پیشگامی یزد در ایجاد اقامتگاه‌های بوم‎‎گردی

 

هیفاء پردل/همشهری
  امروزه با توجه به تکنولوژی‎‎‌ و امکانات حمل‌و‌نقل که سفر به دورترین مناطق را امکان‌پذیر کرده است، سیاحت و گردشگری از مهم‎ترین تفریحات مردم دنیا به‌شمار می‌رود و همین موضوع ‌ منجر به رونق روزافزون صنعت گردشگری به اشکال مختلف شده است.
«بوم گردی» یکی از اشکال جدید گردشگری است که این روزها با هدف حفظ محیط‎‎ زیست، پایداری فرهنگ بومی مناطق گردشگری و حفظ منابع‎‎ طبیعی و همچنین توسعه پایدار اقتصادی در کشور ما رواج یافته و خوشبختانه گردشگران علاقه‎‎مند زیادی را نیز به خود جذب کرده است.
یزد به‌عنوان یکی از رئوس مهم مثلت طلایی گردشگری کشور در سال‌‌های اخیر با رشد قابل توجه گردشگران خارجی و داخلی مواجه بوده به‌نحوی که در این حوزه کمبود زیرساخت‎‎ها به ویژه زیرساخت‎‎های اقامتی محسوس است.
با توجه به جهانی شدن یزد قطعاً این کمبود بیش از پیش احساس خواهد شد لذا توسعه این زیرساخت    ها از سال گذشته با سرمایه‎‎گذاری برای ساخت هتل‎‎های مجهز در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است ولی در عین حال برای برنامه کوتاه‌مدت، ابتکار توسعه اقامتگاه‎‎های بوم‎‎گردی توانسته تا حد‌ی ‌ این کمبودها را جبران کند.
این شکل از گردشگری که عمدتاً در بافت    های تاریخی، جوامع روستایی و مناطق طبیعی استان صورت می‌گیرد، علاوه بر رفع ‌ نیاز اقامتی، کمک شایانی به ‌ رونق اقتصادی و توسعه پایدار جوامع محلی می‌کند.
همشهری برای اطلاع‌یافتن از جایگاه «بوم گردی» در گردشگری استان و همچنین ظرفیت    های شکل گرفته در این رابطه برای استان با «فاطمه دانش‎‎یزدی» مدیرکل میراث‎‎ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت    و  گویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‎‎خوانید.

  • عبارت «بوم‌‌گردی» به چه معنایی است؟

بوم‎‎گردی را می‌توان زیستن در فرهنگی خاص به منظور تجربه آن فرهنگ به صورت ملموس معرفی کرد و با توجه به رشد شهرنشینی، یکی از شاخص‎‎ترین مکان‎‎ها برای بوم‎‎گردی ‌ دل طبیعت و بهره‌‌گرفتن از ساختار ساده زیست‎‎بوم روستاهاست.
خوشبختانه این نوع گردشگری فرح‎‎بخش به زیرساخت‎‎های خاصی نیاز ندارد و اقامت در دل خانه‎‎های ساده روستایی و پذیرایی با ‌ غذاهای سنتی از مهم    ترین شاخص‎‎های آن است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را برای دوری از دغدغه‎‎های شهر‌ به‌سوی خود کشانده است.

  • بوم‌‌گردی در حوزه گردشگری چه جایگاهی دارد؟

بوم‎‎گردی از آیتم‎‎های مهم توسعه گردشگری روستایی است و با رونق آن می‌توان گردشگران زیادی را به ‌ روستاهای هدف گردشگری جذب کرد تا هم از طبیعت روستاها بهره‎‌مند شوند و هم از این طریق با صنایع دستی، پوشش و آداب و رسوم روستاها از نزدیک آشنا شوند.
این نوع گردشگری هیچ آسیبی به ساختارهای روستا وارد نمی‎‎کند و علاوه بر آن به حفظ معماری و مصالح بومی مبتنی بر اقلیم روستا نیز کمک خواهد کرد.
علاوه بر همه این مزیت‎‎ها، بوم‎‎گردی با ایجاد اشتغال درآمدزا و توسعه اقتصادی پایدار در روستاها از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری می‎‎کند.

  • ظرفیت‌های استان در رابطه با بوم‎‎گردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به وجود ۵۰ روستای هدف گردشگری که از ظرفیت‎‎های تاریخی، طبیعی و گردشگری و کویرنوردی مناسبی برخوردارند، ایجاد این اقامتگاه‎‎ها در روستاها بسیار مورد توجه قرار گرفته و افزایش آنها با همکاری سرمایه‌گذاران در دستور کار است.

  • هم‎‎اکنون چه تعداد اقامتگاه بوم‎‎گردی در استان فعالیت دارند؟

در حال حاضر استان یزد ۵۱ اقامتگاه بوم‎گردی دارای پروانه بهره‎برداری دارد و علاوه بر این بیش از ۲۰۰ متقاضی در این رابطه اعلام آمادگی کرده    اند که از این تعداد برای ۱۰۰ متقاضی موافقت اولیه صادر شده است که مراحل اجرایی شامل مرمت، بهسازی و تجهیز را می‎‎گذرانند.
مجموع سرمایه‎‎گذاری انجام شده در این اقامتگاه‎‎ها تاکنون ۵۰ میلیارد ریال بوده که با توجه به رشد خوب و استقبال سرمایه‎‎گذاران، استان یزد را در جایگاه استان    های پیشرو کشور در این زمینه قرار داده است.

  • چه حمایت‎‎هایی از متقاضیان این واحدها می‎‎شود؟

با همکاری صندوق کارآفرینی به متقاضیان ایجاد واحدهای بوم‎‎گردی تسهیلاتی به ارزش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تعلق می‌‌گیرد که کمک بزرگی به احیا و بازگشت حیات دوباره به بافت‎‎های تاریخی و روستایی کرده است.

  • واحدهای بوم‌گردی چه نوع اقامتگاهی هستند؟

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، واحدهایی هستند که در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ‌ ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه ایجاد می‎‎شوند و از طریق حداکثر تعامل با جوامع محلی، بستر حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط‌های طبیعی فراهم می‎‎آورند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..