مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:

مرام و منش مردم دارالعباده باید به جهانیان معرفی شود / لزوم گفتمان سازی در حوزه کار

no-thumbs

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به نقش هنر در تعاملات بین‌المللی گفت: مرام و منش مردم دارالعباده باید به جهانیان معرفی شود.

به گزارش یزدی نیوز مجید جوادیان زاده در مصاحبه با خبرنگار فارس در یزد، بابیان اینکه ما به دنبال برقرار پیوند بین هنر و جامعه هستیم، گفت: بسیاری از موضوعات نیاز است تا با زبان هنرمندانه بیان شود، زیرا بعضی موضوعات مثل موضوع خانواده، لایه‌ها و جنبه‌های ظریفی دارد که هیچ ابزار دیگری ازجمله علوم و … قادر نیستند نکات ظریف و جنبه‌های دقیق موضوع را ببینند، پس به این نگاه هنرمندانه در جامعه نیازمند هستیم. بسیاری از مدیران ما برای اینکه برنامه‌ریزی کرده و تصمیم‌گیری کنند نیاز دارند تا تمام جنبه‌های موضوع را بشناسند، پس هنرمند و نگاه هنری به شناخت همه‌جانبه موضوع می‌تواند کمک شایان توجهی کند.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش ملی آب‌وتراب با اشاره به اینکه در جامعه ما بافت اجتماعی، هنوز بافت خانواده محور است، خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواهید به سلول‌های جامعه‌ایرانی نگاه کنید، متوجه می‌شوید جامعه‌ی ما فرد محور یا مبتنی بر زندگی مجردی نیست و ما همچنان جامعه‌ای خانواده محور داریم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد ادامه داد: به همین دلیل وقتی به خانواده توجه می‌کنید درواقع به بنیادی‌ترین بخش جامعه و کلید یک جامعه نگاه می‌کنید. از طرفی دیگر حتی اگر سنتی هم نگاه کنیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی توسط خانواده‌ها کنترل می‌شود و خانواده جلوتر از دولت و نهادهای انتظامی می‌تواند از شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

جوادیان زاده اظهار داشت: در جوامعی که نهاد خانواده قوی است، سرمایه‌های اجتماعی آن جامعه گسترده‌تر و عمیق‌تر است. در جوامع شرقی، خانواده وظایف گسترده‌تری دارد درنتیجه وقتی خانواده تقویت شود، غیرمستقیم به سایر بخش‌های اجتماع هم پرداخته‌اید. مجموع این مسائل باعث شد، موضوع خانواده موردتوجه جشنواره قرار بگیرد و بتوانیم موضوع خانواده را به یک موضوع هنری تبدیل کنیم.

وی بابیان اینکه در جهان جدید، بسیاری از هنرها، توده‌ای شده است و به خاطر حضور رسانه‌های فراگیر، همه‌ی مردم به نحوی مصرف‌کننده آثار هنری هستند و به همین دلیل حتی بسیاری از آثار فاخر هنری هم جنبه‌های مردم‌پسند و عامه‌پسند دارند، تصریح کرد: به‌طور مثال، حافظ شاعر فاخری است اما در کنار آن ما بحث فال حافظ راداریم که عامه‌پسند است و اینکه یکی از اهداف جشنواره رفع همین مشکل، یعنی عمومی کردن هنر در جامعه است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با تأکید بر اینکه هنر به تلطیف جامعه کمک می‌کند زیرا نگاه هنری، یک نگاه لطیف و ظریف است، گفت: باید تلاش کنیم جامعه را به محیط اطراف خودش حساس کنیم تا مردم نگاه زیبا شناسانه بیاموزند. مثلاً زمانی که شما از دریچه‌ی هنر گرافیک به مردم یاد می‌دهید که به پدیده‌های اجتماعی نگاه کند، این تقویت نگاه زیباشناسانِ است. مثلاً هنر گرافیتی یا دیوارنگاری که یکی از بخش‌های همایش آب و تراب است، یک هنر کاملاً عمومی محسوب می‌شود و هنری است که راحت وارد جامعه شده و جنبه‌های اجتماعی به خود می‌گیرد.

انتشار کتاب از آثار برگزیده از اهداف همایش است

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش ملی آب‌وتراب به خروجی جشنواره و اهداف موردنظر از برگزاری آن اشاره و خاطرنشان کرد: موضوعات انتخاب‌شده کاملاً عمومی است و در همین رابطه نمایشگاه آثار برگزیده و انتشار کتاب جشنواره را نیز خواهیم داشت و در صورت امکان، شرایط نمایش آثار در سایر شهرها فراهم شود و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کنار همایش، شانس اینکه این همایش بر جامعه‌ی ما تأثیر بگذارد بسیار بالاست.

وی ادامه داد: بازخورد این همایش به ما نشان خواهد داد در چه بخش‌هایی موفق بوده و در چه بخش‌هایی ایراد داشتیم. با توجه به فرم و محتوایی که جشنواره دارد تأثیرگذاری زیادی می‌تواند داشته باشد. ضمن اینکه باید بررسی کرد چنین جشنواره‌ای و سایر جشنواره‌های مشابه تا چه میزان قدرت تأثیرگذاری دارند و می‌توانند اهداف تعریف‌شده را محقق کنند.

این مقام مسئول بابیان اینکه برای افزایش مشارکت باید فرهنگ کار و فعالیت داوطلبانه را افزایش داد، گفت: متأسفانه طبق آمارها، میانگین زمان کار داوطلبانه در کشور ما ۲ دقیقه است! هنوز روحیه و اخلاق کار داوطلبانه در کشور ما نهادینه نشده است. هرچند نباید پیشینه‌ی تاریخی خودمان را فراموش کنید بدون شک زندگی در اقلیم کویر بدون کار داوطلبانه امکان‌پذیر نیست.

لزوم گفتمان سازی در حوزه کار

جوادیان زاده با تأکید بر اینکه ما باید در حوزه کار داوطلبانه گفتمان سازی کنیم، اظهار داشت: می‌بایست این زیرساخت فکری را در جامعه ایجاد کنیم که بعدازآن یکسری نهادسازی‌هایی اتفاق بیافتد. در همین زمینه می‌توان به سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد که کاملاً بر مبنای کار داوطلبانه هستند زیرا باید دو شرط اساسی غیراقتصادی و غیرسیاسی بودن یعنی دو منبع اصلی قدرت را داشته باشند. در حال حاضر رویکرد اصلی ما، مدیریت اجتماعی محله محوری است یعنی تکیه‌بر اجتماعات محلی و تبدیل مدیریت کلان به مدیریت خرد و باید بر مردم، ظرفیت‌های محلی و تشکل‌های سنتی تکیه کنیم.

وی عنوان کرد: ازدواج نقطه عطف زندگی هر فردی است و این نقطه عطف باید پررنگ و ماندگار شود. قطعاً هر چه خاطره‌ی آن قوی‌تر باشد می‌تواند به حفظ بنیان خانواده کمک کند. بدون شک ماندگاری آن به مسائل مالی و تجملاتی بودن ربطی ندارد و می‌توانیم شکل‌های دیگری از ازدواج را برای جامعه تعریف کنیم و یکی از کارهای هنرمندان می‌تواند همین باشد. متأسفانه وقتی سبکی از ازدواج پرهزینه تبدیل به هنجار شود و شما کمتر از آن را انجام دهید تصور عموم این خواهد بود که هنجارشکنی کرده‌اید، به همین علت باید این حوزه را به یک مسئله آسان تبدیل شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به اینکه بایستی کالبد و نوع شهرسازی و معماری یزد، باید مرام و منش مردم دارالعباده را به جهانیان معرفی کنیم، گفت: جهان امروز در بعضی زمینه‌ها دچار فرسایش است و ما انسان‌هایی که قانع و خلاق باشند و بدون آسیب به محیط‌زیست، همزیستی مسالمت‌آمیزی با آن داشته باشند نداریم و نیاز داریم جشنواره‌های فرهنگی و هنری را در سطح جهانی تعریف و اجرا کنیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش ملی آب‌وتراب در پایان، اظهار داشت: امیدواریم در همایش ملی آب و تراب بتوانیم برای دوره‌های آینده، افق جهانی را تعریف کنیم و هنرمندان ما از طریق همین جشنواره‌ها به عرصه تعاملات فرهنگی و هنری جهان وارد شوند. انسان به سنت‌ها و ارزش‌های میراثی و تاریخی وابسته است و جوامعی که توانستند میراث‌های کهن خود را استخراج، حفظ و به جهانیان معرفی کنند در زمینه‌های هنری بارورتر هستند. ان‌شاء‌الله این جشنواره عاملی باشد برای استخراج میراث‌ها که در قالب کالاهای هنری و فرهنگی به جهان عرضه کنیم.

انتهای پیام/۳۴۰۴

گروه های خبری

 

بخش نظردهی بسته شده است..