وقتی درآمد نویسنده از چاپ بنر کمتر است

نویسندگان جوان یکی از مهمترین پتانیل های ادبی و فرهنگی هر دیاری هستند. در استان یزد نیز اهالی قلم جوانی حضور دارند که هر یک می کوشند برگ زرینی در تمدن فرهنگی ایران ورق بزنند.

به گزارش یزدی نیوز. حسنی، نویسنده و دانشجویی است که اخیرا آثاری از او منتشر شده است. هفته نامه پرگار گفتگویی با وی انجام داده است.

بفرمایید متولد چه سالی هستید و تحصیلات دانشگاهی شما چیست؟

متولد سال ۱۳۶۵در یزد و هم اکنون دانشجوی رشته مدیریت هستم. 

چطور وارد عرصه نویسندگی شدید؟

سال ۱۳۸۷ با گروهی آشنا شدم که با هدف نویسندگی در دوره های آموزشی شرکت می کردند کم کم تعداد آن افراد به مرور زمان کم شد ولی من سعی کردم این کار را ادامه بدهم و در کلاس های آموزشی زیادی برای نویسنده شدن شرکت می کردم. 

چقدر طول کشید تا توانستید به عنوان نویسنده بنویسید؟

ابتدا همراه درس خواندن سعی می کردم بیشتر مطالعه و فقط برای تمرین می نوشتم حتی در دوره سربازی هم تمرین نویسندگی می کردم. 

اولین چاپ نوشته هایتان چه سالی بود؟

سال ۱۳۹۰ اولین کتابی بود که از من چاپ می شد با عنوان های زندگی نامه داستانی شاه اسماعیل صفوی.

بفرمایید تا کنون چند مورد کتاب از شما چاپ شده است؟

سه مورد چاپ با نام های زندگی نامه داستانی شاه اسماعیل صفوی، دفتر نویس امیر کبیر و رمان برنامه نویس با موضوع دفاع سایرین و حوزه های امنیت ملی تا کنون از من چاپ شده است. 

به نظر شما نویسندگی در یزد در چه وضعیتی است؟

نویسنده های جوان یزدی استعداد خوبی دارند و ویژگی مثبت یزدی ها که سخت کوشی است باعث می شود در این کار موفق شوند و تاکنون هم یزد نویسنده های خوبی داشته  و الان هم افرادی را در حوزه رمان و داستان داریم که می توانند بدرخشند هر چند عرصه نویسندگی نسبت به شعر خلوت تر است.

شما در این مسیر نویسندگی با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

از نظر تعداد اساتید و متخصصان نویسنده در یزد سقف کوتاهی داریم یعنی دسترسی به کارگاه های لازم اینجا وجود ندارد ولی کلاس های کشوری را پیگیری و شرکت می کنیم.

نگاه مردم به نویسندگی چگونه است ؟

در یزد مردم بیشتر به دنبال تلاش و اشتغال هستند و کمتر به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه می کنند به همین دلیل برای علاقه مندی به نویسندگی  نیاز به مشوق است. 

 وضعیت چاپ و نشر چه مشکلاتی را برای نویسنده ها ایجاد می کند؟

حوزه چاپ و نشر چالشی است و فضای آن هنری نیست بلکه تجاری است و به همین دلیل گاهی مواقع با کتبی مواجه می شویم که بدون توجه به کیفیت مطلب و با غلط های املایی زیاد فقط چاپ شدند همچنین کتب دیجیتال و صوتی هم توسط انتشاراتی ها بدون در نظر گرفتن حق نویسنده توزیع می شود.

 انحراف هایی در نویسندگی وجود دارد که ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد؟

در نویسندگی حضور کتاب های زرد مردم را دچار سردرگمی می کند که هنگام خرید کتاب کدامیک را بخرند که بهتر است. اسفند ماه نمایشگاه کتاب استان را داریم ولی به دلیل اینکه مردم نمی دانند کدام کتاب همانی است که دنبالش هستند دچار سردرگمی می شوند وچون مردم کتاب ضعیف میخوانند کتاب خوان نمی شوند بنابراین باید شبکه فعالی باشد تا کتب خوب را شناسایی و معرفی کند. 

 چرا مردم باید کتابخوان بشوند؟

کتاب باید جزء خرید مهم مردم باشد و روزی نیم ساعت حداقل مطالعه کنند و لازم نیست صرفا در حوزه تخصصی باشد بلکه باید ادبیات را خواند چون ادبیات موضوع انسان است و افسردگی و کج فهمی ها به دلیل نشناختن مختصات انسان است. 

چرا کتاب خوب کم تولید میشود ؟

البته به نظر میرسد کتب دیجیتال و صوتی بیشتر مردم را به سمت خود برده است ولی تولید کم کتاب به دلیل دیده نشدن نویسنده است و اینکه درآمدی ندارد، در ایران درآمد چاپ کتاب برای نویسنده از چاپ بنر کمتر است و تنها انگیزه معنوی و حزبی و عقیدتی نویسنده را تشویق می کند.

 تحلیل شما از وضعیت مطالعه در یزد چیست؟

به نظر می رسد جوانان یزدی کتاب گریز شدند و با نثر کتاب بیگاه اند چون در دانشگاه هم بیشتر تمیل دارند جزوه بخوانند نه نثرکتاب، البته فضای تولید اثر و آفرینش های ادبی در یزد ضعیف است همچنین حضور یزد در جشنواره های نویسندگی کشوری خیلی کمرنگ است و دانشگاه ها هم بیشتر به علم ادبیات می پردازند ولی نویسنده تربیت نمیکنند و هدف آموزش ادبیات را آفرینش ادبی قرار ندادند چراکه فرآیند هنر آموزش آکادمیک نیست بلکه باید در کارگاه ها استعداد یابی شود.

 کمبود مطالعه در زندگی ها به فرهنگ بستگی دارد یا اقتصاد؟

بر خلاف جوامع مدرن ما ایرانی ها افرادی اجتماعی هستیم، مردم ما با هنر بیگانه نیستند فقط شفاهی هستند به همین دلیل بیشتر حرف میزنند و شبکه های مجازی را بیشتر می پسندند بنابراین کتاب و شعر شنیده می شود از طریق کتب دیجیتال و صوتی  ولی خوانده نمی شود و تا حدی عادت نشدن مطالعه الان یک چالش شده است.

 

 وضعیت مطالعه چگونه بهتر میشود؟

وضعیت مطالعه بهتر شده است قبل از انقلاب کتاب هایی بود که مردم با آن ارتباط برقرار نمی کردند و شاید با عقاید آنها منافات داشت ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ادبیات مذهبی و دفاع مقدس آمد بسیار خلافکارانی دیدیم که با خواندن این کتب از لاک خلاف بیرون آمدند شاید بهتر باشد کتب مذهبی و رمان های دینی را بیشتر تولید کنیم.

 آخرین نوشته شما چقدر طول کشید و آیا کتاب جدید در دست تحریر دارید؟

آخرین اثر رمان برنامه نویس است که دو سال فرایند تحقیق و سوژه زمان برد و دو اثر دیگر در دست تحریر دارم.

بخش نظردهی بسته شده است..