مدیرکل بهزیستی یزد:

بهزیستی به دنبال توانمندسازی فرزندان در کنار خانواده است

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اهداف بهزیستی در راستای توانمندسازی جامعه گفت: بهزیستی به دنبال توانمندسازی فرزندان کم‌توان در کنار خانواده است.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش خبرنگار مهر، جلیل عفتی امروز در آیین آغاز به کار کارگاه تولیدی حمایتی دنیای خاص ویژه فرزندان کم توان و معلول در یزد با بیان اینکه بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی معرفی شده است، اظهار داشت: برنامه و رسالت اصلی بهزیستی حمایت در راستای توانمند سازی است.

وی با اشاره به وضعیت و مشکلات افراد کم توان و دارای اختلالات ذهنی ادامه داد: این افراد برای ورود به زندگی با مشکلاتی مواجه می شوند که باید مهارتهایی داشته باشند تا بتوانند مشکلات و امور خود را به نوعی بگذرانند.

مدیرکل بهزیستی یزد با بیان اینکه لازم است در این مسیر با همکاری و همراهی مشکلات را حل و مسیر زندگی را هموار کنند، اضافه کرد: نگران زندگی آینده جوانان و تبعات و مخاطرات آنها هستیم و لازم است با جلب مشارکت های مردمی ثابت کنیم مردم مسئولیت پذیری داریم که می تواند مشکلات را با مهارتهای زندگی حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید فرزندان سالم و توانمند داشته باشیم و در جهت توانمند شدن خانواده و جامعه گام برداریم، عنوان کرد: درصدی از معلولان ما دچار اختلالات ذهنی هستند که اگر به حال خودشان رها شوند و توان آنها شناسایی و توانمند نشوند، به طور قطع تبعات بدی دارد اما وجود این مراکز می تواند در جهت توانمندی و مهارت آموزی نقش موثری داشته باشد.

عفتی با تقدیر از دست اندرکاران مراکز کارآفرینی برای افراد کم‌توان افزود: اگر این مراکز نبود فرزندان فاقد مهارت در معرض مخاطرات قرار می گرفتند اما با تلاش مربیان و مشارکت مردمی، آنها در این مراکز کسب مهارت کنند و نتیجه توانبخشی این فرزندان را در سطح جامعه خواهیم دید.

وی با بیان اینکه با استفاده از امکانات و توانمندی دولتی نمی توانستیم جایگاه فعلی را داشته باشیم، اظهار داشت: این روحیه مشارکت مردمی بزرگترین سرمایه برای ما است که باید این را توسعه داده و تقویت کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به وجود ۱۶۰ مرکز توانبخشی و روزانه، ویزیت در منزل، مراقبت از کودکان، حرفه آموزی و… در حوزه توانبخشی گفت: این مراکز با مشارکت مردمی در حال خدمت رسانی هستند و معتقدیم معلولین توانمند هستند و از این ظرفیت می توان برای جامعه استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه معلولین، ناشنوایان و نابینایان به واسطه همراهی و مشارکت خود معلولین شکل گرفته است، افزود: این جوامع و تشکل ها و انجمن هایی که دیده می شود توانمندی معلولین ما را به انحای گوناگون نشان می دهد و موجب شده تا نگاه معلولین ما نیز تغییر کند اما باید این تغییر نگاه در مسئولین تغییر کند و بدانند معلولین توانمند هستند.

عفتی اضافه کرد: معلولان دارای حقوقی هستند که مسئولان باید در راستای احقاق این حقوق تلاش کنند و با استفاده از مهارت و توانمندی این قشر از جامعه که به نوعی تولید کننده و مستقل هستند، فرهنگ و نگاه را در جامعه و خانواه تغییر دهند که اگر محدودیت وجود دارد، ظرفیت نیز وجود دارد.

به گزارش مهر، کارگاه تولیدی حمایتی دنیای خاص ویژه فرزندان کم توان و معلول در سه بخش خیاطی، سفالگری و دارایی بافی با حضور ۲۳ کم توان ذهنی آغاز به کار کرد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..