دومین بوم‌گردی قلعه تیزوک ابرکوه به بهره‌برداری رسید

اقامتگاه بوم‌گردی سرای یادگار ابرکوه واقع در قلعه تیزوک با 160 میلیون تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.

به گزارش یزدی نیوز«مجاهد کرباسی» رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، اظهار کرد: قلعه مسکونی روستای تیزوک در دهستان تیجرد ابرکوه به شماره ۱۹۰۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

وی با بیان این که روستای تیزوک در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر ابرکوه قرار دارد، اذعان کرد: قدمت قلعه تیزوک توسط عبدالرضا خان بزرگ، پدر حاج خان و سالار نظام در دوره قاجار از خشت و گل ساخته شده و قدمت آن به بیش از دو قرن می‌رسد.

کرباسی با بیان این که قلعه در یک طبقه با پلانی مستطیلی شکل ساخته شده که چهار برج نگهبانی در چهار گوشه آن قرار دارد، ادامه داد: خانه‌های این قلعه به صورت موازی و هم‌ردیف، دارای هشتی ورودی و دو نشیمن‌گاه است که در گذشته آب قنات روستا از وسط آن عبور و به سمت مزارع و دو سرداب نزدیک قلعه هدایت می‌شده است .

رییس اداره میراث فرهنگی ابرکوه همچنین از آمادگی بهره‌برداری از بوم‌گردی‌های «عبدالغفاری» در ابرکوه و «گُل دشت» در روستای جلال‌آباد خبر داد و افزود: در چند سال اخیر در مجموع شش بومگردی، سه رستوران و مجموعه اقامتی پذیرایی، سفره‌خانه سنتی، خانه مسافر، دو ‌مجتمع بین‌راهی، احداث و آماده بهره‌برداری شده است .

کرباسی اضافه کرد: در حال حاضر راه‌اندازی دو مجموعه اقامتی و پذیرایی، یک رستوران سنتی، چند بوم‌گردی و کمپ گردشگری و طبیعت‌گردی در ابرکوه و روستاهای شهرستان در دست اقدام است .

وی با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری موجود در شهرستان از جمله آثار تاریخی منحصربه‌فرد، خانه آقازاده، گنبد عالی، قلعه‌ها و آثار ارزشمند و تاریخی در بخش مرکزی و بهمن، سرو ۴۵۰۰ ساله، کویر، قنات و آثار طبیعی، یادآور شد: با اقدامات مذکور و جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری، معرفی ابرکوه در سطح کشور و بین‌الملل، ایجاد زیرساخت‌های مناسب شهری و سایر اقدامات انجام شده در این حوزه، بنا به اظهارات «علی‌اصغر مونسان» معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، ابرکوه را به ابرقدرت گردشگری تبدیل کرد .

«ابوالفضل امیدپناه» مسئول بوم‌گردی «سرای یادگار» که توسط سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری یزد افتتاح شد، بیان کرد: این بوم‌گردی با هزینه‌ای بالغ ‌بر ۱۶۰ میلیون تومان و بدون استفاده از تسهیلات بانکی و اعتبارات دولتی پس از ۱۰ ماه کار در حوزه تعمیر، مرمت و تجهیز به بهره‌برداری رسید .

وی با تأکید بر این که بوم‌گردی مذکور در حال حاضر برای چهار نفر به ‌طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است، تصریح کرد: ما بنا داریم یک واحد تولیدی صنایع تبدیلی فرآورده‌های زردآلو و سایر محصولات را در کنار این بوم‌گردی راه‌اندازی کنیم که نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است لذا از مسئولان در این زمینه درخواست داریم تا با حمایت از این طرح زمینه اشتغال سه نفر دیگر را فراهم کنند.

 

منبع:ایسنایزد

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..