سه چالش اقتصادی یزد و راهکارها

یکی از مهمترین چالش های صنایع در استان عدم تعادل در بازه های زمانی خاص در صدور مجوز است. این مهم در بخش فولاد و بالاخص در این دوره در صنایع کاشی و سرامیک احساس می شود. برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود ممنوعیت صدور مجوز جدید در این صنعت در دستور کار دولت قرار گیرد.

به گزارش یزدی نیوز مهدی زمان زاده در هفته نامه پرگار نوشت: استان یزد هم اکنون به عنوان یکی از استان های شبه صنعتی در کشور شناخته می شود. بارها درباره مزایا و معایب آن سخت گفته ایم. اینک این طرف ماجرا هم قابل بررسی است. هم اکنون نزدیک به چهار پروانه بهره برداری در استان صادر شده است. در حوزه های مختلف این شرکت ها در حال فعالیت هستند. اما اگر بخواهیم به سه چالش عمده این شرکت ها رجوع کنیم موارد زیر قابل بیان است. بی شک چالش ها در ابعاد مختلف و لیست بلندبالایی است اما موراد زیر برای عمئه صنایع قابل بیان است.

 
سطح پایین فنآوری صنایع
صنایع استان عمدتا وارداتی و مونتاژی است و بسیاری کارخانه ها حتی مسئول فنی دستگاه هایشان هم از خارج از کشور تامین می شود. از طرف دیگر همین سیستم های موجود هم بعضا از سطح فناوری پایینی برخوردار است. دلایل متعددی دارد. مجال بیان نیست اما برای رفع این چالش چه باید کرد. پیشنهاد می شود واحدهای صنعتی تشویق شوند تا بخشی ازبخشی از تولید خود به را تولید محصولات دانش بنیان و ارتقای فناوری اختصاص دهند. این کار می تواند باعث سرازیر شدن حمایت ها و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به این واحدها شود.
ماده ۴۱ قانون رفع موانع تولید رقاب تپذیر که مربوط به نحوه بازپرداخت بدهی ارزی شرکتها به سیستم بانکی کشور است در این واحدها اجرا شود. بسیار می تواند باعث توسعه فنی آنها شود.
 جذب سرمایه گذار خارجی برای ارتقای تکنولوژی واحدهای موجود در دستور کار قرار گیرد. و سرمایه گذاری در عرصه هایی که استان مزیت نسبی و رقابتی دارد با استفاده از برقراری نمایشگاه های مرتبط با صنایع استان به عنوان اهداف کوتاه مدت  و میان مدت تعریف شود.
لازمه برنامه ریزی بلند مدت، ثبات است. درخواست می شود قوانین، آیین نامه ها و رویه های اجرایی در راستای بالابردن قدرت برنامه ریزی واحدهای صنعتی به ثبات برسد.
 اتاق بازرگانی استان به آموزش و ارتقای سطح آگاهی سرمایه گذاران و اطلاع رسانی هرچه بهتر در حوزه کاری اش تشویق شود.
 
خام فروشی و بهره وری پایین در معادن
استان یزد ده ها میلیارد تن انواع سنگ معدنی ذخیره دارد و ده ها شرکت و معدن در حال فعالیت هستند. اما یکی ازمهمترین چالش این خام فروشی است که بر بهره وری این معادن تاثیر بسیار منفی می گذارد. برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود  در تصویب قانون جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال در این حوزه تسریع شود.
 یک مرکز یا مراکزی به عنوان متولی صنعت و معدن در شهرستان ها برای مشاوره و راهنمایی و همچنین الزام صنعتگران و سرمایه گذاران بخش صنعت و معدن ایجاد شود تا آموزش های لازم در این خصوص صورت گیرد و مراکز تحقیقات در حوزه صنایع معدنی با استفاده از پتانسیلهای دانشگاهی در استان ایجاد و توسعه یابد.
بنگاههای فعال در زمینه ی صنایع معدنی به ادغام و تملک شوند تا با بهره گیری از خصوصیت اقتصاد مقایسی به بهره وری مناسب برسند. تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی معدن در دستور کار دولتی ها باشد چرا که یزد استان یزد  رتبه دوم در زمینه معدن در کشور را دارد و حضور صنایع تبدیلی بسیار احساس می شود.
 
عدم تعادل در صدور مجوزها
یکی از مهمترین چالش های صنایع در استان عدم تعادل در بازه های زمانی خاص در صدور مجوز است. این مهم در بخش فولاد و بالاخص در این دوره در  صنایع کاشی و سرامیک احساس می شود. برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود ممنوعیت صدور مجوز جدید در این صنعت در دستور کار دولت قرار گیرد.
چالش عمده شرکت های موجود بازار رقابتی خصوصا خارجی است. دولت می تواند  توافقنامه های تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه و دارای بازار مصرف امضا کند و فرصت مناسبی به صنایع فعال استان برای صادرات بدهد. 
دولت همچنین بکوشد عرفه واردات کاشی و سرامیک به ایران افزایش یابد تا شرکت های موجود بتوانند به بقای خود ادامه دهند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..