۴۰ درصد خانه‏‏‌های روستایی یزد مقاوم‎‎سازی شده‌اند

به گزارش یزدی نیوزمدیر کل بنیاد مسکن استان یزد با اشاره به ارائه تسهیلات مناسب برای مقاوم ‎‎ سازی خانه ‎‎ های روستایی، اظهار کرد: تاکنون ۴۰ درصد از خانه ‎‎ های روستایی استان مقاوم ‎‎ سازی شده‌ اند.

 ایران یکی از سانحه‌‏‏خیزترین کشورهای جهان به لحاظ بلایای طبیعی محسوب می‏‏‌شود به نحوی که براساس مطالعات زمین ‎ شناختی حدود ۹۷ درصد از شهرها و روستاهای ایران در معرض وقوع زلزله هستند.

با این حال بسیاری از خانه ‎‎ های روستایی از نظر مقاومت در برابر این بلایا به شدت آسیب ‎‎ پذیر هستند لذا به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی ناشی از پدیده ‎‎ های طبیعی به ویژه زلزله، عملیات پیشگیری از طریق بهسازی و نوسازی سکونتگاه ‎‎ های آسیب ‎‎ پذیر روستایی در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

«علیرضا قربانیان» مدیر کل بنیاد مسکن استان یزد در گفت ‌و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به طرح بهسازی مساکن روستایی از سال ۷۴ تاکنون، گفت: این طرح با هدف بهبود کیفیت خانه‏‏‌های روستایی، بافت ‎‎ های روستایی و ارتقاء سطح ایمنی روستاها در مقابل حوادث طبیعی در حال انجام است.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی بنیاد مسکن برای مقاوم‏‏سازی و بهسازی خانه ‎‎ های روستایی، اظهار کرد: تاکنون ۴۰ درصد از مجموع ۴۱ هزار خانه روستایی در استان بهسازی یا مقاوم ‎‎ سازی شده ‎ اند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان در رابطه با تسهیلات تعلق گرفته به روستاییان در این رابطه گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از روستاییان استان از تسهیلات بنیاد مسکن برای بهسازی و مقاوم‏‏‌سازی خانه ‎‎ های خود بهره ‎‎ مند شده ‎‎ اند.

قربانیان در این رابطه خاطرنشان کرد: امسال بیش از سه هزار واحد مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات  180 میلیون ریالی که با کارمزد پنج درصد و با تنفس سه ساله به صورت بازپرداخت ۱۲ ساله، به متقاضیان ارائه می ‎‎ شود، بازسازی و مقاوم ‎‎ سازی خواهند شد.

«محمد رضا جواهری تفتی» عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان این که خانه ‎‎ های روستایی عمدتاً به دو نوع خانه‏‏‌های با طول عمر کمتر از ۲۰ سال و بیشتر از ۲۰ سال تقسیم می ‎‎ شوند، اظهار کرد: خوشبختانه خانه‏‏‌های روستایی که طی ۲۰ سال گذشته و تحت نظارت کامل مهندسین بنیاد مسکن ساخته شده ‎‎ اند، دارای استحکام هستند.

وی در مورد خانه ‎‎ های دارای قدمت ساخت زیاد، گفت: مقاوم‏سازی خانه ‎‎ هایی با ساختمان ‎‎ های سنتی و به اصطلاح خانه ‎‎ های خشت و گلی به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست لذا بهترین اقدام در این حوزه نوسازی این خانه ‌ هاست.

وی با اشاره به اقدامات نابجای برخی از روستاییان و عدم رعایت اصول مهندسی در ساخت مسکن از سوی آنها، تصریح کرد: بخشی از روستاییان بدون اخذ پروانه کسب و نظارت بنیاد مسکن به ساخت مسکن اقدام می ‎‎ کنند که عمدتاً این خانه ‎‎ ها دارای مقاومت بسیار پایینی در مقابل حوادث طبیعی به ویژه زلزله هستند.

جواهری تفتی بیشترین تخلف روستاییان در حوزه مقاوم ‎‎ سازی مسکن را ساخت سقف ‎‎ های شیروانی غیراستاندارد و ایجاد طبقه دوم روی ساختمان قبلی خود دانست و تاکید کرد: جلوگیری از این تخلفات، مستلزم نظارت بیشتر مسئولان مربوطه است.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان با یادآور شدن زلزله منجیل، بیان کرد: خطر زلزله بیشتر روستاهای کوهستانی را به دلیل وجود خانه ‎‎ های کوتاه روی زمین ‎‎ های سخت تهدید می‏‏کند و حتی این مشکل به تشدید اثر تخریب زلزله نیز منتهی می‏شود لذا مهمترین عامل در پیشگیری از این معضل، نوسازی و رعایت اصول فنی مقاوم ‎‎ سازی در ساخت خانه ‎‎ هاست.

جواهری تفتی در پایان تهسیلات کم ‎‎ بهره با بازپرداخت طولانی ‎‎ مدت بنیاد مسکن را در مشوق خوبی برای مقاوم‌ ‎ سازی و نوسازی خانه‏‏‌های روستایی دانست و گفت: البته باید بر نحوه ساخت و مقاوم ‎‎ سازی این خانه ‎‎ ها نیز نظارت کامل شود و از تخریب بافت فرسوده کاملا مطمئن شد زیرا نگه ‎‎ داشتن بافت فرسوده و ساخت مسکن جدید همچنان مشکلات مطرح شده را به دنبال خواهد داشت.  

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..