روحانی در نشست خبری:

مذاکره موشکی نمی‌کنیم/عملیات نظامی ترکیه در “عفرین” سوریه باید زودتر پایان یابد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوالی درباره نوسانات ارزی و اینکه قیمت دلار ۴۸۰۰ تومان است آیا این نوسانات حل می‌شود، گفت: اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد.

به گزارش یزدی نیوز در ذیل محورهای سخنان رئیس جمهور از منظرتان می‌گذرد:

** درود و سلام همه ما به روح امام بزرگوار و عظیم‌الشان و همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و یاد و خاطره روزهای حماسه آفرین بهمن سال ۵۷ را گرامی می‌داریم.

** ملت بزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند و ده‌ها سال که کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، مردم تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی و عزت و استقلال و آزادی و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بی عدالتی‌ها را محقق سازند.

** انقلاب بزرگ به پیروزی رسید و امروز بعد ۳۹ سال همچنان شاهد حضور مردم و مشارکت و نشاط مردم و استقامت آنها در برابر انواع تهدیدات و موفقیت‌ها در عرصه‌های داخلی و خارجی هستیم.

** هیچ وقت نیست که این مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند؛ راه همان راه است، شیوه‌ها البته در نحوه اداره کشور باید رو به تکامل باشد.

** نکته مهم این است که باید نسل جوان ما که امروز هفتاد درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد، راهی را که توصیه می‌کنند باید بشنویم. تنها شنیدن هم کافی نیست جوانان نمی‌خواهند فقط صدایشان را بشنویم. دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخن دارند و ما باید راه پیشنهادی آنها را بشنویم و به گفت‌وگو بنشینیم.

**مسیری که آنها می‌پسندند باید رد اراده و خاوست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد. جوانا شنیدن صدایشان و اثرگذاری فکرشان در حامیت را می‌خواهند و آنها اکثریت جامعه هستند.

** مسیری که آنها می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد. جوانان شنیدن صدایشان و اثرگذاری فکرشان  را می‌خواهند و آنها اکثریت جامعه هستند.

**جامعه آن روز ما  ارتباطش با دنیا با آنچه امروز است بسیار متفاوت است. باید زمان‌شناس باشیم و اگر زمان خود را نشناسیم انجام وظیفه هم برای ما سخت و دشوار است. دولت دوازدهم علاوه بر پیگیری آرمان‌های انقلاب، به دنبال اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق است و این دو هدف را دنبال می‌کنیم و در بودجه ۹۷ نیز این را انجام دادیم. امیدواریم نمایندگان هم مصوبه ای که در اختیار ما می‌گذارند همان هدف ها را دنبال کنند و ما هم عامل به آن وعده باشیم.

**روحانی در پاسخ پرسشی درباره نوسانات ارزی و اینکه قیمت دلار ۴۸۰۰ تومان است و بازار ارز به ثبات خواهد رسید یا نه؟ گفت:  اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. آینده ما در زمینه ارزی بهتر خواهد بود چراکه منابع ارزی ما درآمد خودمان بود و امروز تاکنون ۳۰ میلیارد فایننس خارجی در اختیار ما است و حدود ۱۲،۱۳ میلیارد تصمیم‌گیری شده  و شرایط آینده بهتر است.

** مردم در این مسیر پر ریسک قدم برندارند و مسیرهای خیلی بهتر است تا از پولشان استفاده کنند و این مسیر باثبات نخواهد بود. از همه مردم می خواهم به توصیه‌های مسئولان توجه کنند و قطعا ضرر نمی‌کنند.

** به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید شما گفتید باید صدای اعتراض مردم را شنید، اگر صدای مردم در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و ناکارآمدی را شنیدید و آیا بنا دارید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کنید یا خیر؟ گفت: شما وقتی خواست مردم را به بخش اقتصاد می‌برید نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط اقتصادی نیست بلکه در بحث روابط خارجی و سیاسی و اجتماعی هم نقد دارند.

**مسیر تورم به سمت بالا نبوده و به سمت پایین بوده و از تورم ۳۴ درصدی سال ۹۴ تا امروز که ۸.۲ است یعنی مسیر درست انتخاب شده است. این دولت اعلام کرده است اعتراض را قبول می‌کند و می پذیرد و خوشبختانه همه مسئولان می‌گویند باید صدای اعتراض مردم را شنید.

** حجت الاسلام روحانی درباره سیاست اخیر ترامپ درباره کنترل ایران بر منطقه و صحبت‌های اخیر ظریف درباره پیمان‌های منطقه‌ای، گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای که هستیم و مشکلات فراوانی که شاهد هستیم و راه حل اساسی را راه‌حل سیاسی و مذاکره مخصوصا با کشورهای منطقه می‌دانیم اما هیچ‌گاه ابایی نداریم با غیر منطقه هم حرف بزنیم و فکر نمی‌کنم هیچ ملاقات مهم خارجی داشته باشم مگر اینکه یکی از مباحث ما با بزرگان دنیا بر سر منطقه نباشد.

هدف ما مبارزه با تروریسم و ثبات منطقه بوده است. هدف این بوده است دولت‌های خارجی در مسائل منطقه دخالت نکنند. ما هم با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه بر سر منطقه گفت‌وگو می‌کنیم. من در حاشیه سازمان ملل از سران کشورها خواسته‌ام که درباره یمن تلاش کنند تا بمباران یمن متوقف شود.

وی افزود: رسانه‌ها و تریبون‌ها باید همصدا با دولت باشند. سرمایه و سرمایه‌دار مثل اهو هستند و نباید فرارشان دهیم و رسانه‌ها و دولت با هم همکاری داشته باشند.

** وی درباره عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه گفت: ضروری است که ما در آینده نه چندان دور اجلاس سران سه کشور(ایران، ترکیه و روسیه) را داشته باشیم و همکاری سه کشور را مهم  می‌دانیم و این روند را مهم می‌دانیم.  روابط ما با ترکیه و روسیه خوب است اما ورود ارتش یک کشور به خاک کشور دیگر باید با رضایت دولت آن کشور و مردم  آن کشور باشد.

** عملیات "عفرین" باید زودتر پایان بپذیرد. چراکه هم افرادی از ارتش ترکیه و هم افرادی از  روبه‌رو کشته می‌شوند و ثمری نخواهد داشت. توصیه و نظر ما این است، همانطور که حضور آمریکایی‌ها در سوریه را محکوم می‌کنیم و اهداف ناصحیحی در منطقه دارند و به فکر تجزیه سوریه هستند.

** وی درباره احتمال خروج ترامپ از برجام و اینکه راهبرد جمهوری اسلامی در این شرایط چه خواهد بود، گفت:‌ من خوشحالم که ترامپ بعد یک‌سال هنوز نتوانسته فریادی که در دوره انتخابات می‌زد و می‌گفت توافق را پاره خواهد کرد، به هدفش دست پیدا کند. اینکه آمریکا چه می‌کند، ما نمی‌دانیم و حتی دوستان اروپایی ترامپ هم نمی‌دانند. حتی راجع به توافقات تجاری نمی‌دانند چکار می‌کند. ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خودمان ادامه می‌دهیم. ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و برجام اضافه و کم نخواهد شد. ما مسائل دیگر را به هیچ ‌عنوان مرتبط با برجام نمی‌دانیم و هفت کشور با هم توافق کردند و تعهد حزب دموکرات آمریکا نیست. تعهد دولت آمریکا است و این اشتباهی است که ترامپ می‌کند.

** روحانی خاطرنشان کرد: آمریکا اگر تخلف کند، اعتبار خودش را مخدوش کرده است. ما برای آینده پیش‌بینی لازم را داریم تا منافع ما تامین شود. بودن یا نبودن آمریکا تاثیر اصلی بر تصمیم ما ندارد بلکه تصمیم اصلی ما مربوط به تامین منافع ما است.

** وی درباره حذف  جدول ۱۷ لایجه در بودجه ۹۷ گفت: اشکال جدول ۱۷ این بود که دستگاه‌هایی کمک می‌گرفتند و اینکه این کمک کجا مصرف می‌شود  و اثر آن کارشان چه بوده، نامشخص بود. ویژگی بودجه امسال مسئله شفافیت است و اینهایی که پول می‌دهیم کجا مصرف می‌شود. بخشی از اینها زیرنظر وزارت ارشاد قرار  گرفتند تا بر مبنای کاری که می‌کنند بودجه اختصاص داده شود.

** اینجوری تصور نکنیم که چون امریکا تصمیم گرفته به ما فشار وارد می‌شود. بنظرم من هیچ علامتی نیست که در سال ۲۰۱۸ مشکل سیاسی و منطقه‌ پیش بیاید. ما روابطمان با اتحادیه اروپا امروز از همیشه بیشتر است و در مقایسه با سال‌های قبل و قبل از ۲۰۰۵ هم بیشتر است. ما با روسیه، چین و اکثر منطقه رابطه خوبی داریم و مسائل منطقه آنطور که ما می‌خواستیم تا تروریست‌‌ها زمین‌گیر شوند، پیش رفت که آمریکا این را نمی‌خواست.

ما در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم که بسیار اهمیت دارد که جامعه ما ارتباط بهتری با دنیا داشته باشد. وزیر ارتباطات ما به من اعلام کرد در ۲ سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی به‌وجود آمده و این مهم است و در حال گسترش نسل سه و چهار موبایل هستیم. اهدافی که ما داریم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. دولت مصمم است که هم در زمینه زیر ساخت و محتوا و پلتفرم‌هایی که نیاز داریم به سمت توسعه حرکت کنیم و پهنای باند نسبت به اول دولت یازدهم گسترش یافته است. در زیرساخت کار خوبی انجام گرفته و در شبکه ملی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و دولت مصمم است که شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کند و در این زمینه انحصار معنا ندارد.

** اگر بنا باشد اپلیکیشن همه فضا در اختیارش باشد درست نیست. در فضای مجازی عمدتاً محتوا را خود ما درست می‌کنیم. نسل جوان ما و جوانان ما و همه آنهایی که به هویت خود ارج می‌نهند این فضا برایشان چالش و تهدید نمی‌شود و ما باید به یک فرصت بزرگ تبدیل کنیم. دوره بستن و فیلتر و انداختن دیش ماهواره گذشته است و باید سوادآموزی کنیم تا جوانان ما چگونه از این فضا استفاده کنند.

** تعهد ما در برابر دنیا آن است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و بخاطر فتوای رهبری دنبال آن نمی‌رویم. ایران مانند آمریکا و برخی کشورها دنبال این سلاح نمی‌رود اما در سلاح متعارف آنچه نیاز داریم استفاده می‌کنیم و در این زمینه با هیچ کس مذاکره نخواهیم کرد. موشک‌های ایران هیچگاه تهاجمی نخواهد بود. موشک ما برای دفاع و تدافعی است و هیچگاه برای سلاح کشتار جمعی ساخته نشده است. بنابراین در این زمینه مذاکره نخواهیم کرد و آمریکایی‌ها اگر می‌خواستند فرصتی ایجاد کنند باید از برجام استفاده می‌کردند. آمریکایی ها این فرصت طلایی را از بین بردند، مخصوصاً دولت فعلی آمریکا.

افغانستان همسایه شرقی ما است که در طول قرن‌ها رابطه خوبی داشتیم و ملت ایران مهمان‌نوازی خوبی از ملت افغانستان داشته است. ما یک توافق مهم همه‌جانبه داریم که از زمان رئیس جمهور قبلی شروع شد و تقریباً بسیار از بخشهایش نهایی شده و بخش‌هایی باقی مانده و این پیمان مهم اگر منعقد شود به نفع دو کشور است.

**ما بسیار متاسف هستیم از حضور تروریسم در افغانستان و اگر کمکی بخواهند حاضریم انجام دهیم. شاید خود حضور نیروهای آمریکایی و خارجی بهانه‌ای باشد که جوانان را جذب کنند. من امیدوارم ملت  و دولت افغانستان آنچه را مصلحت می‌دانند انجام دهند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..