رییس جهاد کشاورزی ابرکوه:هندوانه کشت نکنید

به گزارش یزدی نیوزمهدی غیب الهی مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه درگفت وگو با ایرنا اظهارکرد: برغم هشدارهایی که به بخاطر بحران آبی و تداوم خشکسالی به کشاورزان برای کاشت محصولات پر آبخواه داده ایم متاسفانه هنور بیش از یکصد هکتار اراضی این شهرستان به کشت هندوانه اختصاص دارد. 

وی افزود: یکی از محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارد هندوانه است که منجر به کاهش سفره آب‌های زیر زمینی می‌شود و تولید آن هم برای کشاورزان مقرون به‌صرفه نیست. 

غیب الهی بابیان اینکه برای تولید هر کیلوگرم هندوانه حداقل ۴۰۰ لیتر آب نیاز است ادامه داد: در این زمینه برای تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی که در این شهرستان به دست مشتری به قیمت دو هزار تومان می رسد چهار هزار لیتر آب مصرف می شود که این میزان مصرف آب برای محصولی کم ارزش ، خطرجدی و تهدیدی برای کشاورزان است. 

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: با توجه به شرایط بحران آبی و افت سفره های زیر زمینی شهرستان ابرکوه ، کشت گونه های زراعی و باغی کم آب و پربازده متناسب با اقلیم منطقه در دستور کار کشاورزان باشد. 

وی خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می شود برای کاشت محصولات گل خانه ای ، پسته و زعفران در این شهرستان که برای تولید مستعد است تلاش کنند. 

این مسئول تصریح کرد: بحران جدی بی آبی بر اثر نبود رودخانه های دائمی، افت منابع آبهای زیر زمینی ، برداشت بی رویه کشاورزان و تداوم ۱۵ ساله دامنه خشکسالی ابرکوه به مرز هشدار رسانده است . 

غیب الهی افزود: در دو دشت عمده ابرکوه و چاهگیر این شهرستان بوسیله ۷۵۰ حلقه چاه و ۱۱ رشته قنات موجود سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب از منابع آبهای زیر زمینی تخلیه و به مصارف شرب، صنعت و کشاورزی می رسد. 

وی بابیان اینکه ابرکوه روزگاری دارای بیش از ۱۰۰ رشته قنات بوده که منابع آبی بخش کشاورزی را تامین می کرده ادامه داد: امروز بخاطر بحران بی آبی تعداد قناتها به ۱۱ رشته رسیده است که اغلب این تعداد اندک هم در معرض نابودی قرار دارند. 

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: وقوع فرو چاله های عمیق در دشت ابرکوه و هجوم آب شور کفه مجاور از دیگر نگرانی های مربوط به افت شدید سطح آب منطقه می باشد که ضرورت دارد بیش از گذشته منابع آب موجود کنترل و مدیریت شود. 

وی ادامه داد: اصلاح روشهای آبیاری، کاشت گیاهان کم آبخواه و به طور کلی اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی بدلیل مصرف بالای آب شهرستان در آن از اقداماتی است که نقش مهمی در مدیریت بحران منابع آب زیر زمینی خواهد داشت. 

به گفته غیب الهی از دهه ۷۰ تاکنون بیش از ۳۰ فروچاله بزرگ در اطراف شهر ابرکوه نیز پدید آمده که این امر هشدار دیگری در همین راستاست. 

مدیرجهادکشاورزی شهرستان ابرکوه تصریح کرد: امسال سه هزار و۲۰۰ تن هندوانه از سطح ۱۰۵ هکتار از اراضی این شهرستان با احتساب ۲۷تن در هکتار و در بعضی از مزارع تا ۳۵ تن تولید شده است. 

غیب الهی با بیان اینکه این رقم تولید نسبت به سال قبل ۱۰درصد کاهش دارد افزود: کاهش سطح زیرکشت ، پرآبخواه بودن ، فراوانی عرضه و پایین بودن قیمت هندوانه مهمترین علت کاهش تولید محصول هندوانه دراین شهرستان است. 

این مسئول خاطرنشان کرد: بهترین راهکارهای استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاوری تغییر الگوی کاشت محصولات کشاورزی و توسعه طرحهای آبیاری نوین است. 

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: بیش از ۶ هزارخانوار بهره بردار بخش کشاورزی در ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..