یزد از استان‌های پیشرو در رعایت حقوق شهروندی

به گزارش یزدی نیوزمعاون سیاسی امنیتی استاندار یزد با اشاره به ضرورت بررسی خواستگاه حقوق شهروندی در محیط جغرافیایی، گفت: استان یزد از جمله استان‌های پیشرو در بحث رعایت حقوق شهروندی در حوزه روابط خصوصی است.

«محمدعلی طالبی» در دومین روز از همایش ملی حقوق شهروندی در جهانشهر یزد، درباره حقوق شهروندی و میراث فرهنگی اظهارکرد: اگر ما بخواهیم ارتباط این دو موضوع را مورد توجه قراردهیم، باید خاستگاه حقوق شهروندی را در محیط جغرافیایی خود یعنی در شهر و استان یزد مورد بررسی قراردهیم.

وی با بیان این که وقتی در مورد شهر یزد صحبت می شود، صرفا منظور بناها، ساختمان‌ها و کوچه ها نیست تصریح کرد: بلکه منظور شهر و مجموعه ای از ساختارهای فیزیکی است که درکنار میراث معنوی و فرهنگی قرار دارد.

طالبی ادامه داد: این میراث از گذشته وجود داشته و در طول زمان نیز این میراث معنوی قوام پیدا کرده و امروز در کنار سرمایه اجتماعی قرارگرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با اشاره به این که هسته اولیه تشکیل هر شهر، همزیستی است افزود: این همزیستی باعث شده یک عده در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با برنامه ریزی برای شهر یا روستای خود، ساختاری را بوجود آورند که حول آن فرهنگ خاصی نیز شکل گیرد.

وی با بیان این که در کنار همزیستی رفاه وجود دارد گفت: این رفاه توانسته افراد و ساکنان شهر یا روستا را از کنار هم قرار داده و درنهایت شهر یا سکونت گاه را بسازند.

طالبی با اشاره به این که لازمه هم زیستی و رفاه در درجه اول رعایت حقوق یکدیگر است تصریح کرد: در همین جاست که مفهوم حقوق شهروندی شکل می گیرد و شاید عنوان  حقوق شهروندی یک عنوان جدید در ادبیاتی جدید باشد اما خاستگاه و ریشه آن به تشکیل سکونت گاه برمی گردد.

وی در ادامه به بالندگی شهر یزد که مشارکت مردم در امور مختلف و ایفای مسولیت اجتماعی بوده اشاره و افزود: ایفای این مسیولیت ها به نوعی مرتبط با حقوق شهروندی است و مجموع فرهنگی که در طول زمان در شهر یزد شکل گرفته درکنار همزیستی و رفاه یک ساختار نهادینه شده حقوق شهروندی را در استان یزد به وجود آورد.

این مقام مسول با بیان این که منظور ما از شهروند و حقوق شهروندی، جموعه ای از حقوق خصوصی و عمومی است که بر روابط اجتماعی در شهر حاکم است تصریح کرد: رعایت حقوق خصوصی همان چیزی است که امروز به نوعی میراث معنوی ما است که از گذشته به یادگار مانده و مهم ترین مولفه در بحث سرمایه اجتماعی امروز ما است.

  وی افزود: امروز استان یزد در بحث سرمایه اجتماعی و روابط بین فردی بالاترین رتبه را در سطح کشور دارد که این نیز به رعایت حقوق خصوصی برمی گردد.

طالبی بیان کرد: اگر امروز با افتخار از یزد و یزدیها یاد می‌کنیم و خود را متعلق به شهری می دانیم که زنده‌ترین بافت تاریخی جهان را دارد، ناشی از رعایت حقوق شهروندی هم در حوزه روابط خصوصی و هم حوزه روابط حقوق عمومی است.

وی با اشاره به این که می توانیم ثبت بافت تاریخی یزد به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو را نتیجه چنین فرهنگی در یزد بدانیم خاطرنشان کرد: همه افرادی که در مورد ثبت جهانی یزد صحبت کردند، تنها به بناهای تاریخی اشاره نکردند بلکه از فرهنگی صحبت کردند که بازتاب آن حفظ میراث فرهنگی و نهایتا ثبت آن در جهان بود.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری یزد، در ادامه با بیان این که میراث فرهنگی الان ارزشمندترین سرمایه فرهنگی و معرف هویت ما است گفت: حفظ چنین هویت و دستاوردی یکی از اصول اولیه حقوق شهروندی است.

وی تصریح کرد: شناساندن و معرفی میراث تاریخی به جامعه جهانی، رعایت شئونات میزبانی از گردشگران خارجی و توجه به حقوقی که گردشگران در کشور و شهر ما دارند از مصادیق حقوق شهروندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

طالبی به اشاره به این که مهم ترین چیز پاسداشت این میراث معنوی و حفظ آن برای استفاده و بهره برداری نسل های بعد است بیان کرد: یعنی باید به حقوقی که نسل های بعد در حوزه حقوق شهروندی دارند توجه کنیم و آن را پاس بداریم .

وی با بیان این که باید با ثبت جهانی خود را در قامت شهروندان یک شهر جهانی بدانیم و مطابق با این نگاه در سطح جامعه ایفای مسیولیت کنیم اظهارکرد: ایفای این مسئولیت ها به این برمی گردد که ما بتوانیم فرهنگ سازی مناسب در سطح جامعه داشته باشیم و شهروندان را آماده ی ایفای چنین مسئولیت هایی کنیم.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..