گزارشی خبری:

یزد، نخستین شهر جهانی ایران؛ میراثی برای سرمایه گذاری

شهر یزد توانست با تائید دو معیار از معیارهای جهانی یونسکو بعنوان نخستین شهر تاریخی و بیست و دومین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت برسد.

به گزارش یزدی نیوزشهر تاریخی یزد از نمونه های منحصر به فرد شهرهای کویری ایران است که در بین رشته کوه های شیرکوه و خرانق و در دشتی وسیع به نام دشت یزد ـ اردکان واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید شهر یزد یکی از وسیع ترین شهرهای خشتی و آجری جهان است که بناهای موجود در آن دوره های مختلف تاریخی از ایلخانی تا صفوی و قاجار را شامل می شود.
فاطمه دانش یزدی با اشاره به اینکه استان یزد دو هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد می افزاید: شهر یزد که بعنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده دارای ۷۴۳ هکتار عرصه بافت تاریخی است.
مشاور میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم می گوید: وجود بادگیر، آب انبار، ساباط، حسینیه، گنبد و خانه های خشتی در بافت تاریخی یزد مجموعه ای بی نظیر و بکری از معماری ایرانی اسلامی را بوجود آورده است.
سید مصطفی فاطمی می افزاید: استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران, مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است که همین مسئله گردشگری را محور توسعه استان یزد قرار داده است.
 
یزد اولین شهر جهانی ایران
 
هجدهم تیرماه امسال بود که چهل و یکمین اجلاس یونسکو در کراکوف لهستان برگزار شد و شهر تاریخی یزد بعنوان یکی از نامزدهای ایران برای جهانی شدن مطرح شد.
شهر یزد توانست با تائید دو معیار از معیارهای جهانی یونسکو و با ۱۵ رأی بعنوان نخستین شهر تاریخی و بیست و دومین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت برسد.
پیش از این شهرهای رم، پاریس، لندن، استانبول و قاهره در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور درباره‌ معیارهای تائید شده از سوی کارشناسان یونسکو می‌گوید: در معیار سه، بحث خلاقیت، معماری، طراحی شهری و تکنولوژی عنوان شده که این نشان می‌دهد یزد یک گام مهم در سیر تحول تاریخ زمین و جهان بوده است.
محمدحسن طالبیان با بیان این‌که معیار پنج ,یونسکو بیشتر در ارتباط با شهر تاریخی است که دوستدار طبیعت و در تعامل زمین با طبیعت است، می گوید: چون در شهر آب را از قنات می‌آوردند و از خاک همان شهر استفاده می‌کردند و از سوی دیگر شهر و معماری آن را با همان مصالح درست می‌کردند، بنابراین این معیار یونسکو به کیمیاگری یزدی‌ها در این دوره اشاره می‌کند و این که بسیاری از خلاقیت‌های معماری در این شهر انجام شده‌اند.
 
شهر جهانی یزد میزبان خیل عظیم گردشگران
 
به گزارش «تابناک یزد»؛پس از جهانی شدن یزد و ثبت آن در کتاب لونلی پلنت ، بسیاری از گردشگران خارجی برای دیدن این شهر تاریخی راهی یزد شده اند.
فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید: سال گذشته ۴۴۸ هزار گردشگر داخلی و خارجی به شهر تاریخی یزد سفر کرده اند که پیش بینی می شود این آمار با توجه به جهانی شدن یزد، امسال به ۵۶۲ هزار نفر برسد.
با وجود گرمی هوای این روزهای یزد ، توریست های زیادی بار سفر بسته اند تا در کوچه پس کوچه های شهر تاریخی یزد به شوق گذر در تاریخ به گشت وگذار بپردازند.
ریک و میلیو اهل هلند و سیلیا اهل سوئیس، سه گردشگری هستند که برای اولین بار به شهر یزد سفر کرده اند، باب آشنایی ما در راه آهن یزد باز شد. آنها مشتاق بازدید از شهر تاریخی یزد بودند، با گروه خبری با آنها همراه شدیم.
در ابتدا به شاخص ترین بنای تاریخی یزد رفتیم، مجموعه امیرچخماق از یادگارهای دوره تیموریان که دارای آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، بازار و از همه مهم تر مسجد و حسینیه است.
سپس وارد بافت تاریخی یزد شدیم، بافتی با صدها بنای تاریخی با کوچه های تنگ آشتی کنان.
زندان اسکندر، خانه لاری ها، قبه دوازده امام، مسجد جامع کبیر یزد، بقاع سید شمس الدین و سید رکن الدین از قدیمی ترین بناهای بافت تاریخی یزد است که به همراه ریک، میلیو و سیلیا از آن دیدن کردیم.
این گردشگران خارجی، یزد را شهری زیبا و شگفت انگیز می دانند و می گویند: وقتی در کوچه های این شهر قدم می زنیم ناخودآگاه به دنیایی دیگر می رویم، محو در معماری می شویم که در هیچ کجای دنیا آنرا نیافته ایم.
یزد جهانی، زیرساخت‌های لازم را برای توسعه گردشگری و جذب توریست دارد!؟
شهر تاریخی یزد امروز جهانی شدنش را به رخ می کشد شهری که اکنون وسیع ترین شهر ثبت شده در آثار جهانی یونسکو است و بدون شک در کانون توجه گردشگران قرار دارد.
با همه این اوصاف این سوال مطرح می شود که شهری در این مقیاس آیا زیرساخت های لازم را برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش دارد؟
مبلمان مناسب در بافت تاریخی، روشنایی بناهای باستانی و معابر دیدنی بافت، زیرساخت های شبکه های اینترنتی بویژه برای توریست ها، راهنمای گردشگر در بافت تاریخی در طول سال و از همه مهمتر هتل های چهار و پنج ستاره از نیازهای مبرم شهر تاریخی یزد است که در همنشینی با چند گردشگر داخلی و خارجی از آن مطلع شدیم.
نیازهایی به ظاهر ساده که برای تحققش همت همه مسئولان را می طلبد.در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی اصلی این شهر تاریخی است ارگانهایی چون فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، و دیگر نهادهای خدمات رسان نیز باید همت کنند تا شهر جهانی یزد، جهانی شدن را حفظ کند.
 
میراثی برای سرمایه گذاری
 
یزد بیش از شش هزار اثر و بنای قدیمی دارد که تاریخ سه هزار ساله این استان، به زمان مادهای اولیه امپراتوری ایران باز می گردد.
ویژگی های متنوع طبیعت استان یزد برای گردشگران داخلی و خارجی جالب و جذاب است. طبیعت چند گونه و متفاوت، یکی از پرجاذبه ترین دیدنی های استان یزد به شمار می رود، از یکسو پهنه های بیابان ، کویر زیبا و تپه های ریگ روان و از دیگر سو ارتفاعات زیبای شیرکوه و ییلاقات سرسبز، دره ها و دامنه های آن از جلوه های جذاب برای تفریح و بهره مندی از طبیعت است.
همه مواهب طبیعی و خشت خشت این بناهای تاریخی که بعنوان گنجی از پیشینیان برای ما به ارث رسیده می تواند با بهره گیری مناسب و حیات دوباره به سرمایه ای عظیم تبدیل شود.
مشاور میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید: ایجاد کمپ های گردشگری هوایی و کویری، راه اندازی هتل های چهار و پنج ستاره بخصوص در بافت جهانی یزد و احداث خانه های بوم گردی از جمله ظرفیت هایی است که مردم می توانند در آن سرمایه گذاری کنند.
سیدمصطفی فاطمی می افزاید: استفاده از ظرفیت های صنعت گردشگری در استان یزد سودی کلان را عاید سرمایه گذاران می کند, چرا که پس از جهانی شدن یزد شاهد افزایش سفر گردشگران داخلی و خارجی به ششمین شهر ثبت شده جهانی یونسکو خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم می گوید: یکی از تسهیلات این اداره کل احیای خانه های ایرانی برای رونق بیشتر بافت تاریخی است.
فاطمه دانش یزدی می افزاید :در اجرای این طرح به متقاضیانی که در بافت تاریخی خانه داشته باشند تا ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
محمدرضا نصیری معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم با اشاره به تسهیلات خانه های بوم گردی بیان می کند: برای راه اندازی این خانه ها تا سقف ده میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.
و کلام آخر اینکه می توان با بهره برداری از فرصت های پیش روی صنعت گردشگری در نگهداری بناهای تاریخی و تبدیل شدن آنها به ثروت بکوشیم تا علاوه بر جذب بیشتر گردشگر، شهرمان را جهانی نگهداریم.
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..