مدیر سازمان تعاون روستایی استان خبر داد؛

عضویت ۱۲ هزار کشاورز در تعاونی روستایی استان یزد

مدیر سازمان تعاون روستایی یزد، با بیان این‌که خشکسالی تهدیدی جدی برای تعاون روستایی استان است، گفت:‌ حدود 12 هزار و 500 نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی عضو تعاونی روستایی استان یزد هستند.

به گزارش یزدی نیوز «علی‌جهازی» ، با اشاره به این‌که شبکه تعاونی‌ها، تشکل‌های روستایی و کشاورزی استان یزد با وجود ۱۰۲شرکت تعاونی و اتحادیه، قریب بر ۱۱۰ هزار نفر عضویت دارد، اظهار کرد: این شبکه سرمایه‌ای بالغ‌بر یکصد و ۶۴ میلیارد ریال و ذخیره قانونی ۷۴ میلیارد ریال دارد .

وی افزود: سازمان تعاون روستایی استان یزد با ۱۲ واحد نظام صنفی و عضویت حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی و ۱۰ کانون خبرگان کشاورزی تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان مشغول به فعالیت و خدمت رسانی به کشاورزان و روستائیان است .

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد، با اشاره به توانمندی‌های شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان یزد،گفت: با توجه به سرمایه گذاری‌های انجام شده در طول سالیان متمادی، این شبکه دارای بیش از ۲۶ واحدصنایع تولیدی،تبدیلی،تکمیلی و فرآوری، ۹ باب بازارچه و مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی،۶۰ باب فروشگاه مصرف، ۱۱۵ باب فروشندگی موادسوختی و سه جایگاه پمپ بنزین سکودار، سه شرکت حمل‌ونقل درون شبکه‌ای و ۷۸ باب انبارچندمنظوره با ظرفیتی بیش از ۴۷ هزار تن در سطح استان است .

جهازی در ادامه خشکسالی‌های متوالی، افزایش روند رو به رشد مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه و ضعیف شدن تعاونی‌های روستایی را از مشکلات و محدودیت‌های سازمان تعاون روستایی استان دانست و بیان کرد: کمبود اعتبارات و امکانات، کمبود شدید نیروی انسانی متخصص در سازمان جهت حمایت و نظارت شبکه، پایین بودن توان مالی و کمبود نقدینگی شبکه در راستای احداث و تجهیز واحد‌های تولیدی و مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات نام برد .

این مقام مسئول، در پایان خاطرنشان کرد: عدم عضویت سازمان در برخی کمیته‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری استانی سبب بروز برخی مشکلات در انجام بعضی از وظایف شبکه تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت نظارت شده است 

 

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..