صادرات استان یزد ۹.۸ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد گفت: در 10 ماهه سال 96، یک میلیارد و 718 میلیون کیلوگرم کالا به ارزش 435 میلیون دلار از گمرک استان صادر شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 9.8 درصد و از نظر وزن 9.5درصد رشد دارد.

به گزارش یزدی نیوزمحمد رضا علمدار یزدی اظهار کرد: در این مدت کاشی و سرامیک با ۳۸.۳ درصد ارزش، انواع محصولات و مقاطع فولادی با ۱۴.۷درصد ارزش بیشترین سهم را در صادرات استان داشت.

وی افزود: انواع نایلون و کیسه فریزر ، هیدرو کربن ، انواع ظروف شیشه ای، انواع پسته و مغز پسته ، اکسید مولیبدن و فرو مولیبدن، سنگ مصنوعی، انواع سیم و کابل و شیشه ساختمانی به ترتیب در میان ۱۰ کالای عمده صادراتی قرار داشت.
رئیس سازمان صنعت استان ادامه داد: در این مدت ، صادرات از یزد به عراق ۴۴ درصد ، افغانستان ۱۳.۸درصد، پاکستان ۱۳ درصد ، ترکیه هشت درصد ، هلند ۲.۹ درصد ، گرجستان و آلمان هرکدام۱.۵ درصد ، امارات متحده عربی و اسپانیا هرکدام ۱.۴درصد و ایتالیا ۱.۱درصد بود.
وی ارزش واردات به گمرک یزد را در ۱۰ ماهه امسال ۱۰۲ میلیون دلار و به میزان ۳۰ هزار تن ماشین آلات صنعتی اعلام کرد .
علمدار یزدی تاکید کرد: سهم واردات انواع ماشین آلات صنعتی از ترکیه ۳۰ درصد ، چین ۲۰.۵درصد ، ایتالیا ۱۳.۹درصد ، کره ۸.۸درصد ، اسپانیا ۵.۵ درصد، چک ۴.۲ درصد، آلمان چهار درصد ، هند ۳.۲درصد، فرانسه ۱.۸ درصد و امارات متحده عربی ۱.۷ درصد بوده است.
وی در عین حال ،کالاهای عمده وارداتی را شامل ماشین آلات و اجزا و قطعات واحدهای تولیدی ، مواد شیمیایی ، انواع قطعات یدکی، برق و الکترونیک اعلام کرد.
هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ فقره پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰ هزار میلیارد ریال و با حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتغالزایی صنعتی در استان وجود دارد.
این استان ۱.۱ درصد جمعیت کشور را داراست ولی از لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را به عنوان چهارمین استان صنعتی ایران دارد و محصولات تولیدی آن به بیش از ۹۰ کشور جهان صادر می شود.

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..