نان تلگرامی هزاران ایرانی در برزخ

به گزارش یزدی نیوز حدود چهار سال پیش که وی چت فیلتر شد و ایرانی ها یک شبه به وایبر کوچ کردند کسی فکرش را نمیکرد شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، تبدیل به یک شغل و بیزنس شوند.

ایرانیان بعد از دردسرهای وایبیر در یک یورش ۴۸ساعته همگی به تلگرام آمدند. نرم افزار پیام رسانی که مالکش یک جوان روسی است. 
تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران است. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۵ وارد ایران شد و به سرعت در بین کاربران ایرانی گسترش پیدا کرد. 
این برنامه طراحی ساده‌ای دارد و به لطف عملکرد آسان، سرعت و امنیت بالای آن، به سرعت توانست در بین ایرانیان جای خود را باز کند. عضو شدن بیش از ۴۰ میلیون کاربر و اختصاص یافتن ۴۰ درصد از پهنای باند اینترنت ایران خود گویای نفوذ این پیام‌رسان در بین کاربران ایرانی است.
اضافه کردن سوپر گروه و کانال ‌به این اپلیکیشن برخی از جنبه‌های سوشال مدیا را در آن تقویت کرد و به سرعت کانال‌های زیادی در این پلتفرم راه‌اندازی شد. از طنزها و ویدیوهای خنده‌دار گرفته تا انتشار مطالب فرهنگی و هنری و موسیقی به سرعت در بین افراد جامعه منتشر شده و بسیاری از مردم با درک این شرایط و پتانسیل بالای آن برای درآمدزایی، شروع به سرمایه‌گذاری بر روی آن کردند.
شرکت های مختلف ایرانی با استفاده از این پلتفرم کانال‌هایی را ایجاد کرده و تولیدات و برنامه‌های مختلف خود را در آن به اشتراک گذاشتند. بسیاری از افراد از این فضا بهره برده و محصولات دست‌سازشان را در آن به نمایش گذاشته و به مانند یک فروشگاه اینترنتی از ان استفاده کردند و بسیاری از خبرگزاری‌ها نیز با انتشار اخبار در کانال‌های خبری خود، شروع به عضو گیری کردند. آمار بالای اعضای این کانال‌ها، باعث بوجود آمدن راه جدیدی برای کسب درآمد از طریق تبلیغات شد.
تلگرام در اوایل صرفا یه پیام رسان بود و کاربران علاوه بر چت یا گفتگو دو نفره با افراد، می توانستند در گروه هایی با گنجایش ۲۰۰ نفر به گفتگو و تبادل پیام بپردازند.
تلگرام در ادامه توسعه خود کم کم این نرم افزار از حالت پیام رسان به حالت یک رسانه اجتماعی تبدیل شد. تلگرام بعد از مدتی امکانات جدیدی برای کابرانش هدیه آورد که همان ساختن کانال بود. در کانال می توان به تعداد نامحدود عضو گرفت و فقط مدیر کانال یا کسی که او انتخاب کند می تواند مطلب منتشر کند و بدین ترتیب رسانه های شهروندی مبتنی بر پیام رسان های اجتماعی شکل گرفت. 
ما ایرانی هم که همیشه از چنین امکاناتی لذت می بریم و به ناگاه ده هزار کانال با موضوعات مختلف ایجاد شد. آمار غیررسمی می گوید حدود ۴۰ میلیون اکانت ایرانی در تلگرام ثبت شده است . پژوهشگاه فضای مجازی از فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام این گونه بیان میکند که بیش از ۵۸۶ هزار کانال تلگرام فارسی وجود دارد و در طی روز بیش از ۳ میلیون محتوا انتشار می‌یابد.
شما اگر مدیر یک کسب و کار باشید و در مکانی که حدود ۳۰ میلیون مشتری بالقوه شما فعال باشند برای آن برنامه ریزی نمی کنید؟
بر همین اساس تلگرام و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی به یک ابزار کسب و کاردر ایران تبدیل شدند. در اینجا دو گونه شغل تعریف شد. کسب و کارهایی که مبتنی بر تلگرام بود و دیگر اینکه کسب و کارهایی که تلگرام در کار آنها کمک حال بود و در نقش یک ابزار رخ نمایی می کرد.
مسئولان ایرانی آمارهای مختلفی در این خصوص ارائه می کنند. بعد ازفیلتر تلگرام، وزیر ارتباطات از صد ها هزار ایرانی که از فیلتر متضرر شده اند عذرخواهی کرد. برخی این رقم تا یک میلیون نفر هم دانسته اند. به هر روی این روزها با فیلتر تلگرام شده مواجه هستیم. در روزهای اول فیلتر، بازدید از کانال ها به یک سوم کاهش یافته بود اما اخیرا این رقم در حال برگشت به حالت عادی قبل از فیلتر تلگرام است. این یعنی هر کاربر ایرانی در کنار سایر نرم افزاری روی گوشی موبایل خود، بی شک یک ضد فیلتر یا اصطلاحا فیلتر شکن هم دارد. درباره مضررات فیلترشکن مجال بحث نیست.
تاثیر منفی تلگرام در کوتاه مدت بر این کسب و کارها بسیار سنگین بوده است ولی همه امیدوارند این مشکل هرچه سریع تر رفع شود و نان تلگرامی هزاران ایرانی از  برزخ نجات پیدا کند.
 
 
 
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..