت دارند که همین تعداد برای افزایش شغل بویژه در روستاها موثر خواهد بود. 
وی در ادامه یکی از چالش های پیش رو این وزارتخانه را مشکل در جابه جایی مدیران بویژه در استان ها و پاسخگویی وزیر در این خصوص به نمایندگان دانست و اظهار کرد: در حالی که باید تمام تلاش ها برای سوق دادن مطالبه گری ها به سمت حمایت از اهداف وزارتخانه و دولت باشد. 
وی بر لزوم ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بیشتر بین قلمروهای ستادی وزارتخانه و اجرای سیاست های این مجموعه تأکید کرد و یادآور شد: ۱۳۰ هزار نیروی زیرمجموعه حوزه وزارتخانه است که با این هماهنگی ها دارای نشاط و تحرک بیشتری خواهند شد. 
در نشست یادشده مدیران دستگاه های زیرمجموعه وزارت تعاون در استان یزد گزارشی از عملکرد واحدهای خود را ارائه کردند. 
در جلسه شورای هماهنگی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یزد علاوه بر معاون وزیر و مدیران استانی زیرمجموعه وزارتخانه ، معتمدی ذیحساب و مدیرکل امور مالی و صفوتی امین مدیرکل توسعه منابع انسانی وزارت تعاون نیز حضور داشتند. 
در پایان پاییز سال ۹۶میانگین نرخ بیکاری کشور ۱۱.۹ درصد اعلام شده که هرمزگان با ۷.۵ درصد کمترین و کرمانشاه با ۲۵.۶ درصد بیشترین نرخ بیکاری را داشتند و استان یزد با ۱۳.۹ درصد ، پنجمین استان از لحاظ نرخ بیکاری در کشور شناخته شد. 

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..