پژوهشکده‌ مواد نوین سرامیکی دریزد تاسیس می‌شود

به گزارش یزدی نیوزرییس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد با اشاره به راه‌اندازی پایلوت تولید جرم نسوز توسط این سازمان گفت: همچنین زمینه‌های ایجاد یک پژوهشکده در حوزه مواد نوین سرامیکی فراهم آمده است که این امر باعث تمرکز فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی در استان خواهد شد.

دکتر مهدی باصولی  یکی از نقاط قوت جهاد دانشگاهی را گستردگی فعالیت آن در سراسر کشور در قالب سازمان‌ها و واحدها خواند و اظهار کرد: این امر باعث شده است که جهاد دانشگاهی در تمامی کشور پایگاهی جهت ارائه‌ خدمات متنوع خود داشته باشد، هر چند که به دلایل مختلف توسعه‌ این فعالیت‌ها به صورت متوازن صورت نپذیرفته است.

وی افزود: به عبارتی برخی واحدها توسعه‌یافته‌تر هستند و با توجه به ماهیت غیردولتی بودن جهاد دانشگاهی، منابع درآمدی پایدارتری را ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل نیز توانسته‌اند که خدمات گسترده‌تری را هم ارائه کنند؛ در حالی که از سوی دیگر برخی دیگر از واحدها نتوانسته‌اند به چنین ساختار پایداری دست پیدا کنند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد خاطرنشان کرد: البته یکی از سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر در دفتر مرکزی اجرا شده و نتایج نسبتاً خوبی هم از آن حاصل شده است، کمک به واحدهای کمتر توسعه‌یافته‌ جهاد دانشگاهی بوده است.

به گفته باصولی، دغدغه‌ اصلی در توسعه‌ واحدها، دست‌یابی به منابع درآمدی پایدار با توجه به ماموریت‌های جهاد دانشگاهی و رسالت آن است که در این راستا باید تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، ارائه‌ خدمات تخصصی دانش‌بنیان، دست‌یابی، انتقال و بومی‌سازی فناوری و تولید در مقیاس نیمه صنعتی، ارائه‌ آموزش‌های تخصصی، تمرکز بر زمینه‌های مزیت‌دار در منطقه جهت توسعه مد نظر قرار گیرد.

وی اقداماتی مانند ایجاد صندوق مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری جهت تقویت بستر تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی را از جمله اقدامات موثر در توسعه‌ واحدهایی خواند که مرحله‌ انجام طرح‌های تحقیقاتی را پشت سر گذاشته‌ و به دانش فنی مشخصی دست پیدا کرده‌اند.

به اعتقاد وی، تداوم چنین اقداماتی می‌تواند به واحدها، در توسعه‌ درآمدی به خصوص بر مبنای فعالیت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

باصولی در ادامه با بیان این که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان یزد از سال ۷۳ به صورت رسمی آغاز شده است، اظهار کرد: آموزش عالی یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان یزد است، لذا اولین ورودی‌های موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد در این حوزه، سال ۱۳۷۵ پذیرش شدند.

وی با اشاره به اقدامات موثری که در طول این سال‌ها جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه‌ فعالیت‌ها و خدمات متنوع جهاد دانشگاهی در استان صورت گرفته، افزود: اقداماتی مانند راه‌اندازی مراکز آموزشی کوتاه‌مدت، ایجاد مراکز خدمات تخصصی، انجام تحقیقات در حوزه‌ سرامیک‌های صنعتی در کنار توسعه‌ موسسه‌ آموزش عالی صورت پذیرفته است و در حال حاضر نیز زمینه‌های ایجاد یک پژوهشکده در حوزه مواد نوین سرامیکی فراهم آمده است که این امر باعث تمرکز فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی در استان خواهد شد.

به گفته وی، این سازمان سال‌ها در زمینه‌ سرامیک‌های صنعتی، نانومواد سرامیکی، بیو مواد سرامیکی، تحقیق و پژوهش کرده و اکنون که در حال راه‌اندازی پژوهشکده‌ مواد نوین سرامیکی است، به اتکای تحقیقات انجام شده و دانش و توان اعضای هیات علمی خود، آمادگی انجام طرح‌های کلان ملی در این حوزه‌ها را داراست.

باصولی یکی از اقدامات موثری را که در سال گذشته انجام پذیرفته است، ایجاد خط تولید جرم‌های نسوز اعلام و در این باره تصریح کرد: این پایلوت تولیدی که به پشتوانه‌ گروه‌های پژوهشی سازمان و ۱۸ سال فعالیت تحقیقاتی در زمینه‌ سرامیک‌های صنعتی شکل گرفته است، در حال حاضر آماده‌ راه‌اندازی است و امیدواریم بتواند با ارائه‌ محصولات متفاوت و برتر به واحدهای صنعتی مخاطب خود، زمینه‌ جلوگیری از خروج ارز را فراهم آورد.

وی در این رابطه از آمادگی جهاد دانشگاهی استان در زمینه‌ تامین جرم‌های نسوز برای صنایع بزرگ کشور در حوزه‌های سیمان، فولاد، شیشه و پتروشیمی خبر داد.

وی اضافه کرد: مراکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی در استان نیز علاوه بر ارائه‌ خدمات نوین و مبتنی بر دانش، قراردادهای مختلفی در راستای حوزه‌های عملکردی خود با مجموعه‌های خصوصی یا دولتی داشته‌اند که در نظر است این خدمات در محورهای مشخصی توسعه پیدا کنند.

به گفته‌ رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان، مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی استان که در شهرهای یزد، اردکان و میبد مستقر هستند به لحاظ تعداد فراگیر، در سال‌های اخیر رتبه‌ اول را در بین واحدهای جهاد دانشگاهی کسب کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده‌ گستردگی ارتباط این مراکز با جامعه و گروه‌های اجتماعی مختلف، واحدهای صنعتی و ادارات و سازمان‌های دولتی است.

وی با اشاره به ارتقای موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی به دانشگاه در سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه علم و هنر در مسیر حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، بستر مناسبی را برای ارائه‌ خدمات به دانشجویان فراهم آورده است که راه‌اندازی مراکز رشد در کنار این دانشگاه، بخشی از این خدمات است که هم‌اکنون یک مرکز راه‌اندازی شده و در نظر است مراکز رشد دیگری نیز ایجاد شود.

باصولی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این یکی از فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر در جهاد دانشگاهی یزد دنبال شده است، تجاری‌سازی صنعت زیلو بوده که در این راستا اقدامات مناسبی از جمله ارائه‌ آموزش و ایجاد شبکه‌ اشتغال خانگی انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با انعقاد قراردادهای تجاری در جهت تولید محصولات مختلف زیلو، اقدام موثری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در استان برداشته شود.

باصولی همچنین گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه‌ کشاورزی نیز در دو سه سال اخیر، فعالیت‌هایی را در جهت ترویج و توسعه‌ گیاهان دارویی در استان داشته است که ایجاد مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی و صنعتی مقاوم به خشکی، مرکز رشد گیاهان دارویی، راه‌اندازی گلخانه‌های گیاهان دارویی جهت تولید قلمه و نشا، از جمله اقدامات صورت گرفته در این رابطه بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به کم‌آب‌خواهی گیاهان دارویی امیدواریم بتوانیم بستر مناسبی را برای توسعه‌ کشت این گونه از گیاهان در استان ایجاد کنیم.

باصولی در ادامه نیز به برخی مزیت‌های استان بر اساس حوزه‌های ماموریتی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و با بیان این که مزیت‌های استان از زوایای مختلف قابل بررسی است، تصریح کرد: یزد، استانی تاریخی با فرهنگی غنی و برخوردار از جاذبه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی است و بناهای تاریخی در کنار فرهنگ مردمان این دیار باعث شده است تا یزد به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور مطرح ‌باشد.

وی با تاکید بر این که جهانی شدن شهر یزد، فرصتی بی‌نظیر در کشور جهت توسعه‌ فعالیت‌های گردشگری ایجاد کرده است، اضافه کرد: البته از طرفی در سال‌های اخیر زیرساخت‌های صنعتی مناسبی در حوزه‌هایی مانند سرامیک، نساجی، فولاد، فرآورده‌های کنجدی در کنار معادن مختلف و متنوع در این استان به وجود آمده و وجود شهرک‌های صنعتی متعدد و صنایع بزرگ که در سراسر استان پراکنده هستند، تاییدی بر این مدعاست.

باصولی همچنین یادآور شد: در چند سال گذشته همواره دانش‌آموزان یزدی رتبه‌ نخست در پذیرش کنکور سراسری را کسب کرده‌اند و رشد ظرفیت‌های آموزش عالی در استان بسیار مناسب بوده است. در حوزه‌ پزشکی نیز یزد در برخی حوزه‌ها در کشور به قطب تبدیل شده و در حال حاضر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری درمانی در کشور شناخته می‌شود.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد وجود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل، قرار گرفتن در مسیر اصلی جنوب به شمال، طبیعت کویری استان، توسعه‌ فعالیت‌های کشاورزی بویژه به صورت گلخانه‌ای را از دیگر مزیت‌های این استان برشمرد.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..