مسئولیت سینما در قبال ثبت جهانی یزد

علیرضا تابش

 ثبت جهانی شهر یزد در فهرست یونسکو به ‌عنوان نخستین شهر تاریخی جهانی شده و بزرگ‌ترین شهر خشتی ایران، اتفاق مهمی بود که هفته گذشته با رأی مثبت کشورهای حاضر در کمیته میراث جهانی یونسکو انجام شد.
یزد اکنون در کنار ۲۱ اثر ثبت جهانی شده ایران با برخورداری از هویت تاریخی و معماری شگفت‌انگیز خود برند جهانی تاریخ و هویت ایرانی را اعتباری دوباره بخشید و جهان اکنون نگاهی ژرف‌تر بر این مهم‌ترین مقصد بین‌المللی گردشگری کشور خواهد داشت.
تلفیق هنر و معماری در کویر مرکزی ایران و تلاش سخت مردمان کویر برای پیوند زدن هنر همزیستی با طبیعت خشک و بیابانی در این شهر تاریخی از صدها سال پیش تاکنون و هنر زیستن مسالمت‌آمیز ادیان مختلف دیوار به دیوار یکدیگر در این شهر آنچنان نگاه جهانی به شهر یزد را تغییر داد که اعضای یونسکو در اجلاس اخیر خود در شهر کراکف لهستان یکپارچه سر تعظیم بر ارزش‌های جهانی این میراث کهن ایرانیان در کویر مرکزی ایران فرود آوردند و به احترام تلاش ایرانیان در حفظ هویت و میراث تاریخی و آداب زیستن با طبیعت رأی به قرار گرفتن نام شهر یزد در فهرست میراث بشری دادند.
به ‌عنوان فردی که پیش‌تر در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران مسئولیت داشتم و امروز در کنار اصحاب سینما قرار گرفته‌ام، بر این باور هستم که فیلم‌های متفاوت از ایران با درنظر گرفتن جهانی شدن شهر یزد، می‌تواند گامی مهم در افزایش کنجکاوی جهانی برای آشنایی با فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی ایفا کند و موج سفر به ایران را با افزایش چشمگیر مواجه کند.
تصویر ذهنی بسیاری از شهروندان غربی از ایران، طی سالیان گذشته توسط رسانه‌های غربی ساخته و پرداخته شد و در این میان نیز سینما نقشی جدی ایفا کرد. فیلم‌های ضد‌ایرانی «آرگو» و «300» که با هدف حمله به هویت ایرانی ساخته شد، ساخته و پرداخته همان سینمایی است که طی دهه‌های گذشته درصدد تثبیت چهره غیرواقعی و سیاسی از ایران به‌عنوان کشوری جنگ‌طلب در افکارعمومی غرب بود.
در سال‌های اخیر اما این تلاش‌ها به سرانجام نرسیده است و سفر گردشگران غربی به ایران منجر به آشنایی بدون واسطه آنها با فرهنگ و تاریخ ملت ایران و تغییر نگاه جهان به ایران شد.
دیر یا زود مردم کشورهای مختلف جهان متوجه واقعیت‌های ایران خواهند شد؛ واقعیت‌هایی که نشان می‌دهد ایران کشوری متمدن با فرهنگی غنی و درخشان است و از خشونت، افراطی‌گری و تروریسم بیزار است.
سینمای ایران نیز در معرفی شایسته زیبایی‌ها، هنرها، صنایع‌دستی، سنت‌ها و فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانیان نقش و سهم مؤثر دارد و ساخت فیلم‌هایی با موضوع گردشگری در کنار عزم ملی ایران در استقبال از موج گسترده گردشگران جهانی که تمایل به شناخت ایران یافته‌اند اثربخش است.
تعداد فراوان آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و جهانی و همچنین جوایز پرشمار بین‌المللی سینمای ایران، تأیید‌کننده توان شگرف ایران در پیوند زدن سینما و گردشگری است. سینما و گردشگری ۲ صنعت با گردش مالی فراوان در دنیای کنونی است که بخش‌ بزرگی از اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه را به‌خود اختصاص داده‌اند. بدیهی است در چنین شرایطی پیوند سینما و گردشگری در ایران با توجه به نگاه فرهنگی اخیر در ثبت جهانی شهر یزد با هدف توسعه دیپلماسی عمومی ایران در جهان و معرفی ظرفیت‌های تاریخی و هویت ایرانی – اسلامی متفاوت با تلاش‌های ضد‌ایرانی رسانه‌های غربی در سالیان گذشته چشم‌اندازی در مسیر هنر و فرهنگ ایران می‌گشاید.
سال گذشته، ۲۰۱۶، رکورد گرم‌ترین سال را از آن خود کرد. دمای سیاره زمین به‌طور مداوم افزایش می‌یابد.
این مسئله تهدیدی مستقیم برای سلامت انسان است، مثلا حوادثی که در شرایط آب و هوایی نامتعادل پیش می‌آید و افزایش سطح آب دریاها، اما پژوهشگران نگران این هستند که این مسئله ممکن است از طریق ایجاد تغییرات در تنوع زیستی به‌طور غیرمستقیم بر سلامت ما تأثیر گذارد.
* مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..