معاون وزیر راه و شهرسازی

دنیا به ارزش یزد پی برد/بناهای تاریخی در معرض تهدیدند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت جهانی یزد نشان داد جامعه جهانی به ارزش این شهر پی برده است گفت: ساختمان‌های ارزشمند شهر یزد در معرض تهدید و تخریب هستند که باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش یزدی نیوزمحمدسعید ایزدی  اظهار کرد: شهر یزد یکی از منحصر به فردترین نمونه‌های عینی تمدن ایرانشهری است و ثبت جهانی این شهر در یونسکو طی هفته های اخیر یکی از مهم‌ترین افتخاراتی بود که نصیب شهرسازان شد. البته در کشور از این نمونه‌ها در مقیاس‌های مختلف کم نداریم ولی یزد در مقیاس خودش منحصر به فرد است.

وی افزود: یزد نمونه تمام عیار همزیستی انسان با شرایط اقلیمی خاص است. این شهر مثال بی‌نظیری برای معماران و شهرسازان است تا در این خصوص که انسان چطور می تواند با طبیعت همنشینی و سازگاری کند درس بگیرند. ثبت جهانی یزد نشان داد که جامعه جهانی به این واقعیت تاکید دارد که این نمونه منحصر به فرد دارای ارزشی است که باید به آن توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت تاریخی یزد غرور دلچسبی را بین مردم و مسوولان این استان ایجاد کرده است، گفت: در این خصوص دو مراسم برگزار کردیم که از دست‌اندرکاران ثبت میراث جهانی یزد تقدیر به عمل آمد. بعد هم توافق کردیم که برنامه جامع حفاظت برای این منطقه تهیه و آن را اجرایی کنیم تا این اثر ثبت شده جهانی را از وضعیتی که هم اکنون با آن مواجه است نجات دهیم.

ایزدی درخصوص چالشهای کنونی شهر یزد تصریح کرد: یکی از چالشها جابه‌جایی ساکنین اصلی است. از سوی دیگر زیرساخت‌های این شهر متناسب با زندگی امروز نیست و باید زیرساخت‌های منطقه از جمله شبکه‌های آب، برق، گاز، روشنایی و غیره ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های ارزشمند شهر یزد در حال تهدید و تخریب هستند گفت: مرمت بناهای تاریخی باید با قوت بیشتری ادامه یابد و تلاش کنیم با توجه به این رویداد مهم، مسیر ورود جهانگردان را تسهیل  و امکاناتی برای گردشگران ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با ابراز خرسندی از اینکه  موج مثبتی در شهر برای ایجاد مراکز اقامتی ایجاد شده است گفت: باید در سایر ابعاد هم امکانات فراهم شود. رستوران‌ها و هتل‌ها در شکل‌های مختلف باید خدمات بدهند تا ضمن اطلاع‌رسانی خوب امکان جذب گردشگران به این شهر فراهم شود.

ایزدی پیشنهاد کرد: در کتاب‌های درسی، ویژگی‌های شهر یزد معرفی شود تا دانش آموزان از سنین پایین با این شهر آشنا شوند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..