ممنوعیت نصب دستگاه آب شیرین کن در چاه های کشاورزی یزد

no-thumbs

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان یزد گفت: براساس دستورالعمل وزارت نیرو، استفاده از دستگاه های آب شیرکن با توجه به پیامدهای مخرب و جبران ناپذیری که در محیط زیست دارد، نصب آن بر روی چاه های آب کشاورزی ممنوع است.

به گزارش یزدی نیوزسید محمد طباطبایی در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت افزود: این تصمیم با هدف صیانت از منابع آب و حفظ محیط زیست اتخاد شد.
وی تاکید کرد: جلوگیری از افت کمی و کیفی منابع آب های زیرزمینی، ممانعت از تخلیه پساب خروجی آب شیرین کن ها که علاوه بر ترغیب سایرین به اضافه برداشت ، موجب افزایش شوری آب ، ایجاد پدیده فرونشست زمین ، فروچاله و مرگ آبخون ها می شود، از دیگر اهداف تصمیم یاد شده است.
وی افزود : در شهرستان تفت ۶۵ درصد برداشت آب در بخش کشاورزی ، ۲۸ درصد در بخش شرب و بهداشت و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود .
طباطبایی ، پر کردن ۱۸حلقه چاه بدون پروانه ، اصلاح و تعدیل ۳۰ پروانه بهره برداری آب و مسدود کردن ۲۸ حلقه چاه بدون پروانه را بخشی از اقدامات طرح های مصوب ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در سال ۱۳۹۶ برشمرد.

** تدوین تقویم خاموشی زمستانه چاه های آب کشاورزی
همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با قدردانی از همراهی و حمایت های اعضای شوراهای حفاظت از منابع آب از تدوین تقویم خاموشی زمستانه چاه های آب کشاورزی خبر داد.
محمدمهدی جوادیان زاده، افزود: با برگزاری جلسات مستمر و هماهنگی با شوراهای حفاظت از منابع آب در استان براساس اقلیم و نوع کشت ،تقویم اجرایی طرح یاد شده تدوین شد، تلاش کردیم تا به کشاورزان خسارتی وارد نشود.
وی تاکید کرد: سال گذشته اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و یزد در اجرای این طرح به عنوان یک الگو در کشور مطرح شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در ادامه از ایجاد تشکل های مردمی در مناطق مختلف استان برای مدیریت منابع آب خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اختیاراتی به این تشکل ها داده می شود تا بتوانند منابع آب را مدیریت کنند.

** شناسایی ۲۷ بند انحرافی در شهرستان تفت
دادستان شهرستان تفت هم در این نشست گفت: موضوع انحراف رودخانه ها باید مورد توجه قرار گیرد و در باره ۲۷ بند انحرافی شناسایی شده باید در اسرع وقت تصمیم گیری شود.
مهدی زارعی با بیان اینکه آب باید در رودخانه جریان داشته باشد و ذخیره سازی آب در مناطق بالا دست باید از بین برود ، ادامه داد: در بحث آب باید اقدامات پیشگیری صورت گیرد تا دچار مشکلات بیشتری در آینده نشویم.
همچنین عباس دهقان، رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی یزد اقدامات انجام شده در ارتباط با مصوبات جلسات قبلی شورا را از اوایل امسال مسدود کردن ۲۳ حلقه چاه غیرمجاز با ۴۵۰ هزار مترمکعب صرفه جویی ، پر کردن ۹ حلقه چاه غیرمجاز با ۵۰ هزارمتر مکعب صرفه جویی ، و جلوگیری از انتقال آب توسط ۲۷ بند انحرافی در مناطق ییلاقی شهرستان و شناسایی چهار حلقه چاه غیرمجاز عنوان کرد.
همچین مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار کرد: تاکنون ۴۱ رودخانه در یزد مطالعه شده یا در دست مطالعه است .
مجید روزبه ،افزود: حریم ۱۸ رودخانه ( ۲۷۳ کیلومتر ) تاکنون میله کوبی و حدود ۲هزار و ۵۰۰متر دیوار ساحلی ساخته شده ،مطالعه و نقشه برداری رودخانه ها ،میله کوبی و تعیین حریم و بستر رودخانه ها در روی زمین بعد از مطالعه ، ساماندهی رودخانه و ساخت دیوار ساحلی ، مطالعات موردی رودخانه ها ، بررسی طرح های هادی از نظر ضوابط رودخانه ها و تهیه نقشه و ارسال به واحد کاداستر ثبت اسناد و املاک انجام شده است.
وی افزود: ذخیره سازی آب در مناطق بالادست موجب خشک شدن قنات ها شده است و مردم مناطق پایین دست به آب دسترسی ندارند و باید با افرادی که اقدام به ذخیره سازی آب می کنند، برخورد قانونی شود.
این مسئول یادآور شد : سال گذشته روستاهای طزرجان ، ده بالا و خضر آباد بیشترین تصرف به حریم و بستر رودخانه را داشتند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..