انتقاد اصلاح طلبان از عارف و فراکسیون امید

به گزارش یزدی نیوزبررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت حسن روحانی از سه شنبه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان در هشت جلسه صلاحیت وزرا را بررسی کردند که در نهایت به ۱۶ وزیر رای اعتماد دادند و با وزارت حبیب الله بیطرف برای وزارت نیرو مخالفت کردند.

در این بین با پایان جلسات رای اعتماد و مشخص شدن تکلیف کابینه دوازدهم، عملکرد فراکسیون امید با انتقادهای بسیاری از سوی اصلاح طلبان و رسانه های حامی آنها مواجه شد.

تا پیش از آغاز جلسات رای اعتماد گمانه زنی ها بیشتر بر این امر مبتنی بود که احتمالاً گزینه‌هایی مانند محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات)، محمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش)، عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور) و علی ربیعی (وزیر کار) با مشکل در کسب رای اعتماد روبه رو خواهند شد. اما رای نیاوردن حبیب الله بی طرف که از بنیانگذاران حزب مشارکت و مورد حمایت رئیس دولت اصلاح طلب بوده موجب وارد آمدن شوک به این جریان شده است.

البته اصلاح طلبان از رای بالای افرادی مانند رحمانی فضلی( ۲۵۰) و رای کمتر ظریف(۲۳۶) و رای پایین محمود حجتی(۱۶۴) عضو اصلاح طلب دیگر کابینه نیز مایوس و ناراحت شده اند.

انتقادات تند از فراکسیون امید؛ از جلسه مخفی تا اتهام زد و بند و معامله در رای اعتماد
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، چند روز قبل از آغاز  جلسات رای اعتماد به کابینه دوازدهم گفته بود که رأی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به وزیران پیشنهادی فراکسیونی خواهد بود. اما با بررسی انتقاداتی که در این دو روز از رای اعتماد به کابینه توسط اصلاح طلبان عنوان شده به صراحت باید گفت فراکسیون امید در حفظ انسجام خود با ناکامی مواجه شده است.

در این باره غلامرضا تاجگردون در شبکه های اجتماعی عنوان می کند که برخی از نمایندگان فراکسیون امید به بیطرف رای نداده اند اما در مقابل بعضی از اصولگرایان به او رای داده اند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ذیل این سوال که «حبیب‌الله بی‌طرف انسان متخصص و اطلاح‌طلبی که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.چرا؟» در صفحه اینستاگرامش نوشت: اصولگرایان‌سنتی همچون کامران، حاج بابایی و زاهدی تلاش کردند{بیطرف} رای بیاورد و خیلی از اصلاح‌طلبان هم به او رای ندادند.

جواد امام، رییس بنیاد باران و از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات نیز با افشاگری از جلسه مخفی لیست امید با وزیر پیشنهادی نیرو و تصمیم این افراد برای مخالفت با او خبر داد.

قاسم میرزایی نیکو، نماینده اصلاح طلب مجلس از تهران نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه جهان صنعت خواستار افشای اسامی افرادی از لیست امید که باعث رای نیاوردن بیطرف شدند، شد.

از سوی دیگر رای نیاوردن حبیب الله بیطرف باعث شد که انتقادات تندی از محمدرضا عارف و اعضای فراکسیون امید توسط اصلاح طلبان و رسانه های حامی آنها بیان شود.
 
در این راستا، صادق زیباکلام از حامیان پیش از انتخابات لیست امید صراحتا از عملکرد و کارنامه لیست امید انتقاد کرده و گفته است: نمایندگانی به عنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس دهم جمع شده اند، ظرف دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت شمار. از این مسئله نمی توان غافل شد که در این مجلس با حضور پرشمار اصلاح طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح طلب رای نیاورد و در مقابل وزیران اصولگرا رای بیاورند.

فیاض زاهد، فعال سیاسی نیز در گفت و گو با یکی از  روزنامه های اصلاح طلب عنوان می کند: در یک مجلس اعتدالی و اصلاحی شما باید کاری می‌کردید که فردی با سابقه حبیب‌الله بیطرف که عضو جبهه مشارکت بوده، از نزدیکان آقای خاتمی است، وزیر کارآمدی بوده و عضو دانشجویان پیرو خط امام بوده، رای اعتماد بگیرد. وقتی بعضی از آقایان می‌خواهند اعلی حضرتی در فراکسیون عمل کنند نتیجه‌اش همین می‌شود. من معتقدم آقای عارف به شانس خودش برای دو سال بعد هم لطمه‌زده است.

یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم هم در یادداشتی تلگرامی با عنوان «عملکرد افتضاح فراکسیون امید و دکتر عارف در رأی اعتماد قابل توجیه است؟!» نوشت:«ناکارآمدی فراکسیون امید مجلس در حساس‌ترین آزمون در رأی اعتماد به کابینه دوم روحانی نشان داد؛ لشگر بی خاصیت فراکسیون امید به رهبری محمد رضا عارف آنقدر ناکارآمد و غیر مؤثر است که در چنین آزمونی عملاً کسانی که نام امید برخویش نهاده به نماد زدودن امید درفضای سیاسی کشور تبدیل شده‌اند».

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «رأی معنادار» نوشت:«وقتی آذری جهرمی از مجلسی که بیطرف را با ۱۳۳ رأی می‌اندازد، با ۱۵۲ رأی موافق، رأی اعتماد می‌گیرد، زنگ خطر به‌صدا در آمده است… پس از عدم رأی اعتماد مجلس به بیطرف نگاه‌ها به سمت اعضای فراکسیون امید مجلس چرخید و آنچه بیش از همه سبب تعجب شد، ثبت‌نام  ۱۴۲ نماینده برای دفاع از بیطرف در جریان بررسی صلاحیت او بود، اما در زمان رأی‌گیری تنها ۱۳۲ نماینده با وزارت او موافق بودند و مشخص نشد آن ۱۰ نماینده موافق چگونه در فاصله کوتاهی تبدیل به مخالف شدند؟».

غلامحسین کرباسچی در این باره می گوید: به نظر من دوستانی که در فراکسیون امید حضور دارند نیز همکاری و هماهنگی لازم را در این خصوص انجام ندادند، من حتی شنیده‌ام برخی از اعضای این فراکسیون به بیطرف رأی ندادند که اگر این گونه باشد ورای این موضوع که رأی ندادن حق نمایندگان است چنین برخوردی نوعی بی‌توجهی به تصمیم دولت و مجموعه فراکسیون امید مبنی بر استفاده از افراد معرفی شده است.

در این بین وب‌سایت انتخاب روز دوشنبه ۳۰ مرداد، در یادداشتی با عنوان« فراکسیون امید چگونه با دستان خود در حال سوزاندن ریشه اعتماد مردم به جریان اصلاحات است؟ / آیا زد و بندها و معامله ها در جریان رای اعتماد به وزرا حقیقت داشت؟» ضمن انتقاد از «نحوه مدیریت» این فراکسیون نوشت اعتراض‌هایی نسبت به «زد و بندهای» احتمالی این فراکسیون درباره وزرا وجود دارد. این سایت در ادامه می افزاید که جریان اصلاحات نیازمند «جدی …مقابله با رانت خواری و پالایش درونی است.»

گفتنی است از زمان آغاز به کار مجلس دهم تا کنون عملکرد اعضای فراکسیون امید در مقاطع دیگر نیز مورد انتقاد جدی قرار گرفته که در این باره می توان به برخی نطق های اعضای این فراکسیون، سلفی جنجال برانگیز با یک مقام اروپایی در صحن علنی مجلس، ناکامی در انجام اقدامی جدی در مجلس و کسب کرسی های اندک در هئیت رئیسه کمیسیون ها اشاره کرد.

 
الف
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..