برگزیدگان جشنواره تئاتر «چتر زندگی» در یزد معرفی شدند

به گزارش یزدی نیوزدر مراسمی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد از برگزیدگان نخستین جشنواره استانی نمایش‌های خیابانی «چتر زندگی» تقدیر شد.

نخستین جشنواره استانی نمایش‌های خیابانی «چتر زندگی» پس از سه روز برگزاری، با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در سالن همایش‌های مجتمع آموزشی ملاصدرا یزد به کار خود پایان داد.
محمدعلی طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در آیین اختتامیه این جشنواره ضمن قدردانی از برگزار کنندگان، هنرمندان و گروه‌های نمایشی شرکت کننده در این رویداد هنری گفت: خیلی خرسندیم که زمینه همکاری بسیار خوبی در این جشنواره بین هنرمندان عرصه تئاتر استان و مسئولان در حوزه مسائل اجتماعی و خانواده به وجود آمد.
طالبی با اشاره به گستره آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که این آسیب‌ها برای جامعه دارد افزود: مدیریت این آسیب‌ها مستلزم همکاری و همراهی همه عناصر فعال در جامعه بوده و هنرمندان به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا، خیلی بهتر و اثر بخش‌تر می‌توانند در این عرصه نقش آفرینی کنند و به کمک دست اندرکاران مسائل اجتماعی بیایند و در جهت خدمت به جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارند.
وی با بیان این که تئاتر زنده‌ترین هنر در میان همه هنرها و حتی اجتماعی‌ترین هنر است، اظهار کرد: ما در طول تاریخ شاهد تأثیرگذاری هنر تئاتر در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف بوده‌ایم. تحولات مختلف اجتماعی با زبان هنر و به دست هنرمندان از جمله نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان و بازیگران به وجود آمده است.
طالبی به اهمیت تئاتر خیابانی اشاره و یادآور شد: هرچند نمایش‌های بسیار خوبی در سالن‌ها اجرا می‌شود اما تئاتر خیابانی به علت ارتباط بسیار نزدیکی که با مردم دارد و مخاطبان عام را برای خود پیدا می‌کند از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان این که تئاتر خیابانی ظرفیت و فرصت تماشای آثار را برای عموم مردم فراهم می‌کند، گفت: اجرای تئاتر خیابانی در جمع مردم مناطق مختلف شهر می‌تواند پیام هنر را خیلی خوب به جامعه منتقل کند.
وی ارزیابی‌ و نتایج این جشنواره را در برنامه‌ریزی‌ و برگزاری جشنواره‌های بعدی مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و رایزنی‌ با مسئولان کشوری، استان یزد در آینده نزدیک میزبان جشنواره ملی نمایش‌های خیابانی در حوزه مسائل اجتماعی و خانواده باشد.
در ادامه سیدحسین پیغمبری عضو هیأت داوران، نتایج اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» را به شرح ذیل اعلام کرد؛
هیأت داوران در بخش «ایده و متن»، لوح تقدیر و جایزه رتبه سوم را به صورت مشترک به محمد زارع برای نمایش «سرسره بازی» و ستاره توانگر برای نمایش «شیء وارگی» اهدا کرد.
در این بخش جایزه رتبه دوم و لوح تقدیر به محمد مفیدی برای نمایش «یوغ » اعطا شد.
جایزه رتبه نخست این بخش به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به کرامت یزدانی به خاطر نگارش نمایش «مخاطب خاص» اهدا شد.
در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر و جایزه رتبه سوم این بخش به مهسا دهقانی برای بازی در نمایش «شیء وارگی» اهدا شد.
رتبه دوم نیز به فاطمه نوذرپور برای بازی در نمایش «به سرعت گیر نزدیک می‌شوید» تعلق گرفت.
هیأت داوران با اهدای تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به مریم نیک آئین برای بازی در نمایش «مخاطب خاص» وی را به عنوان رتبه اول بازیگری زن نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی چتر زندگی معرفی کرد.
در بخش بازیگری مرد، لوح تقدیر و جایزه رتبه سوم به صورت مشترک به عرفان پورشریفی برای ایفای نقش در نمایش «یوغ» و سید مهدی طبایی برای بازی در نمایش «برگ‌های پاییزی» تعلق گرفت.
رتبه دوم این بخش به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی نیز به طور مشترک به احسان زرین‌آبادی برای بازی در نمایش «سرسره بازی» و سعید خبیری برای بازی در نمایش «سیاه» اهدا شد.
هیأت داوران در این بخش هیچ کدام از بازیگران مرد را شایسته دریافت جایزه نخست ندانست.
در بخش کارگردانی، جایزه رتبه سوم به همراه لوح تقدیر به صورت مشترک به محمدمهدی حائری‌زاده برای نمایش «به سرعت گیر نزدیک می‌شوید» و مسعود غیاثی برای نمایش «یوغ» اهدا شد.
رتبه دوم این بخش هم به طور مشترک به امین محمدی‌نیا برای نمایش «سیاه» و مریم نیک‌آئین برای نمایش «مخاطب خاص» اعطا شد که با هدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آنان تقدیر به عمل آمد.
هیأت داوران در این بخش نیز هیچ کارگردانی را شایسته کسب رتبه اول تشخیص نداد.
در آئین پایانی جشنواره همچنین از هشت گروه‌ بخش مسابقه و سه نمایش بخش جنبی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
در این مراسم از سیدضیاء مدیرطاهری پیشکسوت عرصه تئاتر استان یزد هم تجلیل شد.

بخش نظردهی بسته شده است..