طرح دانش‌آموزی نجات آب در استان کم‌آب یزد کلید خورد

no-thumbs

مراسم افتتاحیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب(داناب) با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار و تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در مدرسه دخترانه شاهد افشار یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز  «محمود زارع» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در این مراسم طرح داناب را یک طرح ارزشمند خواند که با مشارکت بیش از ۴۶ هزار دانش‌آموز پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم در استان برگزار خواهد شد.

وی انتخاب دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول را به دلیل آغاز بلوغ عقلی آنها در این دوره ذکر و ابراز امیدواری کرد که این دانش‌اموزان به عنوان سفیران آموزش مدیریت بهینه مصرف آب نقش موثری در فرهنگ‌سازی این مهم در بین خانواده و دوستان و جامعه ایفا کنند.

 

آب به عنوان سرچشمه حیات

زارع محورهای این طرح را «آب به عنوان سرچشمه حیات»، «آب به عنوان سرچشمه آبادانی» و «آب به عنوان یکی از منابع انرژی» اعلام و در این موارد توضیحاتی را ارئه کرد.

وی در ادامه با تاکید بر دیربازده بودن امر فرهنگ‌سازی، از آموزش و پرورش در این مقوله به عنوان یک دستگاه دیربازده ولی تاثیرگذار یاد کرد و افزود: البته فرهنگ‌سازی نیز نباید اجباری باشد بلکه باید به نحوی این موضوع هدایت شود که دانش‌آموزان شخصاً در مورد وضعیت بحرانی آب احساس خطر کنند و داوطلبانه به عنوان ناجی آب مشارکت کنند.

معاون آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش نیز یادآور شد: قطعاً در چرخه‌ و زنجیره بسته حیات روی زمین هیچ چیزی از بین رفتنی نیست ولی می‌تواند به اقسام دیگر ماده تبدیل شود و این موضوع در مورد آب از این جهت باعث نگرانی است که شاهد تبدیل آب‌های شیرین و قابل استفاده خود به آب‌های شور و بلااستفاده هستیم.

وی در بخش پایانی سخنانش نیز به موضوع هارپ اشاره کرد و گفت: نباید خود را با چنین الفاظی به غفلت و فراموشی بزنیم و به آینده امید ببندیم بلکه باید همواره در نظر داشته باشیم که کشور ایران در مسیر خشکسالی قرار دارد و باید به هر نحو مانع خسارات و بلایای ناشی از این موضوع بر زندگی‌مان و جامعه شویم.

زارع بر تاکید بر تداوم این طرح و اجرای گام به گام آن، ابراز امیدواری کرد با نظارت و همکاری دیگر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح شاهد دستیابی به نتایج خوب این طرح در آینده باشیم.

«مهدی باصولی» رییس جهاددانشگاهی استان نیز که مسئولیت مشاوره طرح را برعهده دارد، با تاکید بر جدی بودن موضوع بحران آب، گفت: متاسفانه هنوز درک مناسبی از این بحران در جامعه ایجاد نشده است که برای این مهم باید به مقوله فرهنگ‌سازی توجه بیشتری کرد.

وی با اشاره به طرح داناب به عنوان یکی از این اقدامات و بخشی از یک طرح جامع، گفت: هر چند در حال حاضر این طرح برای دوره متوسطه اول در نظر گرفته شده است ولی امیدواریم در آینده سایر دوره‌ها و مقاطع آموزشی را نیز شامل شود.

«محمدمهدی جوادیان‌زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت منابع و مصارف آبی نیاکان ما، خاطرنشان کرد: مشکل از آنجایی شروع شد که با ورود تکنولوژی‌ها، آنچنان شیفته آنها شدیم که تنها مزیت آنها را دیدیم ولی عوارض آنها را جدی نگرفتیم.

وی در این رابطه به تکنولوژی حفر چاه‌های عمیق و  استفاده از پمپ‌های قوی در این باره اشاره کرد و گفت: با استفاده از تکنولوژی آنچنان آب را دل زمین با شدت برداشت کردیم که اینک هر ساله شاهد افت ۵۰ سانتی‌متری سطح آبهای زیرزمینی در استان هستیم.

این مسئول با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد مبنی بر تاثیرگذار بودن انسان‌ها بر سرنوشت‌ خودشان، اظهار کرد: گذشتگان ما با دانش رقیق و امکانات اندک خود یزد را در بین دو کویر بزگ ایران بنا نهادند و توسعه پایدار را چنان در این خطه رقم زدند که آن را ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پابرجا نگه داشته است.

وی ادامه داد: در مقابل اگر بخواهیم روند کنونی را ادامه دهیم، قطعاً سرنوشت بدی را برای خود و آیندگانمان رقم خواهیم زد.

جوادیان زاده در پایان همکاری و مشارکت همگان در این رابطه را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که این فرهنگ در جامعه جای بیافتد که این روش مصرف نه به صلاح خودمان و نه آیندگانمان است.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم که همراه با برگزاری کلیپ و دکلمه‌خوانی و مسابقه دانش‌اموزی بود، از پوستر و اینفوگرافیک و سه جلد کتاب داناب برای پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم که به همت جهاددانشگاهی استان تهیه شده بود، در حضور مسئولان رونمایی شد.

منبع:یزدایسنا

منابع استفاده شده:
یزد ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..