رییس سازمان مدیریت یزد:

استقلال بودجه‌ای یزد یک تصور اشتباه است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تشریح درآمد و هزینه مصوب و عملکردی استان و عدوم توازن بین آنها، امکان استقلال بودجه‌ای استان یزد را یک تصور اشتباه خواند.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «حمیدرضا نصیری‌زاده» امروز در جمع خبرنگاران به وضعیت درآمد و هزینه استان اشاره و اظهار کرد: میزان درآمد مصوب استان در سال گذشته ۱۲۵۴ میلیارد تومان بود که براساس عملکرد استان این میزان بیش از آنچه مصوب شده بود یعنی ۱۲۷۲ میلیارد تومان محقق شد.

وی  درآمد مصوب امسال استان را ۱۳۷۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: البته ۹۵ درصد از این درآمد‌ها از محل مالیات‌ها و پنج درصد از محل سایر منابع تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته ۴۳ درصد از مجموع درآمدهای مالیاتی استان از محل افراد حقیقی غیردولتی(شرکت‌ها) تامین می‌شود که ۹۰ درصد از این میزان متعلق به تنها چهار شرکت بزرگ استان ‌است.

نصیری‌زاده همچنین اعلام کرد: ۳۰ درصد درآمدهای مالیاتی استان نیز از طریق مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود که از طریق مصرف‌کنندگان نهایی دریافت می‌شود.

به گفته وی، مالیات ارزش افزوده مصوب استان در سال ۹۵ معادل ۴۴۸ میلیارد تومان بوده که ۳۸۱ میلیارد تومان آن محقق شده و برای امسال نیز ۴۵۱ میلیارد تومان منظور شده که بعید است تحقق یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در ادامه به هزینه‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: هزینه‌های جاری استان که عمدتاً مربوط به پرداخت حقوق کارکنان ۲۳ دستگاه اجرایی استان است، در سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان بوده که امسال به ۱۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در مورد هزینه‌های عمرانی نیز اظهار کرد: این هزینه‌ها در بخش ملی استانی در سال ۹۵ معادل ۶۷ میلیارد تومان بوده که ۶۶.۷ میلیارد تومان ان محقق شده و برای امسال نیز ۸۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مصوب شده است.

نصیری‌زاده دز این رابطه از تخصیص کامل دو درصد اعتبارات نفت به مقدار ۱۶ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و گفت: این اعتبار برای سال جاری ۴۸ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی میزان تحقق اعتبارات تملک استانی سال گذشته را ۴۷ میلیارد تومان از مجموع  106 میلیارد تومان مصوب ذکر کرد و افزود: امسال این میزان برای استان ۱۰۹ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی همچنین از تخصیص ۶۳ میلیارد تومان برای ارتقای شاخص‌های توسعه اقتصادی استان در سال ۱۳۹۶ خبر داددو افزود: از محل اعتبارات ۰.۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای اختصاص به ورزش و جوانان استان نیز ۱۲.۳ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته و استان یزد از جمله اولین استان‌های کشور بوده که با نهایی کردن طرح‌های ورزشی خود در این حوزه، گزارش آنها را به تهران ارسال کرده است.

نصیری‌زاده با اشاره لحاظ شدن ۱۲۰ میلیارد تومان برای قانون استفاده متوازن در استان، مجموع هزینه‌های جاری و عمرانی استان را بیش از ۶۳۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

وی به اختلاف هزینه و درآمد استان که باعث تصور اشتباه برخی افراد مبنی بر امکان استقلال بودجه‌ای استان شده است، اشاره و در این باره تصریح کرد: بودجه برخی از دستگاه‌های استان(بجز ۳۲ دستگاه) به صورت ملی تامین می‌شود و استان حتی با درآمد موجود توان پرداخت یارانه ۴۵ میلیارد تومانی استان در هر ماه که به حدود ۹۷۰ هزار نفر پرداخت می‌شود را نیز ندارد و طرح موضوع استقلال بودجه‌ای استان اشتباه است.

رییس سازمان مدیریت استان در ادامه به ارائه برخی آمارهای شاخص‌ سرشماری سال ۱۳۹۵ در استان نیز اشاره کرد که در بخش‌های بعدی خبری منتشر خواهد شد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..