هنر، بهترین وسیله ترویج فرهنگ است

 

۲۵شهریور ماه روز خانواده و تکریم بازنشستگان است. جامعه ی ایرانی یک جامعه ی خانواده محور است که همیشه نقش خانواده در انتقال فرهنگ پررنگ بوده است.

به مناسبت روز خانواده به سراغ رقیه کرمانیان مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد رفتیم و از او درباره برنامه های این دفتر در سال جاری پرسیدیم. کرمانیان با اشاره به برگزاری همایش آب و تراب با محوریت موضوع خانواده و تکریم بازنشستگان، نقش هنر را در اشاعه ی فرهنگ برای نسل آینده ضروری ارزیابی کرد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده به نقش هنر در اشاعه ی فرهنگ غنی ایرانی اشاره کرد و گفت: همیشه در فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی ما، خانواده جایگاه خاصی داشته است و ارزش هایی که منجر به تحکیم خانواده می شده از طریق فرهنگ منتقل شده است. در حال حاضر در عصری قرار داریم که عصر جهانی شدن است، به این معنی که نمی توانیم در یک محیط بسته از فرهنگ خودمان پاسداری کنیم به ناچار از سایر فرهنگ ها متاثر می شویم. امروزه جوامع از هنر برای اشاعه ی فرهنگشان استفاده می کنند. در جامعه ی ما نیز که از فرهنگ غنی برخودار هستیم، نیاز است که هنر به کمک ما بیاید. بدون استفاده از ظرفیت های هنر نمی توان این ارزش ها را نسل آینده منتقل کرد. در همین راستا همایش آب و تراب نیز موضوع خانواده را محور قرار داده است. در آموزه های دینی ما، خانواده رکن رکین جامعه است. هنرمندان ما نیز در همین جامعه هستند و بدون شک این حساسیت را نسبت به چنین موضوعاتی دارند و همگام با جامعه پیش می روند.
رقیه کرمانیان اصلی ترین برنامه دفتر امور بانوان را آموزش عنوان کرد و گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد، همسو با سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و همچنین دولت دوازدهم در خصوص خانواده، عمل می کند. از اصلی ترین برنامه های ما در سال جاری، طرح های توان افزایی بانوان هست که روی بحث آموزش از جمله مهارت های زندگی، مهارت فرزند پروری و …تاکید داریم. این برنامه ها سال گذشته در محلات برگزار شد و امسال نیز به طور گسترده ادامه خواهد یافت. یکسری برنامه های حمایتی برای توانمند سازی بانوان و مشاغل خرد خانگی در دستور کار داریم. برنامه آموزشی خود مراقبتی را نیز برای بانوان شاغل در ادارات در حال انجام است. این برنامه ها در راستای شادتر، بهتر و سالم تر زیستن است.
سمن ها، همکار ما در اجرای سیاست ها هستند
از سال گذشته، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مسئول بخش کودک نیز شده است، کرمانیان در این خصوص اظهار داشت: دفاتر امور بانوان، مرجع کنوانسیون حقوق کودک در استان ها هستند. ما در این زمینه یک طرح آموزشی داریم که با همراهی تشکل های مردم نهاد انجام می گیرد. این تشکل ها در خصوص حقوق کودکان، روانشناختی کودک، مددکاری و تربیت کودکان آموزش های لازم داده می شود. سمن ها این آموزش ها را در ارتباط با زمینه کاری خود به کار بسته همچنین به خانواده انتقال می دهند. علاوه بر این سمن ها ناظر خوبی بر عملکرد دولت در این زمینه خواهند بود.
وی نقش تشکل های مردمی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت یازدهم و دوازدهم اعتماد زیادی به سمن ها دارد. سازمان های مردم نهاد چون از بطن جامعه برخاسته اند به عنوان جامعه ی مدنی هم مشکلات را می دانند و هم می توانند دانش و آموزه های خودشان را انتقال بدهند.
کرمانیان افزود: طی سال های گذشته طرح هایی که دفتر امور بانوان اجرا کرده عمدتا از طریق تشکل ها بوده است. ما دو طرح تاب آوری و توان افزایی بانوان محلات را داشتیم که ١٠ شهرستان را پوشش دادیم و ٤٢ تشکل مردم نهاد پس از آموزش های لازم، در تمام شهرها و روستا مجری این طرح ها شدند. در حال حاضر هم در بحث حقوق کودک (همیاران حقوق کودک) همکاری متقابل با تشکل ها داریم. سمن ها همکار ما در اجرای سیاست ها هستند. کرمانیان تصریح کرد که نیاز داریم که تشکل ها وارد کار شده و مطالبه گری کنند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به موضوع ازدواج سالم و پایدار نیز اشاره کرد و گفت: بالا رفتن سن ازدواج یک مشکل کشوری است و این ممکن است به علت تغییر فرهنگ و نگرش و در بعضی موارد مشکلات اقتصادی باشد. البته از طرف دیگر، مسئله ازدواج دختران کم سن و سال را هم داریم. هر چند ازدواج کودکان را جایز نمی دانیم اما معتقدم فرد زمانی باید ازدواج کند که به شناخت و آگاهی کامل از خود رسیده باشد و اطلاعات و دید درست درباره ی ازدواج داشته باشد. قطعا عامل اصلی طلاق، ازدواج های احساسی و بدون شناخت و آگاهی است. تاکید ما بر ازدواج آگاهانه و پایدار است. سیاست های کلی دفتر امور بانوان نیز در همین رابطه بوده است.
کرمانیان به نقش رسانه ها در زمینه آگاهی بخشی اشاره کرد و گفت: رسانه ها می توانند یک ارزش را به صورت فرهنگ در آورند. رسانه ها، تبلیغات محیطی و هنر می توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.
وی در پایان تصریح کرد برای پیش برد بهتر کارها و رسیدن به اهداف، لازم است تمام دستگاه های اجرایی استان با هم همکاری کرده و یک هم افزایی صورت بگیرد. کرمانیان افزود: لازم است از تمام دستگاه های اجرایی استان تشکر کنم که همکاری خوبی با دفتر امور بانوان دارند، این همکاری، لازمه ی توسعه  و پیشرفت استان است.
 

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..