یک فوق تخصص خون در گفت‎‎وگو با ایسنا خبر داد؛

افزایش رشد روند بهبودی و درمان سرطان خون

استادیار دانشگاه علوم پزشکی یزد و فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به افزایش درصد رشد سرطان خون در کشور، از افزایش رشد روند بهبودی و درمان سرطان خون خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز دکتر «محمدرضا وحیدفر» در گفت ‎‎ و‏گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در مورد سرطان به عنوان یکی از خطرناک‏‏ترین بیماری‏‏های حوزه کار آنکولوژی، اظهار کرد: سرطان خون از بی‏‏رحم‏‏ترین سرطان‏‏ها محسوب می شود و ابتلا به آن در هر گروه سنی اتفاق می‏افتد .

وی در مورد نحوه بروز سرطان خون نیز گفت: این عارضه به طور ناگهانی شروع می ‎‎ شود ولی معمولاً یک عفونت ویروسی پیش زمینه باعث بروز و شروع بیماری می‏‏شود .

وحیدفر در مورد گستردگی این بیماری خاطرنشان کرد: پنج نفر از هر ۱۰ هزار نفر در دنیا  به این سرطان مبتلا می‏‏شوند اما طیف گسترده‏‏ای از قابل درمان تا غیر قابل درمان دارد و شامل دو نوع حاد (Acute)   و مزمن (Chronic) است .

وی در مورد ویژگی‏‏ها و علائم این سرطان نیز گفت: از طریق آزمایش CBC و مشاهده تغیرات گلبول‏‏های سفید، قرمز، پلاکت و علائم ضعف، خستگی، رنگ پریدگی، خون‏‏ریزی مخاطات و عفونت های شدید و مکرر از ابتلا به سرطان خون مطلع می ‎‎ شویم.

وحیدفر در رابطه با تاثیرات تغذیه در پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان، عنوان کرد: استفاده از میوه‏‏جات، سبزیجات، مغزیجات و لبنیات در پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید است و در مقابل نیز مصرف دخانیات، مواد شیمیایی و الکل باعث مستعد شدن فرد به بیماری می ‎‎ شود .

وی در مورد روش های درمان این نوع سرطان اظهار کرد: ابتدا در روند درمان این بیماری با بررسی، خون محیطی، مغز استخوان و آزمایش ژنتیک، تشخیص کامل بیماری انجام شود و به دنبال آن شیمی‏‏درمانی صورت گرفته و پیوند مغز استخوان انجام می شود .

این متخصص با بیان این که با درمان‏‏های جدید، شانس بهبودی و زنده بودن بیماران بسیار افزایش یافته است، بیان  کرد: بسیاری از افراد با شنیدن خبر ابتلا به سرطان روحیه خود را می‏‏بازند در حالی که با مبارزه با بیماری، توکل و توسل به خدا، اصلاح تغذیه و اقدام به درمان هر چه زودتر، روند پاسخ به درمان سریع ‎‎ تر خواهد بود .

وی در ادامه افزود: لازم است که بیماران توسط کادر پزشکی مجرب و تیم آنکولوژی در کنار روان ‎‎ پزشک و روانشناس بهره گیرند تا علاوه بر درمان جسمی سرطان، سلامت روحیه و روان آنها نیز تامین شود .

وحیدفر از افزایش سرطان خون در جامعه خبر داد و گفت: در سال‏‏های اخیر با گسترش زندگی شهری، عدم تحرک، مصرف فست‏‏فودها و آلودگی‏‏های صنعتی همچنان درصد ابتلا به سرطان خون در حال بالا رفتن است .

به گفته وی، خوشبختانه در سال‏‏های اخیر با گسترش ارتباطات و اطلاع‏‏رسانی، پیشرفت تجهیزات تشخیصی و در دسترس بودن متخصصان آنکولوژی بسیار مجرب، بیماران نسبت به مراجعه و تشخیص به موقع بیماری، زودتر اقدام می ‎‎ کنند .

این فوق تخصص خون و آنکولوژی در پایان اقدام به موقع در تشخیص سرطان خون را در تسریع روند بهبودی بسیار مهم خواند و افزود: خوشبختانه میزان شاخص بهبودی بیماران به طور واقعی با درصد رشد بالایی روبرو بوده است .

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..