کاوش‌های شبانه بلای جان بافت تاریخی اردکان؛

رییس میراث فرهنگی اردکان: تصاویر مربوط به یکی از ملک‌های شخصی بافت تاریخی است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در مورد تصاویر انتشار یافته از کاوش‌های شبانه در بافت تاریخی این شهر، اظهار کرد: این تصاویر مربوط به یکی از ملک‌های شخصی بافت تاریخی است که براساس شواهد موجود در چند ماه گذشته مورد بی‌مهری جاهلان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش ایسنا – منطقه یزد، سال‌هاست که حفاری‌های غیرمجاز از سوی جاهلان مخرب میراث فرهنگی به بهانه یافتن اشیاء عتیقه و گنج در شهرستان اردکان صورت می‌گیرد ولی با توجه به وسعت بافت تاریخی این شهرستان گاهاً این دست‌اندازی‌ها از منظر ماموران حفاظت و گشتی میراث فرهنگی، پنهان می‌ماند.

اخیراً انتشار تصاویری از حفاری غیرمجاز در بافت تاریخی و ثبتی اردکان در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود و این سوال را در اذهان عمومی مطرح می‌کند که چنین اتفاقاتی تا کی ادامه خواهد داشت؟

«حمیدمشتاقیان» رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، عنوان کرد: براساس وظایف ذاتی نیروهای یگان حفاظت شهرستان اردکان اعم از نیروهای گشتی و سربازان وظیفه حفاظت، به صورت مستمر و پیوسته و به طور شبانه‌روز در قالب دو شیفت، از بافت و ابنیه تاریخی شهرستان سرکشی می‌شود.

وی افزود: البته در مواردی که ابنیه تاریخی دارای مالکیت شخصی باشند و امکان قانونی ورود به آنها وجود نداشته باشد، تا حد امکان به صورت بصری و براساس شواهد و قرائن، وضعیت آنها از لحاظ انجام عملیات بر خلاف ضوابط میراث فرهنگی از جمله حفاری،  تخریب و آوار برداری رصد می‌شود و گزارش موارد بلافاصله مراجع انتظامی و اطلاعاتی برای پیگیری قضایی و صدور اخطار، انعکاس داده می‌شود.

مشتاقیان اظهار کرد: البته خوشبختانه با توجه به سکونت اهالی در بافت تاریخی اردکان و علاقه‌مندی مردم به آثار و ابنیه با ارزش تاریخی و فرهنگی شهرستان، به ندرت شاهد اقدامات خلاف ضوابط میراث فرهنگی هستیم ولی همین موارد محدود نیز در اسرع وقت رسیدگی و پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به این که در گزارش‌های دریافتی از سوی مردم بلافاصله نیروهای حفاظت به محل اعزام می‌شوند، تاکید کرد: تصاویر انتشار یافته مربوط به یکی از ملک‌های شخصی موجود در بافت تاریخی اردکان است که بر اساس شواهد موجود در چند ماه گذشته مورد بی‌مهری جاهلان و مخربان میراث فرهنگی قرار گرفته و قطعاً در آینده پوشش حفاظتی مناسب‌تری از سوی یگان حفاظت شهرستان در این باره صورت خواهد گرفت.

این مسئول در پایان نیز از مردم خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک یا اقدام به حفاری در بافت‌های تاریخی و ثبتی اردکان، دلسوزانه و بلافاصله با اداره میراث فرهنگی یا مامورین نیروی انتظامی تماس گرفته و موارد را گزارش دهند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..