۱۸۰۰ کلاس درس یزدیها استاندارد نیست

سمیه عابدینی‌/همشهری

در حالی کمتر از ۲ ماه تا بازگشایی مدارس در‌سال جدید تحصیلی باقی‌ مانده است که استان همچنان نیازمند وجود مدارس ایمن و مناسب به‌عنوان ضروریات غیرقابل‌انکار آموزش است.
نیاز به فضای آموزشی امن و سالم یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان و از حقوق آنهاست که دولت باید آن را برآورده کند تا دانش‌آموزان بتوانند فارغ از دغدغه‌ امنیت، در مکانی راحت به یادگیری دروس بپردازند.
رشد جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های اخیر و مستهلک‌ شدن تعداد زیادی از کلاس‎‎های درس، نگرانی‌هایی را در مورد تامین مدارس قابل‌ استفاده در نقاط مختلف استان به وجود آورده است.
همشهری برای آگاهی بیشتر از وضعیت مدارس استان در‌آستانه سال تحصیلی جدید سراغ «علی گلزاری»، مسئول روابط عمومی اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، رفته است که در ادامه مشروح گفت‎‎وگو با این مسئول را می‎‎خوانید.

  • در سال‎‎های اخیر چه تعداد مدرسه جدید در استان بهره‎‎برداری شده است؟

در مجموع ۳۵ درصد مدارس استان خیرساز هستند و خیران مدرسه‎‎ساز اهتمام زیادی در این رابطه دارند، به‌طوری‌که خوشبختانه با رشد ۳۰ درصدی همکاری خیران مدرسه    ساز مواجه هستیم.
تنها در سال گذشته ۱۲ مدرسه از سوی خیرین مدرسه‎‎ساز ایجاد و بهره‎‎برداری و حدود ۲۰ مدرسه جدید نیز کلنگ    زنی شد که تعهد مالی ۳۸ میلیارد تومانی را از سوی خیرین به‌دنبال داشته است.
البته از سال گذشته نیز ۴۴ طرح نیمه‌تمام در دست اقدام از سوی خیرین مدرسه‎‎ساز است.

  • وضعیت کنونی استان درمورد مدارس و شرایط استاندارد موجود بر آن‌ها چگونه است؟

۳۵ درصد از مجموع مدارس استان یعنی حدود ۳۰۰ مدرسه غیرایمن هستند و نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارند. علاوه‌بر این با توجه به افزایش جمعیت در مرکز استان و حواشی شهر و ایجاد شهرک‌های جدید، نیازمند ساخت ۶۰ مدرسه جدید در استان هستیم که به احتساب مدارس غیرایمن در مجموع نیازمند ساخت و نوسازی ۳۶۰ مدرسه یا به عبارتی ۳۳۰۰ کلاس درس جدید در استان هستیم که اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

  • بیشترین و کمترین نیاز استان به مدارس جدید مربوط به کدام شهرستان‎‎هاست؟

بیشترین نیاز استان مربوط به مرکز استان یعنی شهر یزد و حواشی آن به دلیل مهاجر‌پذیر بودن آن در سال‌های اخیر است. کمترین نیاز نیز مرتبط با شهرستان میبد گزارش ‌شده که به دلیل فعالیت گسترده‌ خیرین در این شهر تقریبا کمبود خاصی نداریم.

  • در شرایط کنونی چه تعداد طرح در حال ساخت در استان وجود دارد و چه مقدار اعتبار برای تکمیل آنها مورد نیاز است؟

طرح‎‎های ‎ملی و استانی که عملیات ساخت آنها از سال ۹۵ شروع ‌شده و در حال ساخت است شامل ۹۸ طرح ملی با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان و ۱۹۸ طرح   استانی با اعتبار حدود ۴۵ میلیارد تومان است. همچنین ۴۴ طرح نیمه‌تمام خیری در استان در دست ساخت است که نیازمند تامین اعتبار ۵۰‌میلیارد تومانی است.

  • چه نکاتی در ساخت مدارس جدید اهمیت دارد و شرایط ساخت‌و‌ساز این مدارس چگونه است؟

طراحی نقشه‌های جدید و استفاده از فناوری‌ها و مصالح ساختمانی نوین برای سبک‌سازی و افزایش ایمنی مدارس و همچنین تلاش برای کاهش هزینه‌ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارای اهمیت ویژه است و سعی بر رعایت این موارد داریم.

  • در سال تحصیلی جدید، برای ایمن‌سازی مدارس چه برنامه‌هایی لحاظ شده است؟

با توجه به آتش‌سوزی‌هایی که در سال‌های اخیر به علت وجود بخاری‌های نفتی در مدارس روی داده است، بهینه‌سازی انرژی و استانداردسازی سیستم گرمایشی و حرارت مرکزی با استفاده از پکیج و رادیاتور در دستور کار قرار گرفته است.
در همین راستا، سال گذشته ۱۶۰۰ کلاس درس استانداردسازی شد. امسال هم در حدود ۱۸۰۰ کلاس نیازمند استانداردسازی است. امیدوارم با حمایت مسئولان به‌ویژه استاندار و سازمان نوسازی مدارس کشور، بتوانیم آن را محقق سازیم.

  • اداره کل نوسازی مدارس چه اقداماتی برای بهینه‌سازی و تعمیر مدارس انجام ‌داده ‌است؟

با توجه به مشکلات مدارس برای آسفالت و ایزوگام، نیازسنجی‌های شهرستان و مناطق انجام‌ شده و سهمیه‌ای معادل ۱۸۷۱ تن قیر با اعتبار یک میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان برای استان تخصیص‌ یافته که این عملیات در بعضی از شهرستان‌ها اجرایی شده است.
نیازسنجی امکانات و تجهیزات آموزشی و رفاهی در مدارس و برای دانش‎‎آموزان انجام‌ شده است که در حال تهیه‌ تجهیزات مورد نیاز آن هستیم. همچنین تعویض رادیاتورهای فرسوده مدارس در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

  • افرادی که می‌خواهند در طرح‌های ساخت مدارس شرکت داشته باشند، چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند و با آموزش‌ و پرورش در این مورد همکاری کنند؟

اگر خیران بخواهند در ساخت طرح‎‎های خیری مدرسه‌سازی و مدرسه    یار مشارکت کنند، می‌توانند به اداره‌کل آموزش‌ و پرورش استان یا مجمع خیرین مدرسه‌ساز یا اداره کل نوسازی مدارس استان مراجعه کنند.
اداره‌کل نوسازی مدارس استان بخشی به نام مشارکت‌های مردمی و دفترچه‌هایی دارد که در قالب توافق‎‎نامه طرح‌های مردمی و مشارکتی طراحی ‌شده است و در آنها قراردادی با خیر منعقد می‌شود که خیران می‌توانند از ۳۰ تا صد درصد در ساخت مدارس مشارکت کنند.
هنوز هم با کمبود ۳۰۰ مدرسه و فضای آموزشی که نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، مواجه هستیم و از همه مردم یزد می‌خواهیم تا استان را در این امر خطیر یاری دهند؛ چراکه بدون کمک مردم خیر، برآوردن این نیاز کار آسانی نیست و حتی می‌توانم بگویم امکان‌پذیر نیست.
البته لازم نیست که با ساخت یک مدرسه کامل در این کار خداپسندانه شرکت کنند و حتی می‌توان با ساخت یک کلاس گامی برای خدمت به مردم برداشت.

بخش نظردهی بسته شده است..