رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران:

بیماران آسمی با مشکل گرانی دارو مواجهند/کنترل تلفات آسم در کشور

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به گرانی داروهای آسم گفت: بر اساس تحقیقاتی که شش سال پیش انجام شد، هزینه سالانه هر بیمار آسمی بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان بود.

به گزارش یزدی نیوزمصطفی معین در یازدهمین کنگره ملی انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به فعالیت انجمن آسم و آلرژی ایران از سال ۷۵ و فعالیت های آن در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی اظهار داشت: همایش ها، کارگاه ها و کنگره های بسیاری به منظور آموزش و ارائه جدیدترین یافته های علمی در حوزه بیماری های آسم و آلرژی در طول سال برگزار می شود.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در مورد شیوع آسم بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در ۱۰ سال گذشته، مشخص شد که شیوع علائم آسم در کودکان ۱۳ درصد است و بر اساس یک فرا تحلیل در تهران بزرگ، مشخص شد بیش از ۳۴ درصد کودکان مورد مطالعه در این کلانشهر، دارای علائم آسم هستند.

معین ادامه داد: این آمار در یک کلانشهر ۱۰ میلیون نفری یک تراژدی انسانی است و علت اصلی آن نیز در تهران، آلودگی این شهر است که البته این آمار در سایر کلانشهرها نظیر اهواز، اصفهان، مشهد، تبریز یا شهرهای صنعتی نظیر اراک نیز وجود دارد که این هشداری به مسئولان نظام سلامت است.

وی عنوان کرد: در بزرگسالان نیز بر اساس مطالعاتی که طی چهار تا پنج سال گذشته انجام شد، میزان شیوع آسم ۹ تا ۱۰ درصد است که در این جمعیت سنی نیز آمار ابتلا بالا است.

معین با بیان اینکه علائم آسم وابسته به اقلیم، ساعات مختلف شبانه روز، فصل ها و … در طول زمان در حال تغییر است اما سرفه های خشک و شبانه یا سرفه های ابتدای صبح، خس خس تنفسی، احساس تنگی نفس و احساس فشار روی سینه از شایع ترین علائم آسم است.

وی یادآور شد: خوشبختانه با وجود اینکه آسم شیوع بسیاری دارد و اگر کنترل نشود، خطر مرگ را به دنبال دارد، اما چنانچه تشخیص به موقع و درمان درازمدت انجام شود، تلفاتی نخواهد داشت همچنانکه در کشور ما آسم تلفات پایینی دارد.

رئیس انجمن علمی آسم و آلرژی ایران در مورد مشکلات بیماران آسمی نیز بیان کرد: درصدی از داروهای آسم به ویژه داروهای جدید قیمت بالایی دارند ضمن اینکه در گذشته تعداد زیادی از داروهای این بیماری زیر پوشش بیمه بودند اما اکنون یا پوشش بیمه ای ندارند یا هزینه آنها به موقع پرداخت نمی شود.

معین در مورد هزینه های این بیماری نیز اظهار داشت: در سطح جهان هزینه این بیماری برای هر بیمار ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است که این رقم در کشور ما بر اساس مطالعاتی که ۹ سال پیش انجام شده، سالانه ۹ هزار میلیارد تومان برای تمام بیماران آسمی برآورد شده است.

وی افزود: در تحلیل دیگری که از شش سال پیش انجام شد، هزینه مستقیم و غیرمستقیم داروها و … برای هر بیمار سالانه ۵۰۰ هزار تومان است که این رقم اکنون به طور قطع حداقل سه تا چهار برابر شده است.

 

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..