رییس نظام مهندسی ساختمان میبد:

نداشتن مسکن ایمن از معضلات امروز جامعه است

رییس نظام مهندسی شهرستان میبد برخی از معضلات امروز اجتماع را نداشتن یک مسکن محکم و مناسب دانست.

به گزارش یزدی نیوز«محمد حسین صباغی» در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه بعضی از معضلات اجتماعی ما امروزه ناشی از نداشتن یک مسکن محکم و مناسب است که مردم نیز در مورد آن بی‌اطلاع هستند .

وی با بیان این که کمیته فنی مهندسی یک کمیته درون‌ساز است، افزود: یکی از اهداف این کمیته بررسی دستاوردهای علمی در ساختار ساختمان است .

صباغی مسائل فنی، آگاه سازی مالکان، مسائل اقتصادی، تمرکز بر امور صنفی و فنی را از مهمترین برنامه‌های نظام مهندسی میبد ذکر کرد و گفت: با برگزاری دوره‌های تخصصی مهندسین قصد داریم در طراحی به روز و اصولی در ساخت‌وسازهای ایمن  قدم‌های مثبتی برداریم .

وی نقش رسانه‌ها را در آگاه‌سازی مردم جامعه در خصوص امور مهندسی و نظارت مستقیم روی ساختمان را مهم دانست و بیان کرد: عدم آگاهی مردم که خود به عنوان سازنده کار می‌کنند، مشکلاتی را بعضاً به دنبال خواهد داشت که قابل جبران نیست.

وی همچنین عنوان کرد: متاسفانه نیمی از سرمایه‌گذاران ساختمان از ناظران و مهندسان ساختمان دوری می‌کنند و از آنها در امور ساختمان استفاده نمی‌کنند که این خود ضربه‌ای غیر قابل جبران و خسارت هنگفتی به سرمایه‌گذاران است .

رییس سازمان مهندسی میبد هدف اصلی و بزرگ نظام مهندسی را استحکام ساختمان دانست و با بیان این که کشور ما به لحاظ زلزله‌خیز بودن آن، ساختمان‌های ایمن و محکم وجود ندارد و احساس امنیت و آرامش در آن دیده نمی‌شود باید به بحث ایمنی و استحکام ساختمان اهتمام ویژه‌ای ورزید .

وی سه رکن نظارت، طراحی و اجرا را در ساختار یک ساختمان مهم خواند و گفت: بدون در نظر گرفتن هر کدام از  این رکن‌ها کیفیت مطلوب و مورد نظر را نخواهیم داشت و نتیجه مطلوب هرگز به دست نخواهد آمد .

صباغی استفاده از مهندسین میبدی در چرخه طراحی، تشکیل کمیته نظارت و اجرا در امور ساختمانی، توجه به مسائل فنی را از اولویت‌های جامعه مهندسان شهرستان عنوان کرد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد تعرفه‌های ناظران در  نظام مهندسی، گفت: ساختار تعیین تعرفه در شورای مرکز سازمان مهندسی کل کشور هر ساله با یک میانگین قیمت از وضعیت تمام شده ساختمان اعلام می‌شود و یک کمیته چهار نفره در استان‌ها که شامل مدیر کل راه و شهرسازی استان، معاون عمرانی استاندارد، رییس سازمان نظام مهندسی و رییس شورای استان است می‌توانند تنها ۲۵ درصد از این تعرفه‌ها را در هر استان براساس شرایط و ضوابط قانونی آن را افزایش یا کاهش دهند .

صباغی در بخش دیگر از سخنانش در مورد شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، گفت: شناسنامه فنی در واقع سند هویت یک ساختمان را مشخص می‌کند که شامل مشخصات ثبتی ملک و ابعادش، مشخصات فضای کالبدی و فیزیکی، مشخصات طراحان و ناظران، مشخصات افرادی که به صلاحیت حرفه‌ای و فنی در اجرا نقش داشتند، اطلاعات فنی و نوع مصالح بکار برده، تاسیسات مکانیکی و فنی است و در زمان معامله ساختمان باید به خریدار تحویل داده شود .

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..