ثبت جهانی یزد وظیفه یزدی‌ها را سنگین‌تر کرد

به گزارش یزدی نیوز یکی از پژوهشگران فرهنگ عامه یزد با بیان این که ثبت جهانی یزد، وظیفه همه یزدی‌ها را سنگین‌تر کرده است، گفت: باید به جهانیان نشان دهیم که در گزینش شهر یزد به خطا نرفته‌اند.

«حسین مسرّت»  در رابطه با ثبت جهانی بافت تاریخی و منحصر بفرد کهن شهر یزد، اظهار کرد: دیر زمانی است شهر یزد را به عنوان غنی‌ترین شهر تاریخی ایران می‌شناسند، وجود صدها آب‌انبار، بادگیر، مسجد و مدرسه‌ی‌ تاریخی که هر کدام نشانه هوشمندی و توانایی معماران یزدی در طول تاریخ است و هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای شهری باعث مباهات باشد، این شهر را در ردیف جامع‌ترین شهر تاریخی ایران جای داده است.

وی ادامه داد: از سویی وجود هکتارها بافت تاریخی که مانندش در کمتر شهر ایران دیده می‌شود، این اعتبار را به شهر یزد داده است که هزاران ایرانگرد و گیتی‌نورد را از  گوشه و کنار دنیا به این شهر بکشاند. کاری که سال‌هاست به همت مدیران میراث فرهنگی استان یزد محقق شده که سرسختانه در برابر ویرانی بافت تاریخی بایستند و اگر شهرداری‌ها هم همکاری همه جانبه‌ای داشتند، ما شاهد خراش حتی یک بیل فنی در آثار تاریخی نبودیم. »

مسرت خاطرنشان می‌کند: بی‌گمان این ثبت جهانی گواه خبرهای خوشی برای یزد خواهد بود، بودجه‌ی بیشتری از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور و حتی سازمان جهانی یونسکو در دسترس این شهر قرار می‌گیرد تا صدها اثر تاریخی در معرض آسیب را رهایی بخشند،  برخی از آثار تاریخی شخصی مانند خانه‌ خواجه غیاث الدین نقشبند یزدی را خریداری کنند و ده‌ها کار ارزنده‌ی دیگر تا یزد به گل سرسبد شهرهای ایران تبدیل شود .

وی اظهار می‌کند: اکنون برای ما یزدی‌ها وظیفه سنگین‌تر شده است، اکنون در کانون نگاه‌های جهانی هستیم، سیل گردشگران بیشتری راهی این کهن دیار خواهند شد.

این نویسنده استان با بیان این که هر کدام از گروه‌های اجتماعی یزد وظیفه‌ای دارند که همچنان یزد را نگین و عروس کویر نگه دارند، بیان کرد: اکنون ادارات فرهنگی و عمرانی یزد مانند میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه یزد، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره، وظیفه‌ای سنگین‌تر خواهند داشت تا به جهانیان بفهمانیم که در گزینش شهر یزد به خطا نرفته‌اند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..