خبری خوش برای یزدیها:

راه اندازی موزه باستان شناسی در یزد با مشارکت آلمان

میراث فرهنگی شهر یزد با همکاری پژوهشگران و موسسات آلمانی به موزه استانی تبدیل می شود.

به گزارش یزدی نیوزچندی پیش در تالار هنری فدرال شهر بن نمایشگاهی از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی ایران برگزار شد.

در طول برگزاری این نمایشگاه که ماه آوریل ۲۰۱۷ تا ماه آگوست برپا بود، بسیار مورد علاقه بازدیدکنندگان واقع شده است که مسئولین آلمانی این پروژه، آن را موفقیت بزرگی قلمداد می کنند. همچنین این نمایشگاه توجه بسیاری از رسانه های محلی و سراسری آلمان را به خود جلب کرده و گزارش ها و تصاویری متعددی از آن تهیه شد.

در پی این همکاری قرار است با مشارکت تیمی از پژوهشگران و موسسات آلمانی با پژوهشگران ایرانی در شهر یزد نیز یک پروژه مشترک دیگر انجام شود. چندی پیش شهر یزد به عنوان یکی دیگر اماکن تحت پوشش میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. از آن جهت نیز بسیار مورد توجه افراد و موسسات مختلف در داخل و خارج از ایران قرار گرفته است.

سوزانه آنن، مدیر پروژه نمایشگاه ایران در بن در این باره گفت: مطمئنا در یزد، جایی که دمای هوا در فصول مختلف حدود ۴۰ درجه اختلاف دارد، نمی توان تکنیک های مورد استفاده شده در تالار هنر شهر بن را استفاده کرد. در یزد شرایط دیگری خواهیم داشت. پروژه ای که در یزد قرار است به صورت موزه درآید، تنها یکی از پروژه های مشارکتی بین ایران و آلمان خواهد بود. علاوه بر آن قرار است موزه ملی ایران نیز میزبان مشارکت پژوهشگران ایرانی و آلمانی باشد.

در آلمان مجموعه های مختلفی از جمله موزه های دولتی آلمان، بنیاد مطالعاتی گردا هنکل و تالار هنر بن از این برنامه ها حمایت خواهند کرد.

یکی از مسئولان آلمانی این پروژه گفت: قرار نیست در یزد یک موزه باستان شناسی دیگر احداث شود. بلکه قرار است هنر، فرهنگ و تمدن یزد از جمله سیستم قنات ها و یا صنایع دستی آن به معرض نمایش درآیند.

وی از اینکه یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته، ابراز خوشحالی کرد و گفت: این میراث نه تنها باید ثبت شود، بلکه برای حفظ آن نیز باید تلاش کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..