رشد ۱۷ درصدی صادرات کاشی و سرامیک یزد

no-thumbs

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: صادرات کاشی و سرامیک این استان به عنوان نهمین تولید کننده این محصول در دنیا در 6 ماه ابتدایی امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل 17.6درصد رشد داشته است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا علمدار  با بیان اینکه نخستین نشست میز کاشی و سرامیک کشور در استان یزد برپا می شود، اظهار کرد: این استان هم اکنون نهمین تولید کننده کاشی و سرامیک دنیا و نخستین تولید کننده این محصول در ایران محسوب می شود.
وی با تأکید بر لزوم آرمان گرایی بودن در بخش های صنعتی و حرکت به سمت عملگرایی و کسب نتیجه تصریح کرد: باید برنامه ریزی شود تا استانی که در جایگاه نهم تولید کاشی و سرامیک جهان قرار دارد در صادرات این محصول نیز همین به همین جایگاه برسد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد تأکید کرد: اگر به جایگاه واقعی در صادرات برسیم فضای رقابت نیز در استان گسترش می یابد بنابر این باید در مرحله نخست با تعیین آرمان ها ، مسیر فعالیت را مشخص کنیم.
علمدار افزود: حرکت در این مسیر موجب شده که این استان در رشد ارزیابی بخش صنعت و معدن نسبت به سال گذشته در کشور دوم شده و در خیلی از حوزه های صنعتی همچون صدور جواز تأسیس ، صدور معافیت گمرکی و صدور گواهی کشف رتبه نخست کشور را کسب کند.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار ریاست میزهای گلخانه و کاشی و سرامیک به استان یزد داده شده است، ادامه داد: هم اکنون استان یزد با ۴۱درصد تولید کاشی و سرامیک کشور در رتبه نخست و اصفهان ، قزوین و خراسان جنوبی در جایگاههای بعدی تولید این محصول قرار دارند.
وی گفت: عمده ترین استان هایی که مواد اولیه کاشی و سرامیک را در اختیار دارند به ترتیب استان های فارس ، یزد ، همدان و زنجان است.
رئیس میز کاشی و سرامیک کشور از تهیه و تدوین چشم انداز سند راهبردی صنعت کاشی و سرامیک کشور خبر داد و افزود: بر این اساس در سال ۱۴۰۴ ایران باید با ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع و ۲میلیارد دلار صادرات در جایگاه چهارم تولید این محصول در جهان قرار گیرد .
علمدار در بخش دیگری درباره وضعیت صادرات کاشی و سرامیک استان بعنوان نخستین تولید کننده این محصول در ایران نیز گفت: در سال ۹۵ محصولات کاشی و سرامیک یزد به ۳۹ کشور دنیا صادر شده که ۱۰کشور عمده آن عراق افغانستان ، پاکستان، گرجستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و یمن هستند.
وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۲هزار و ۲۰۵ میلیون کیلوگرم به ارزش ۳۲۴.۷ میلیون دلار محصولات کاشی و سرامیک از این استان صادر شد که نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته ولی امسال و تاکنون رشد خوبی داشته است.
استان یزد رتبه اول کشور در تولید کاشی و سرامیک را با ظرفیت تولید ۲۵۰ میلیون متر مکعب دارد که سبب شده یزد به تنهایی نهمین تولید کننده کاشی و سرامیک دنیا به حساب آید.
این محصول با سهم ۸۰درصد از نظر وزن و ۳۷ درصد از نظر ارزش مهمترین محصول صادراتی چهارمین استان صنعتی کشور محسوب می شود.
از مردادماه سال جاری مسئولیت ریاست میز توسعه صادرات کاشی و سرامیک کشور به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد محول شده است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..