دعوا، دومین علت مرگ در عملیات‌ اورژانسی

به گزارش یزدی نیوزنزاع دومین علت مرگ‌ومیر در عملیات‌های اورژانسی است و همین موضوع با انتقاد وزیر بهداشت همراه شد.
وزیر بهداشت از بی توجهی نسبت به مقوله پیشگیری از وقوع تصادفات، نزاع‌ها و رفتارهای پرخطر انتقاد می‌کند آمارهای سال گذشته نشان می دهد ۲۷ درصد فراخوان‌های اورژانس ناشی از نزاع بوده است.

 او از این‌که در کشور به مقوله فرهنگسازی بی‌توجهی می‌شود، گلایه کرد. حسن‌هاشمی دیروز یکی از سخنران‌های مراسم سالگرد تأسیس اورژانس بود. به گفته او «اورژانس» ازجمله بخش‌های نظام سلامت است که با کمترین نارضایتی مردم روبه‌رو است: «با توجه به این‌که ماموریت‌های اورژانس برای افرادی صورت می‌گیرد که غالبا در شرایط عادی قرار ندارند، فعالیت‌های اورژانس ستودنی است؛ اما این کافی نیست و باید تلاش کنیم که زمان حضور در محل حادثه به حداقل برسد. در همین راستا در شهرها، جاده‌ها و مناطق صعب‌العبور ناوگان زمینی، هوایی و دریایی را تقویت خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «در کنار توسعه اورژانس مسأله مهم این است که علت‌ها نباید اتفاق افتد. این همه تصادف و نزاع و رفتارهای پرخطر باید پیشگیری شود. در این شرایط هر چقدر که ما اورژانس را توسعه دهیم به موقع در صحنه حاضر شویم و بیمارستان‌ها را مجهز کنیم، هنری نکرده‌ایم بلکه باید علت‌ها را از بین ببریم.» او از این‌که نزاع دومین عامل مرگ‌ومیر عملیات‌های اورژانسی است، انتقاد کرد: «خیلی بد است در کشوری اسلامی این همه بی‌توجهی وجود داشته باشد.

ضمن این‌که تمام این مسائل به فرهنگ بازمی‌گردد و کار فرهنگی‌کردن هم فقط روضه و عزاداری نیست. بلکه در این راستا باید به مفاهیم زیربنایی دیگر ازجمله هدف اباعبدالله توجه کنیم؛ چرا باید در این شرایط دومین عامل مرگ‌ومیر عملیات اورژانس‌های کشور نزاع باشد.»

به‌ گزارش ایسنا او افزود: «شما تلاش بسیار زیادی می‌کنید تا یک نفر را نجات دهید، اما در یک حادثه به خاطر واژگونی اتوبوس تعدادی از بهترین بچه‌های مملکت از بین می‌روند، در حالی‌ که تمام اینها قابل پیشگیری است و از وظایف دستگاه‌های فرهنگی است. امیدوارم دستگاه‌های مختلف به اورژانس کشور کمک کنند و همچنین در زمینه فرهنگسازی نیز اقدامات مناسبی انجام شود.»‌

هاشمی در حاشیه برگزاری مراسم سالگرد تأسیس اورژانس کشور، درباره دلایل عمده ماموریت‌های اورژانس گفت: «تصادفات و نزاع‌ها که منجر به جرح می‌شوند از عمده دلایل حضور اورژانس بر بالین بیماران است و قاعدتا راه کاهش این آمار نیز ارتقای فرهنگ است.»

او کاهش تلفات جاده‌ای را از وظایف اورژانس نمی‌داند: «وظیفه اصلی اورژانس توسعه خدمات درمانی است، اما وقتی که روابط شخصی را تعریف نمی‌کنیم و یا فرهنگ رانندگی ما درست نیست، طبیعی است که نقش تصادفات و نزاع‌ها در عملیات‌های اورژانس افزایش پیدا می‌کند.

البته توجه به فرهنگ، مسئولیت دستگاه‌های مختلف مانند وزارت صنعت، راه و پلیس را نفی نمی‌کند، اما بخشی که در دست ما مردم است موضوع فرهنگی است که باید آن را حل کنیم.

خیلی از این مسائل را باید در مدرسه و در مقاطع پایه آموزش بدهیم و باید ببینیم حجم آموزش‌های فرهنگی که در کشور داده شده، چقدر است و آیا منجر به کاهش آسیب‌ها شده است یا خیر؟ اگر آسیب‌ها کاهش پیدا نکرده باشد حتما یک جای کار ایراد دارد و باید بازگردیم و آسیب‌شناسی کنیم.» ‌هاشمی در پاسخ به سوالی درباره مصدومیت‌های ناشی از نزاع‌های اورژانس گفت: «از این مسأله آمار دقیقی ندارم، اما آمارهای ‌سال گذشته حاکی از این بود که ۲۷‌درصد فراخوان‌های اورژانس ناشی از نزاع بوده است.»

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، سخنران بعدی بود. او در حاشیه برگزاری این مراسم، از نجات ١٦‌هزار نفر از مرگ حتمی توسط نیروهای اورژانس هوایی خبر داد: «در حال‌ حاضر ظرفیت اورژانس هوایی کشور به ٣٣پایگاه رسیده است.»

او به فعالیت موتورلانس‌ها هم اشاره کرد: «این طرح در تهران انجام شد و در حال حاضر بیش از ٢٥٠موتورآمبولانس فعالیت می‌کنند که زمان رسیدن به صحنه را کاهش داده‌اند. مسأله زمان در حوادث بسیار اهمیت دارد و حساس است که باید آن را مدنظر قرار دهیم.»

کمبود پرسنل موضوع دیگری بود که از سوی سرپرست سازمان اورژانس کشور مورد توجه قرار گرفت: «ما نزدیک به ١٠‌هزار نفر کمبود پرسنل داریم که امیدواریم با کمک دولت و مجلس بتوانیم آن را جبران کنیم. به ‌هر حال اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی یک تکلیف حاکمیتی هستند و باید در زمینه تأمین نیرو و آموزش مستمر آنها فعالیت کنیم.» او همچنین از آماده باش نیروهای اورژانس به مناسبت دهه محرم خبر داد.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت هم از سخنران‌های این مراسم بود.

او بر ضرورت ارتقای ایمنی جاده‌های کشور تأکید کرد و در عین حال از اقدامات انجام‌شده برای توسعه ۱۲۰ اورژانس بیمارستانی خبر داد: «شاید امروز کمترین شکایت‌های ما مربوط به حمل‌ونقل بیماران باشد که این ناشی از زحمات نیروهای اورژانس است.»

این مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به حوادث جاده‌ای اخیر گفت: «زیرساخت‌های جاده‌ای ما باید ارتقا پیدا کند. وقتی جاده‌ای ایمن نباشد، راننده‌های ما مجبورند در شرایط ناایمن بیمار را به مراکز درمانی برسانند. امیدواریم که شرایط جاده‌ای هم مناسب شود.»

 
 
//روزنامه شهروند
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..