۶۸ درصد موقوفات یزد در بخش کشاورزی است

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد ۷۵ درصد از موقوفات استان یزد را فاقد سند دانست و گفت: ۶۸ درصد موقوفات یزد مربوط به بخش کشاورزی است.
حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده در جلسه شورای اداری اوقاف و امور خیریه استان یزد که در بهاباد برگزار شد، با بیان اینکه اوقاف در حوزه کاری خود دو رسالت مهم را بر دوش دارد، اظهار داشت: یکی از این رسالت‌ها در بحث موقوفات و بقاع متبرکه و دیگری مجموعه امامزادگان که اداره حفظ و نگهداری آنها به عهده اوقاف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: ۶۸ درصد موقوفات استان یزد در بخش کشاورزی است که این موقوفات یا فاقد درآمدند و یا به خاطر خشکسالی، در سال‌های اخیر از درآمد ناچیزی برخوردار هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد از موقوفات استان دارای سند مالکیت و مابقی فاقد سند هستند که این موضوع جای نگرانی است و حتما باید برای آن اقدام لازم صورت گیرد.

وی به حفظ و توسعه بقاع متبرکه و امامزادگان در شهرها تاکید کرد و گفت: در شهرستان بهاباد یک بقعه وجود دارد که به "پیر سیمکوئیه" معروف است و در این بقعه قبر دو تن از امامزادگان به نام‌های سید محمد و سید علی مدفون هستند.

زارع‌زاده بر شناسائی موقوفات در شهرها و استان تاکید کرد و با بیان اینکه خیلی از اسناد وقفی در دست مردم است گفت: از مردم بهاباد درخواست می‌شود افرادی که وقف‌نامه‌ای دارند و هنوز آن را به اداره اوقاف تحویل نداده‌اند در اسرع وقف با مراجعه به نمایندگی اوقاف در بهاباد اسناد وقفی را تحویل دهند تا کار ثبت آنها انجام شود.

مدیرکل اوقاف استان از قدیمی‌ترین موقوفات ثبت شده در استان به موقوفات ربع رشیدی متعلق به سال ۷۰۹ هجری قمری، همچنین موقوفاتی نظیر جامع الخیرات سیدرکن‌الدین و مجموعه امیرچخماق در قرن نهم هجری قمری یا موقوفه خانش بیگم دختر شاه‌اسماعیل صفوی در قرن دهم اشاره کرد.

منبع: تسنیم
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..