در نشست خبری مطرح شد؛

تلاش برای جهانی شدن بافت تاریخی میبد/لزوم پرهیز از نگاه مغرضانه

خبرنگاران یزد و میبد امروز در نشستی خبری با بخشدار مرکزی شهرستان میبد در مورد مسائلی همچون ثبت جهانی بافت تاریخی میبد، آلودگی هوا، روستاهای هدف گردشگری و .... بحث و تبادل‌نظر کردند.

به گزارش یزدی نیوز  به گزارش خبرنگار مهر، محمد شیبانی، بخشدار مرکزی میبد امروز در نشستی خبری با اشاره به برخی ویژگی‌های شهرستان میبد و وجود آثار باستانی در این شهرستان و تعداد زیادی اثر تاریخی ارزشمند اظهار داشت: یکی از اهدافی که با جدیت آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی میبد است.

وی عنوان کرد: بافت تاریخی میبد یکی از بافت‌های پویا و زنده با وسعت بالا و قدمت ۴۰۰ سال است که ثبت جهانی آن نیازمند عزمی همگانی و مشارکت و همدلی همه دستگاه‌ها به ویژه شهرداری، میراث فرهنگی، فرمانداری و … است.

شیبانی با اشاره به اینکه شهرستان میبد در زمینه صنایع دستی نیز از شهرهای صاحب‌نام کشور است، بیان کرد: زیلو و سفال میبد شهرت جهانی دارد اما مشکلاتی در زمینه بازاریابی این محصولات وجود دارد که در رونق آن اثرگذار بوده است.

بسته بندی نامناسب سفال و زیلو رونق را از صنایع دستی میبد گرفته است

بخشدار مرکزی میبد با اشاره به بسته‌بندی نامناسب سفال و ظروف سرامیکی خاطرنشان کرد: از چند شرکت تعاونی برای طراحی جعبه‌های مناسب دعوت به همکاری شده تا طرحی مناسب در این زمینه ارائه دهند و اقداماتی نیز انجام شد اما پاسخگو نبود.

وی تصریح کرد: ما دست جوانان خلاق و ایده‌پرداز را می فشاریم و امیدواریم به زودی شاهد ارائه طرح‌های مناسب برای بسته‌بندی سفال و زیلو و اثرگذاری آن در بازاریابی این محصولات باشیم.

 

شیبانی در پاسخ به سئوالی در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای کاهش آلودگی هوا در روستاها و مناطق بخش مرکزی میبد اظهار داشت: اکثر کارخانجات کاشی استان و کشور در بخش مرکزی میبد واقع شده که تعداد آنها قابل توجه است.

کارخانجات آلاینده در بخش مرکزی میبد تعطیل شدند

وی افزود: البته در دولت یازدهم مجوز جدیدی برای احداث کارخانه کاشی در این منطقه صادر نشده اما برخی کارخانجات موجود مشکلاتی دارند که باید رفع شود.

بخشدار مرکزی میبد عنوان کرد: محیط زیست یکی از دغدغه های اصلی دولت است و موضوع کاهش آلودگی هوا نیز مطالبه مردم است که برای تحقق این امر پایش کارخانه‌ها به شکل جدی‌تری دنبال شد و تعدادی از کارخانه‌های آلاینده نیز تعطیل شد.

شیبانی با اشاره به اینکه عوامل متعددی حتی خشکسالی و کاهش چسبندگی خاک می تواند عامل بروز آلودگی هوا باشد، اظهار داشت: باید در این حوزه به نحوی فعالیت شود که هم صنعتگر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و هم به محیط زیست آسیب وارد نشود.

مزرعه کلانتر نماد زندگی مسالمت آمیز ادیان در کنار یکدیگر

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد روستاهای هدف گردشگری و بناهای موجود در این روستاها عنوان کرد: روستای مزرعه کلانتر اصلی‌ترین روستای هدف گردشگری در بخش مرکزی میبد است که از روستاهای زرتشتی نشین به شمار می رود.

شیبانی ادامه داد: زرتشتیان جهان در مناسبت‌های مختلف به این روستا سفر می کنند و این روستا در واقع نماد زندگی مسالمت آمیز ادیان در استان یزد و شهرستان میبد است.

وی روستاهای رکن آباد و مهرآباد را نیز از روستاهای هدف گردشگری شهرستان میبد برشمرد و افزود: در روستای محمدآباد نیز آسیاب دوسنگی وجود دارد که یکی از بی نظیرترین سازه های عمرانی دنیا است و در عمق ۴۵ کیلومتری زمین قرار گرفته و با ۳۵ درجه سانتیگراد تفاوت دما، از شگفتی‌ها و جاذبه‌های این روستا به شمار می رود.

تلاش برای معرفی جدی‌تر و بیشتر جاذبه‌های تاریخی و باستانی شهرستان میبد

شیبانی از قلعه رکن آباد، خانه مشیر حجت آباد، خانه های مربوط به دوره سلجوقی در رکن آباد و … به عنوان دیگر جاذبه‌های تاریخی و باستانی موجود در روستاهای بخش مرکزی میبد یاد کرد و یادآور شد: در صددیم با همکاری رسانه ها معرفی بیشتر و جذاب‌تری از این جاذبه‌ها داشته باشیم.

 

وی در پاسخ به سئوال دیگر مهر در مورد اثرگذاری خشکسالی و آلودگی ناشی از آلاینده های کارخانه در روستاهای بخش مرکزی میبد اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های اخیر سعی کردیم با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کشاورزی تحت تاثیر قرار نگیرد بر این اساس به لحاظ سطح زیرکشت تا حدی کاهش یافت اما اجازه ندادیم دامنه آن وسیع شود.

بخشدار مرکزی میبد ادامه داد: برای آب آشامیدنی نیز یک مخزن جدید به عنوان مخزن چاه شهدا احداث شد که بتواند آب شرب مورد نیاز مردم را تامین کند.

روستاهای میبد چندان دستخوش مهاجرت نشده است

وی در مورد اثرگذاری خشکسالی در مهاجرت روستاییان میبد نیز عنوان کرد: میبد به طور عمده مهاجرپذیر است که این امر ناشی از استقرار صنایع مختلف در این شهرستان است و روستاها نیز بر این اساس کمتر دچار تغییر شده اند.

شیبانی خاطرنشان کرد: با مقایسه آمار سرشماری، می‌بینیم که آمار مهاجرت از روستاهای شهرستان میبد چندان قابل توجه نیست ضمن اینکه برنامه ما، حرکت به سمتی است که به زودی شاهد مهاجرت معکوس به روستاهای میبد باشیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم مشکل اشتغال را در روستا حل کرده و محل استقرار شغل را به سمت روستا ببریم، مشکل بخش عمده‌ای از مهاجرت‌ها رفع می‌شود و پس از آن نیز می‌توان با رسیدگی به روستا، ایجاد و استقرار امکانات مورد نیاز و … شرایط مهاجرت معکوس را فراهم کرد به شرط اینکه روستا، به واقع روستا باشد نه اینکه به عنوان محله‌ای از شهر میبد به آن نگاه شود.

انتقاد از تنگ نظری‌ها و نگاه‌های مغرضانه در میبد

بخشدار مرکزی میبد در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی نگاه‌های مغرضانه و تنگ نظری‌ها و انتقادات غیرمنصفانه اظهار داشت: باید در تلاش برای حفظ وحدت در جامعه اسلامی باشیم و در سخنان و نوشته های خود انصاف را رعایت کنیم.

وی، یکی از مشکلات جدی شهرستان میبد را نگاه‌های محله ای به مسائل این شهرستان دانست و افزود: اگر قرار است میبد را به سمت جهانی شدن ببریم باید از نگاه‌های محلی و مغرضانه پرهیز کنیم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..