برای نخستین بار در کشور ” پاتوق‌های محلات ” در شهر یزد راه اندازی می شود

شهردار یزد از راه اندازی پاتوق‌های محلات برای نخستین بار در کشور در شهر یزد خبر داد و گفت: یزد با توجه به جاذبه‌های مختلفی که دارد می‌تواند به شهر رخدادی کشور تبدیل شود.

به گزارش یزدی نیوزمهدی جمالی نژاد  در افتتاحیه اولین همایش ملی یزد میراث جهانی که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد با اشاره به اینکه وقتی بحث معماری حاکمیت نوین مطرح می شود شاخص‌هایی در آن وجود دارد اظهار داشت: اگر این شاخص‌ها در شهرها بخواهد محقق شود تلاش‌های دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

شهردار یزد شهروندمداری، انعطاف پذیری، شفافیت و پاسخگویی، مشارکت، عدم تمرکز، دانایی محوری را از جمله شاخص‌های معماری حاکمیت نوین عنوان کرد.

وی با بیان اینکه وقتی چشم انداز شهرهای کلان شهرها را در برنامه‌های پنج ساله می‌بینیم یکسری مطالب مشترک هستند گفت: شهرهای اسلامی، شهرهای ارزش مدار، سرسبز، ایمن و بسیاری از موارد دیگر که هر کدام از واژگان بار معنایی دارد که اقدامات نخبگان، پژوهشگران و مدیران دستگاه‌ها را برای دست یابی به این دیدگاه‌ها نیازمند است.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه یکسری چشم اندازها در برنامه پنج ساله شهر یزد تدوین شده است گفت: با این راهکارهایی که الآن داریم نمی‌توانیم به این چشم اندازها دست یابیم بلکه برای دست یابی به اهداف مدنظر باید راهکارهای جدید و نو با استفاده از تجارب پیشینیان ارائه کنیم.

شهردار یزد خاطرنشان کرد: شناسایی هویت و داشته‌های گذشته، به جریان انداختن آن‌ها، پردازش هویت گذشته، تولید نقشه راه برای آینده همه این‌ها مسائل رویکرد نو را نشان می‌دهد که باید نسبت به این مسائل مهم و تأثیرگذار توجه ویژه و خاص شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با شرایط جدید که اخیراً به پیچیدگی شهرها اضافه کرده باید دیدگاه‌ها تغییر کند افزود: اخیراً ارائه گفتمان‌های جدید در شهرها مطرح می شود همچون بحث دانش محوری که بتوانیم دانش را به ثروت تبدیل کنیم.

جمالی نژاد افزود: نگاه‌ها امروزه بسیار متفاوت و متغیر شده و با تغییر نگاه‌ها باید بیشتر و بهتر در شهر یزد کار کنیم.

شهردار یزد با تأکید بر اینکه رنسانس در شهر یزد بسیار نیاز است تصریح کرد: برای رویکرد جدید باید به گذشته بازگردیم و از داشته و تجربیات گذشتگانمان به‌خوبی استفاده کنیم تا بتوانیم به چشم اندازهایی که تعریف شده است دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه نوآوری شهری، خوشه‌های نوآور و همه مصادیق که شهر را به شهر دانش محور تبدیل می‌کند باید از داخل کشور و شهر خودمان دنبال شود تصریح کرد: اگر بخواهیم وارد کننده فکر و ایده برای شهرهایمان باشیم مسئله بسیار متفاوت می شود و این نشان از اهمیت و جایگاه دانشگاه‌ها برای در مسئله است.

جمالی نژاد از تهیه اطلس نیازسنجی برای نخستین بار در بودجه سال ۹۷ یزد برای شناسایی اولویت‌ها در استان خبر داد و گفت: در این بودجه تمرکز بر پروژه‌های زیرساختی که جنس مشارکتی دارد مورد توجه قرار گرفت و آن را در قالب طرحی به نام یزد پلاس گنجاندیم.

شهردار یزد با تأکید بر اینکه فناوری، دانش و گردشگری باید در پروژه‌های یزد دیده شود عنوان کرد: گردشگری دانش محور جنس متفاوت و خاصی دارد و متأسفانه کم در این زمینه کار شده اما به گونه‌ای است که عملکرد گردشگری متفاوت و تنوع و رویکردهای پیشرفته‌ای را در خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای سیاست گذاری در شهرداری یزد با حضور جمعی از اساتید دانشگاه هنر و معماری، مدیران شهری و دستگاه‌های شهری تشکیل شده که پروژه‌ها را پایش و به مرحله اجرا در آوریم.

جمالی نژاد با بیان اینکه دنبال بازگردانی اصالت شهری به یزد هستیم اظهار داشت: در ارتقا رویکرد کیفی در شهر به جای حرکت‌های کمی، کیفیت را مدنظر قرار دادیم و بازگرداندن اصالت شهری در مناطق و محلات جدید در شهر یزد بسیار مورد نیاز است.

شهردار یزد ارتقا فضای سبز شهر یکی دیگر از اولویت‌های بودجه سال ۹۷ یزد عنوان کرد و گفت: این مسئله در مباحث مختلف بسیار حائز اهمیت است که اگر فضای سبز شهر یزد بیشتر و بهتر شود بدون شک در جذب گردشگر و ماندگاری آن در شهر تأثیر مثبت بسیاری دارد که در این زمینه رویکرد فضای سبز حجمی را که مقاوم در برابر خشکی است در دستور کار داریم.

وی افزایش تفرجگاهی‌های جدید در شهر یزد را بسیار لازم دانست و اضافه کرد: متأسفانه سبدی از جاذبه‌های گردشگری برای خانواده‌ها در نظر نگرفتیم و به نوعی هیچ مکان گردشگری خاصی برای حضور خانواده‌ها در شهر یزد نیست که نیاز به جاذبه‌های تأسیسی را در این شهر بالا برده است.

جمالی نژاد با بیان اینکه متأسفانه در تقویم شهر یزد رخدادهای متناوب وجود ندارد ادامه داد: شهر یزد با توجه به جاذبه‌های بسیاری که در درون خود دارد می‌تواند در سطح کشور به شهر رخدادی تبدیل شود و تقویم رخدادهای مختلف را برای شهر تعریف کنیم تا ماهیانه بتوانیم فستیوال یا جشنواره‌ای در شهر یزد داشته باشیم.

شهردار یزد در پایان با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور دنبال راه اندازی پاتوق‌های محلات در شهر یزد هستیم گفت: در گذشته سنت‌های بسیار خوبی در شهرها و بخصوص در محلات رواج داشت که متأسفانه با ماشینی شدن زندگی‌ها این مسئله نیز به خاموشی رفت اما برای نخستین بار در کشور دنبال راه اندازی پاتوق‌های محلی مناسب مثل ایجاد زمین‌های ورزشی روباز برای جوانان و ایجاد محلی مناسب برای تعامل بیشتر همسایه در برخی از محلات یزد به صورت پایلوت هستیم.

 

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..