افزایش تولید پسته استان یزد در اوج کم آبی

به گزارش یزدی نیوزهم اکنون تولید محصولات مختلف کشاورزی در این استان که در برخی از آنها در زمره بهترین های کشور هست روند طبیعی خود را طی می کند و کشاورزان سخت کوش یزدی با کمترین مصرف آب و بیشترین استفاده از شیوه های نوین آبیاری، در صدد افزایش تولید محصولات خود هستند.
با وجود آنکه استان یزد از استان های خشک و کویری است با این حال با بهره وری مناسب در برخی از محصولات کشاورزی در رتبه های برتر کشور قرار دارد که می توان به رتبه نخست در تولید روناس و تعداد مجتمع های دامداری، رتبه دوم تولید محصولات گلخانه ای ، رتبه سوم تولید پسته، رتبه چهارم تولید انار ، مقام پنجم تولید زردآلو و قیسی و رتبه هفتم تولید زعفران اشاره کرد.
استان یزد، رتبه سوم کشور را در تولید پسته در اختیار دارد و شرایط موجود، حاکی از افزایش تولید این محصول در استان دارد.
یزد با سطح زیرکشت ۳۲ هزار و ۵۸۸ هکتار و تولید بیش از ۴۸ هزار و ۸۲۹ تن پسته بعد از کرمان و خراسان رضوی در رتبه بعدی قرار دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال۹۵ سطح زیر کشت نزدیک به ۴۵ هزار و ۴۵۷ هکتار بود که ۳۲ هزار و ۵۸۸ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور گزارش شده است.
یدالله جوادپور افزود: این میزان تولید نسبت به سال۹۴ بیش از ۱۵ درصد افزایش تولید داشته که امسال با تلاش کشاورزان استان با بالابردن سطح زیر کشت این محصول و افزایش تولید، جایگاه یزد در کشور بهتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۹۰ واحد فرآوری و ضبط پسته در استان یزد فعالیت دارد ادامه داد: شهرستان خاتم با تولید ۱۴ هزار و ۳۷۳ تن، بیشترین سهم را در تولید این محصول ارزشمند داشته است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: اردکان ، مهریز و تفت دیگر شهرهای تولیدکننده پسته در استان است که ارقام کله‌قوچی، اکبری، بادامی، فندقی و احمد آقایی در باغ های آن کاشته می شود.
جوادپور درباره وضعیت صادرات پسته این استان نیز از صدور ۷۷ هزار تن پسته یزد به ارزش ۱۹میلیارد و ۴۷۶میلیون ریال در سال گذشته خبر داد و گفت: این محصول در کشورهای آسیای شرقی نظیر ژاپن و کشورهای اروپایی بازار خوبی دارد و تقاضا برای خرید پسته یزد در این بازارها افزایش یافته است.
کشاورزان این استان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند که عمده ترین آن در کنار عوامل طبیعی همچون کم آبی و خشکسالی صادر نشدن محصولات کشاورزی از طریق گمرک استان و صدور آن از طریق از گمرکات تهران و کرمان است.
مدیر باغبانی یزد در همین خصوص موضوع خشکسالی و افول منابع آبی را یکی دیگر از دغدغه های اصلی کشاورزان دانست و اظهار کرد: پایین بودن حداکثر تعهد بیمه گر در بحث بیمه محصولات ، بازار نامناسب و کاهش قیمت، بالا بودن هزینه های تولید و نهاده های مصرفی ، خسارت آفات و سرمازدگی و صادر نشدن مستقیم محصولات از گمرک یزد از مهمترین مشکل کشاورزان یزدی در زمینه تولید محصول پسته است.
جوادپور در ادامه با اشاره به وجود ۲۹۰ ترمینال فرآوری پسته در استان اظهار امیدواری کرد امسال نیز روند افزایش تولید پسته که سال ۹۵ اتفاق افتاد تکرار شود و شاهد افزایش ۱۵ درصدی باشیم.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خاتم هم با بیان مشکلات کشاورزان بویژه به دلیل تداوم خشکسالی ها و کم آبی ها گفت: میزان تولید پسته این شهرستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده استان در سال گذشته ۲۰ هزار تن یعنی حدود یک چهارم تولید استان بوده است.
سیداسماعیل یزدانی، پسته تولیدی این شهرستان را از مرغوب ترین پسته کشور معرفی کرد و افزود: امسال به دلیل برخی آفت ها و تداوم خشکسالی و کم آبی پیش بینی شده که با کاهش ۲۰درصدی تولید این محصول در شهرستان خاتم مواجه باشیم.
استان یزد در مجموع ۱۱۸ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی دارد که حدود ۳۳ درصد سطح آن متعلق به محصولات زراعی است.
با توجه به شرایط موجود و تداوم کم آبی و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه و کاشت محصولات کم آب خواه به ویژه پسته، زعفران و محصولات گلخانه ای و تعریف آن به عنوان یکی از سیاست های جهاد کشاورزی به منظور حمایت کشاورزان امید است روند افزایش تولید محصول پسته به دلیل شرایط مناسب کشت آن در مناطق کویری ادامه یابد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..