گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای دولت دوازدهم تشدید شد:

تغییرات کابینه در دقیقه ۹۰

از فردای انتخابات 29اردیبهشت اینکه چه کسانی روحانی را در دولت دوم او همراهی می‌کنند یکی از موضوعات جناح‌های سیاسی برای موضع‌گیری تبدیل شد. حالا که روحانی در قامت رئیس جمهور دوازدهم وارد پاستور شده «ترکیب کابینه» دیگر موضوعی برای جدال‌های جریان‌های سیاسی نیست.

به گزارش یزدی نیوزاز دانشجو و کارمند گرفته تا بازاری نگران آنند که چه کسانی با تصمیم‌گیری‌هایشان تغییر یا ثبات را به زندگی روزمره آنها می‌آورد. البته این یک وجه از ابراز نگرانی مردمی است که پای صندوق‌های رای حاضر شدند. بسیاری از آن ۲۴میلیون نفری که حتی تا نیمه‌های شب در صف‌های رای‌گیری منتظر نوشتن نام روحانی بودند تا در زندگی‌ فردی، اجتماعی‌‌شان تحول ایجاد شود. اما این روزها خواندن خبرهایی درباره کابینه جدید، دغدغه کابینه را در بین مردم و به خصوص ۲۴میلیون اکثریتی که به روحانی انتخابات رای دادند بیشتر کرده است. به ویژه آنکه به نظر می‌رسد فهرست کابینه در همین ساعت‌های باقی مانده تا سه‌شنبه دستخوش تغییر و تحولاتی شود. مثلا بعضی خبرها حاکی از انصراف علی زرافشان گزینه وزارت آموزش و پرورش روحانی است که یک نماینده مجلس در صفحه توئیتر خود شانس او را اندک توصیف کرده بود. 

مطالبات ما چه می‌شود؟
اگر یک روز صبح در خیابان‌های مرکز تهران به دنبال چند نفر از حامیان روحانی بگردید و به سبک دوربین صدا و سیما از آنها درباره ترکیب کابینه بپرسید ناامیدی را در صحبت‌هایشان حس می‌کنید. می‌گویند انگار در همین ابتدای کار قرار است مطالباتشان به فراموشی سپرده شود. می‌گویند: «روحانی را ما رئیس‌جمهور کرده‌ایم چون خواسته‌هایی داشتیم حالا چرا باید کسانی را وزیر کند که قبولشان نداریم.» بعضی‌ها که از چهره‌شان پیداست سیاست را دنبال می‌کنند روی چند وزارتخانه دست می‌گذارند و می‌گویند مجلس نباید به وزیر کنونی آنها رای دهد. آنها می‌گویند مسئولیت پیگیری مطالباتی که روحانی وعده تحقق آنها را داده با ۳۰نماینده تهران است، بنابراین در روز رای اعتماد نباید رای بیاورند. 
این واکنش‌ها احتمالا از سوی حامیان روحانی در چند روز آینده بیشتر هم می‌شود. براساس برخی خبرها از سوی منابع موثق سه‌شنبه قرار است فهرست نهایی مردان کابینه به مجلس داده شود. غلامرضا کاتب عضو هیات رئیسه مجلس گفته شنبه هنگامی که مراسم تحلیف روحانی در دستور کار مجلس بود، اسحاق جهانگیری خبر داده که رئیس جمهور اعضای کابینه را سه‌شنبه به مجلس معرفی می‌کند. به نظر می‌رسد فاصله کوتاه چند روزه بعد از تحلیف به این خاطر است که هنوز حضور چند نفر در کابینه دوازدهم قطعی نیست. 
کابینه روحانی تغییر زیادی نمی‌کند
ظاهرا گلایه حامیان روحانی بی‌مورد نیست. آنچه از ترکیب جدید کابینه گفته و شنیده می‌شود حاکی از آن است که قرار نیست تغییرات چندانی در آن اتفاق بیفتد. عبدالواحد موسوی لاری، نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به جماران گفته: ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی بوده؛ بنابر این احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است. وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داده است: تنها خواسته اصلاح‌طلبان این است که رای ۲۴ میلیون نفری که به ایشان رای دادند را مورد توجه قرار دهد و تغییرات مورد نظر مردم را ببیند و افرادی را بیاورد که با مردم همراه و در کنار مردم باشند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفته: دوستان با آقای روحانی حضوری هم صحبت کردند و بحث‌های کلی مطرح شده است؛ توصیه به اینکه عهدی که با مردم بستند را فراموش نکنند. ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی است؛ بنابر این احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است.
احتمال تغییرات دقیقه نودی کابینه
غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات اما از احتمال تغییرات دقیقه نودی سخن می‌گوید. او به ایلنا گفته: تجربه ۳۰ ساله نشان داده گاهی اوقات در دقایق پایانی پنج گزینه‌ای که اطمینان داشتیم انتخاب می‌شوند در نهایت با پنج نفری که معرفی می‌شوند، کاملا متفاوت است. خیلی اوقات تصمیم‌گیری‌ها در وقت اضافه گرفته می‌شود.
ظریفیان در خصوص مسئله حضور زنان در کابینه و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره بی‌توجهی به این مطالبه در لیست احتمالی وزرا می‌گوید: به نظر می‌رسد باید صبر کنیم و ببینیم از لیست پیشنهادی رئیس‌جمهور چه چیزی درمی‌آید؛ در آن زمان است که نه تنها مسئله حضور زنان بلکه مسئله افراد هم ممکن است مورد توجه قرار بگیرد. ظریفیان در خصوص قوی شدن برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افراد حاضر در لیست وزرا گفت: با وجود قوی بودن این گمانه‌ها باید بگذاریم دود سفید خارج شود تا بتوانیم بگوییم نقطه کانونی تعامل با دولت ذیل کمیته تعامل، باید حضور زنان باشد یا چگالی اصلاح‌طلبان. او خاطرنشان کرد: ممکن است برخی بگویند مسئله حضور زنان برای ما بسیار اهمیت دارد در نتیجه بقیه مسائل را رها می‌کنیم اما ممکن است عده دیگری بگویند مسئله زنان در کنار بحث میزان چگالی جریانی یا کارآمدی مهم است.
تشکیل کمیته‌های بررسی وزرای پیشنهادی در فراکسیون امید
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس هم درباره جلسه شورای مرکزی این فراکسیون که دیروز برای بررسی نحوه ارزیابی کابینه پیشنهادی برگزار شد، گفت: در این جلسه ضمن تاکید فراکسیون بر ادامه مسیر حمایت از دولت که از سال ۹۲ آغاز شده، همچنین بر لزوم ارزیابی همه وزرایی که توسط آقای روحانی معرفی می‌شوند تاکید شد. وی همچنین تصریح کرد: براساس تصمیم شورای مرکزی، مقرر شد اعضای فراکسیون امید در هر یک از کمیسیون‌های تخصصی، کمیته بررسی وزرای مربوط به آن حوزه را تشکیل دهند و در روزهای آینده، نتیجه این بررسی‌ها به مجمع عمومی ارائه خواهد شد. عارف درباره چگونگی اعلام نظر فراکسیون پیرامون وزرای پیشنهادی گفت: پس از شنیدن گزارش‌های کمیته‌ها، درباره همه وزرای پیشنهادی در فراکسیون تصمیم‌گیری خواهد شد. 
رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین تاکید کرد که در فرصت موجود بین معرفی وزرا تا آغاز جلسات رای اعتماد، وزرای معرفی شده با اولویت وزرای جدید و افرادی که درباره آنها، سوالات بیشتری وجود دارد، به فراکسیون دعوت می‌شوند تا قبل از رای گیری، پاسخ‌های آنان به ابهامات نمایندگان استماع شود.
+ ۵ وزیر رفوزه‌ای نیامدند
قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند نیز درباره کابینه جدید روحانی می‌گوید: کابینه‌ای که اخبارش به ما رسیده، کابینه مورد قبولی است و به تفکر اعتدال نزدیکی و قرابت دارد. این عضو فراکسیون امید البته اضافه کرده: ما طی بررسی که در فراکسیون امید کردیم، هفت وزیر رفوزه شده و نمره خوب نیاوردند. خوشبختانه از این هفت نفر، ۵ نفر معرفی نشدند. الیاس حضرتی نماینده مردم تهران نیز در آستانه معرفی کابینه دوازدهم در توئیتر خود نوشت: برآیند نظرات همکارانم در مراسم تحلیف نشان می‌دهد که دو، سه وزیر رای اعتماد نمی‌گیرند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کمترین شانس را دارد.
گزینه آموزش و پرورش استعفا داد
بعد از پایین توصیف کردن شانس علی زرافشان، گزینه وزارت آموزش و پرورش از سوی الیاس حضرتی، زرافشان عطای وزارت را به لقایش بخشید. بر اساس این خبر بعد از آنکه احتمال عدم رای اعتماد مجلس به زرافشان افزایش پیدا کرده، زرافشان انصراف خود را اعلام کرده است. همچنین گفته می‌شود با انصراف زرافشان آنکه روحانی برای این وزارتخانه وزیر زن به مجلس معرفی کند افزایش پیدا کرده است. 
پارسایی: فراکسیون امید الزاماً از کل کابینه پیشنهادی حمایت نمی‌کند
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز می‌گوید که این فراکسیون از کل وزرای پیشنهادی حمایت نخواهد کرد. پارسایی به ایسنا گفته: پس از معرفی اعضای کابینه به مجلس عملکرد، برنامه‌ها و اطلاعات آنها را جمع‌آوری و به فراکسیون ارائه خواهیم کرد تا براساس شاخص‌ها برای کابینه معرفی شده قضاوت کنیم. او افزود: تعدادی از اعضای کابینه دوازدهم در دولت یازدهم حضور داشتند که طبیعتا فراکسیون ارزیابی درباره آنها داشته اما وزرای جدید مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و فراکسیون بر این اساس درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد. سخنگوی فراکسیون امید مجلس خاطر نشان کرد: ممکن است درباره همه وزرای پیشنهادی اتفاق نظر وجود نداشته باشد اما نهایتا همه اعضای فراکسیون به جمع بندی نهایی فراکسیون پایبند خواهند بود و به آن تمکین می‌کنند. پارسایی با اشاره به حمایت فراکسیون امید از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امیدواریم کابینه‌ای که معرفی می‌شود شاخص‌های موردنظر را داشته باشد تا ما به صورت یکپارچه از آنها حمایت کنیم، اما الزاما از کل کابینه حمایت نخواهیم کرد و اگر این شاخص‌های تعریف شده در وزرای پیشنهادی نباشد ما در مقابل مردم، قانون و جامعه مسئول هستیم و براساس شاخص‌ها تصمیم گیری خواهیم کرد. وی در پایان همچنین از تشکیل کمیته‌ای در فراکسیون امید برای بررسی نقاط ضعف و قوت مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم خبر داد و گفت که قرار است این کمیته نتیجه ارزیابی خود درباره این مراسم را به فراکسیون امید ارائه کند.

بخش نظردهی بسته شده است..